Reise med tog i Norge

Re: 7 av 10 vil velge tog fremfor fly

Flirt i regionkonfig har ihvertfall sjetonger, hadde komfort fra OSL til Lillehammer med et følge på 5, vi fikk en neve sjetonger, og noen av disse har jeg enda😆. På flirt er det ihvertfall en liten ekstrapute til hodet, ikke noen andre forskjeller på setet.

Ofte går bussene for tog helt til Dombås. Av og til, til Lillehammer. Noen ganger helt til Tr.heim, men det er mest ved ikke planlagte brudd. Vi hadde besøk av en franskmann sommeren 2017 og han tok seg en Tr.heims tur med toget. På returen var det problem med et lokomotiv 10km fra Tr.heim så da ble det buss via Østerdalen, til Oslo. Det er 50km kortere.

Ved planlagte avbrudd på hele strekninga setter de ofte ikke inn buss for tog og folk må klare seg selv. Men da er det heller ikke mulig å booke noe på de aktuelle datoene.

Setereservasjon koster vel 50kr og anbefales da togene ofte er fulle

Aldri hørt om at det koster ekstra å reservere sete på langdistansetogene i Norge... Komfort ja men ikke vanlig sete...

Fant ut at jeg fikk to sjetonger til å bruke på kaffemaskin for en hundrings, så ikke stort å skryte av. Merkelig nok virket det som mange likevel betalt for å sitte i den kabinen.

Tok komfort Oslo Trondheim for noen uker siden. Absolutt verdt 50kr ekstra den gangen. Aviser, kaffe og skikkelig god plass. En behagelig tur, selv om den er et par timer for lang. Merk at dette ikke var det gamle signaturtoget, der komfort er trang og dårlig.

Aldri hørt om at det koster ekstra å reservere sete på langdistansetogene i Norge... Komfort ja men ikke vanlig sete...

Setereservasjon koster 50kr på personalbillett, og det er obligatorisk på regiontog

Men nå reiser det store flertallet ikke med personalbillett da.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Klar over det. Kun ment som en opplysning siden dere hadde forskjellig oppfatning om plassreservasjon er inkludert i billetten.

Last edited:
Ok, de lærde strides.
Jeg kan vel finne svaret på NSB sidene hvis jeg surfer litt rundt der, men enda ikke åpent for reservasjoner i Mai, derfor ingen hast.
Ubegrenset kaffe i Komfort klasse? Greit nok det, men du verden hvor mye bedre det hadde vært med ubegrenset øl, da spesielt Dahls Pils.
Kjøre Julenisse....:cool:

Det følger dessverre ikke ubegrensede mengder øl med komfortbilletten, men det er mulig å kjøpe øl i bistro-vognen. Men den må da konsumeres på samme sted og ikke medbringes tilbake til sitteplassen.

Det følger dessverre ikke ubegrensede mengder øl med komfortbilletten, men det er mulig å kjøpe øl i bistro-vognen. Men den må da konsumeres på samme sted og ikke medbringes tilbake til sitteplassen.

Det har vi jo nettopp hatt en tråd på. Han kan jo bare ta med seg noe og være litt diskré [emoji6]

Det har vi jo nettopp hatt en tråd på. Han kan jo bare ta med seg noe og være litt diskré [emoji6]

Hva man eventuelt tar med seg ombord og nyter i skjul på sitteplassen er et annet tema og som du nevner finnes det en egen tråd for det. :old

Her påpekte jeg bare at drikke som eventuelt kjøpes i kantinevognen ikke kan nytes andre steder en der. Ved hver eneste anledning jeg har kjøpt en øl på toget har jeg fått streng beskjed fra kantinepersonellet at den ikke kan medbringes tilbake til setet. Jag påpeker bare fakta.

Toget til/fra Trondheim skal, etter hva jeg har forstått, benytte det gamle hovedsporet forbi Dal. Regner med det for reisende fra Oslo Lufthavn blir buss for tog til Eidsvoll for reiser nordover, evt. en togtur til Lillestrøm, og overgang der.

Matmessig er matpakke eller noe slikt som SubWay å anbefale. Maten ombord er dyr. For all del, den er god, men også overpriset.

Hvis man ønsker noe bedre mat enn "fjordlandmaten" som serveres i bistroen. Så kan du på enkelte linjer (Oslo Trondheim) er en av dem forhåndsbestille mat. Dette er mat som da blir levert av cateringfirma på Oslo S. Men bør vel ikke være noe problem hvis man kommer på på Gardermoen. Info om dette finnes på nettsiden til NSB.

Tog er jo en behagelig reisemåte da. Og litt togprat bør kunne være ok på et reiseforum slik dette underforumet er. :old

Da har jeg tilslutt fått bestilt billetter på NSB, men så ikke noe tilbud om å forhåndsbestille mat, skjønt jeg kan vel gå tilbake og lete bedre.
En del av hensikten med togturen er utsikt og vise Norsk natur til fruen: Bestilte seter på høyre sider begge veier, samt komfort klasse for da får man er lite bord foran seg samt kaffe og aviser.
Blir sikkert bra og nå skylder jeg vel trip rapport på togturen, skjønt det blir vel ikke mange og lange setninger om champagne utvalget og kvaliteten, men kona liker boble vin så er den tilgjengelig så går det vel ned.:cool:

Skal bo på Royal Garden i Trondheim, sentralt og fint, håper det blir knallvær så man kan sette seg på bryggekanten og spise ferske reker..:up:

Fant mat og meny på NSB sidene: Forhåndsbestiling på en laksetalerken var 269 kroner, men vanlig ombord mat ser grei ut, mere enn nok å spise ser jeg. Dahl’s pils 95 kroner, jaja, man lever bare en gang:)
Blir vel å kjøpe med en nysmurt baguet og ta med en vannflaske fra flyplassen så har man i lange baner..

Fant mat og meny på NSB sidene: Forhåndsbestiling på en laksetalerken var 269 kroner, men vanlig ombord mat ser grei ut, mere enn nok å spise ser jeg. Dahl’s pils 95 kroner, jaja, man lever bare en gang:)
Blir vel å kjøpe med en nysmurt baguet og ta med en vannflaske fra flyplassen så har man i lange baner..

Jeg har forhåndsbestilt mat en gang, Oslo-Otta tror jeg. Har skrevet om det en gang før her. Det er riktignok noen år siden, men NSB markedsfører dette langt mindre enn flyselskaper med lignende service. Jeg fikk inntrykk av å være litt rar, men godt smakte det. NSB eller Vy kunne satse litt på slikt, en tur over fjellet med god mat på toget hadde ikke skadet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Første togtur unnagjort 19. Mai.
Var jo greit nok, men savnet Internet og lade muligheter.
Maten var ok og setene bra nok.
Fint å reise uten stress med fly plasser, sikkerhets kontroll og køer.
Life in the Slow Lane..

Lademuligheter er det vel på de fleste tog, muligens med unntak av eldre togsett på lokalstrekninger? Internett er nok ofte veldig mangelfullt, for de med simkort fra Norge eller EU er nok mobilnettet gjerne å foretrekke, men er strekker med hull der også, selv på sentrale østlandet

Back