. Når det er sagt, så kan man lese diskusjonen i denne tråden på en måte som tilsier at dette er veldig komplisert. Det er det IKKE. Er man allikevel usikker, spør noen på perrongen om de kan forklare hva som skal gjøres.
Det rådet gjelder også i alle andre land når man reiser kollektivt.
Nei, det er nok ikke komplisert, men ikke soleklart heller...
Har reist mye i mitt liv, 110 land sist jeg telte på kartet. Bodde i Tokyo og tok 4 tog hver dag i flere måneder i slengen.
Hadde base i London en stund, tok ofte «tuben».
Hadde base og hybel i New York, titt og ofte på subway.
Fløy kontrakt for Air France Cargo og tok stadig tog/subway i Paris.
Slett ikke ukjent med tog, eller med å spørre om hjelp, men jeg spurte tydeligvis ikke nok på Oslo S. (Ikke ment som spydighet, men som realitet)
Husker du hvilken billettluke du kjøpte de i? Var det den midt i hallen, under den store infotavla? (Jeg kommer ikke på noen andre, men ble litt forvirret av at du passerte en annen skranke senere.
Gikk inn hovedinngangen og rett til venstre, stort rom med mange billett skranker.
Neste skranken var på andre enden av hallen, like ved nedgangen til sporene, liten skranke med en person, som jeg spurte om å ta tidligere tog?
R11/R10 avang 24 og 34 minutter over hver time. Dette er regiontog. Her er det bare oransje dører, og hele toget er betjent, og det er fullt lovlig å gå om bord uten å ha kjøpt billett på forhånd. Her har de også en komfortvogn der det koster 100 kroner ekstra, men ellers kan du gå om bord i hvilken som helst vogn/dør du vil.
Det var nok R11, husker det var litt pussig at 11 toget gikk fra spor 11..
Ante ikke at hele toget er betjent nei, visste ikke noe forskjell på betjent eller ikke.
Grunnregel: Les om det står noe relevant informasjon på døra du bruker. Farge på dørene kan nok variere litt mellom ulike togtyper.
Sikkert en god regel det, men man har bare noen sekunder på å lese seg til om dette blir god fisk eller ikke, toget går til flyplassen og man skal rekke et fly, man har billett i lomma og bare hopper på uansett hva det står på døra.
Joda, takk for rådene, nå har man lært seg å trå varlig og det går sikkert kjempefint neste gang, men første gang visste man ikke hva man ikke visste: Ulike farger på dørene...? Betjenten eller ubetjente tog...? Validert billett eller ikke...?
Skal vel ikke trekke ut denne tråden for langt med å snakke om det samme om igjen, alt gikk jo bra og ingen skjede skadd. :wow: