Reise med Norwegian-charter

toftos

ScanFlyer Gold
Hei, fann denne tråden så bygger videre på den. Skal reise til Kreta ( charter )på søndag modning fra BGO, med to små unger. Så spørsmålet er kan eg sjekke inn på automat eller i skranke uten at ungene blir med. Håpløst å stå i kø med 2 trøtte unger :)

Skal reise med Norwegian
 
Last edited by a moderator:
Re: Innsjekk med DY charter

Hei! Jeg bruker denne tråden istedet for å starte opp en ny.

Jeg har følgene flight:
DY9324 16.04.2014 BGO LPA 1300 1725

Jeg bestilte ikke sete og ikke bagasje.. Eller???:colgate:




Jeg logger inn på ref.nr hos norwegian
dE5Tdjh5.jpeg


Vi er tre reisende, så blikket mitt fanges av "Vil dere sitte sammen?". Så, jeg trykker på "reserver sete her". Da kommer jeg hit:
fad0373b0247b4327c5a249bfeb56cad.png


"Hvis du vil, kan du endre setet/setene fra reservasjonsdetaljer. Endring av sete er gratis." Fantastisk! Jeg vil endre sete. Men jeg får det ikke til. Her er jeg på reservasjonsdetaljer:
31dcf67fb341bee5378c757376784ebd.png


Og ANG. bagasje. (som jeg ikke har bestilt) Dette står på billetten som jeg har skrevet ut:
ced9ce2454f2713ef820d8b66054eb91.png


Står jo ganske klart her at jeg har bagasje inkl? Enda jeg valgte å ikke bestille det? Hmm..

Til info, bagasje er inkl dersom man bestiller hotell samtidig, det har ikke jeg gjort.

Mvh
 
Re: Innsjekk med DY charter

Når det gjelder charter er det turoperatøren som setter reglene. Ikke flyselskapet.
 
Re: Innsjekk med DY charter

Stemmer som LN-NOW sier. På alle charter flighter bestemmer vharterselskapet fullt ut hvem som sitter hvor. Vi som jobber i handlingen har fått klar beskjed om ikke å endre seter pga matbestilling, duty free bestillinger etc.
 
Charter, Amadeus og PNR-nummer... setereservasjon for charter?

Jeg har dristet meg på å prøve charter og bestilte en reise gjennom Apollo, en reise hvor Norwegian skulle stå for flygingen.

Apollo fortalte på bekreftelsen som hadde 11-siffret bestillingsnummer at "Vi tilbyr flere tilleggstjenester som du kan bestille pa forhand; blant annet [...] seteplassering på flyet, [...]."

http://www.apollo.no/min-reise/alt-om-reisen/flyreisen/seteplassering skriver de "Når du reiser på charterreise kan du selv bestemme hvor i flyet du vil sitte ved å bestille sete før avreise."
og
"Forhåndsbestilling av sete kan gjøres på Norwegians Hjemmeside til gjeldende priser og betingelser. Kontakt oss for å få bestillingsnummeret ("PNR-nummeret") ditt først."

https://www.norwegian.no/ssl/charter/norwegian-charter-start/bestill-sete/ kan man reservere sete hos Norwegian for de som flyr charter blandt annet med Apollo.

1) Prøvde å legge bestillignsnummeret jeg hadde inn på den siden hos Norwegian, men fikk feilmelding om at nummeret ikke var riktig.

2) Kontaktet support hos Apollo for å få "PNR-nummer", men fikk vite at denslags hadde ikke charter-reiser. Personen kunne også fortelle meg at deres informasjon om setereservasjon på charterreiser ikke gjaldt for reiser som var charterreiser og vedkommende skjønte heller ikke hvorfor Norwegian kunne ha en side som tilbød dette. :headbang

3) Kontaktet support hos Norwegian som kunne fortelle meg at jeg trengte en amadeus-referanse for å kunne reservere sete for charter med dem og uten amadeus-referanse fantes ikke min reservasjon og jeg kunne heller ikke reise med dem uten dette.

4) Kontaktet support hos Apollo igjen og ba om å få amadeus-referansen for min booking. Vedkommende ante ikke hva Amadeus var og kunne etter konferanse med en sjef fortelle at noe slikt fantes ikke for charter-reiser. Og kunne også fortelle at man ikke kunne reservere sete for charter-reise. Vedkommende trodde meg ikke når jeg sa at deres website, min bekreftelse og informasjon på deres callsystem alle reklamerte for setereservasjon. :headbang

Er "PNR-nummer" det samme som Amadeus-referanse?
Hvem har rett her? Og hvorfor står det så mange steder om en tjeneste som så mange ansatte ikke vet om?

Jeg kan umulig være den første som reiser charter så dette burde ikke akkurat være en ny problemstilling. :old
 
Last edited:
Re: Charter, Amadeus og PNR-nummer... setereservasjon for charter?

En Amadeus Referanse er et "PNR Nummer" - men et PNR Nummer kan ogsaa komme fra andre Reservasjons Systemer. I dette tilfellet er jeg temmelig overbevist om at det finnes en Amadeus referanse - siden Norwegian bruker Amadeus tviler jeg sterkt paa at de legger "Inventory" selv for Charter operasjoner utenfor Amadeus (en liten svak mulighet er det dog).
Problemet her er at Apollo mest sannsynlig ikke ser Amadeus referansen og dermed ikke er klar over at den finnes (dog virker det som at markedsavdelingen vet om den i og med "tilbudene" du faar om setereservasjon etc. (dog hender det at markedavdelinger lever i sin egen verden:p )

Men Norwegian kan finne din bestilling uten et Referanse Nummer, referanse nummere er det foerste folk glemmer, mister, spiser - saa en kan lett (noe en laeres opp i den foerste dagen paa Amadeus kurs (hilsen en som skrev kursmaterialet;) )
Det man trenger er ditt etternavn, DY Flight Nummer (helst Strekning ogsaa) og Dato. En kan ogsaa hente opp alle med etternavn som starter paa A (og andre bokstaver better behov).

Saa problemet er aa finne noen som er villig til aa gjoere dette - og i all rettferdighet finnes det noen sperrer, saa det kan vaere at noen avdelinger i Norwegian ikke kan hente opp "PNR'er" fra andre avdelinger - men jeg tviler paa at Norwegian har laget et slikt byraakrati - naar jeg tenker meg om saa har det kanskje gjort det allikevel:p Men i saa fall vil et PNR heller ikke hjelpe.
 
Re: Charter, Amadeus og PNR-nummer... setereservasjon for charter?

Takk, den jeg snakket med i Norwegian sa noe slik som at "selv om jeg ville gjøre det har vi ikke noe system til å slå opp på navn". Syntes det hørtes merkelig ut.
 
Re: Charter, Amadeus og PNR-nummer... setereservasjon for charter?

Det hoeres veldig veldig merkelig ut - litt Kjosaktig i grunn. Amadeus har et meget soeke system, kunder er kunder og passasjerer er passasjerer - har flere ganger hatt kunder som har klart aa skrive ned absolutt alle de 6 siffrene/bokstav kombinasjonene i Amadeus Referanser 100% feil, selvom det var sjelden. Uten en slik mulighet ville man ende opp med masse dobbelt bestillinger og det er kostbart.
 
Høyrest komplisert ut. Vart sjølv på charter der flyer var frå DY i fjor. Då fekk vi link for å gjere nettopp det du vil. Trur den fanst på "min side" hos reiseopratøren og så peika den til Norwegian. Lykke til med setejakt!
 
Hei!

Kan det være slik at Apollo har et allotment på et antall seter på en ordinær ruteflyvning? Da skal du kunne få et PNR/Amadeus referanse ved henvendelse til Apollo. Men... Det kan også være at Apollo fysisk booker billetten hos Norwegian veldig sent slik at du ikke kan få den umiddelbart av selger hos Apollo.

Når billetten blir booket hos Norwegian skal derimot selger kunne gi deg Amadeus referansenummeret. Selger må kontakte sin interne sales support for å få denne. Dette gjorde jeg selv flere ganger da jeg jobbet i Apollo.

Derimot høres det ut som selgeren du var i kontakt med ikke var helt oppdatert på produktet han solgte. Spør om å få snakke med butikksjefen neste gang :-)
 
Men når du betaler for reisen til charterselskapet og ikke rett til Norwegian går det en dag eller to før pnr nr ditt er "aktivisert".
Om det har gått mer enn to virkedager etter at du har bestilt og det fortsatt ikke funker med bestillingsnr ditt må du ringe Apollo igjen.

Ikke bjeff om pnr nr og andre "fremmedord" chartergjengen har ikke greie på stort mer enn bestillingsnr.

Spør rett ut, jeg vil reservere sitteplass på flyet, hvordan gjør jeg det?....

Alle charterselskapene tilbyr valg av sitteplass, så det er absolutt mulig.
 
Her høres det ut som om det er Apollo som er udugelig. Fløy med DY på vegne av Star Tour til SMI for 2 år siden. Gikk smertefritt å ordne seter på DY sin hjemmeside.

På hjemmesiden til star tour var det dog veldig forklarende hvordan man skulle gå frem for å bestille sete. For min del er apollo sine hjemmesider rimelig knotete.
 
Her høres det ut som om det er Apollo som er udugelig.
Om du sier så. Fikk i går meldingen
"Vi vil med dette informere om at det har blitt justering av tider og flyplass på din reise..."

så kom det idag
"Vi har idag oppdaget at det har sneket seg inn en feil i mailen. Informasjonen gjelder kun tidendring. Det er ikke bytte av flyplass."
 
Om du sier så. Fikk i går meldingen
"Vi vil med dette informere om at det har blitt justering av tider og flyplass på din reise..."

så kom det idag
"Vi har idag oppdaget at det har sneket seg inn en feil i mailen. Informasjonen gjelder kun tidendring. Det er ikke bytte av flyplass."

Og BA sendte ut mail om å reise gratis i First... ;)
 
Da har Apollo endelig funnet ut at jeg likevel skal få "PNR-nummer", men først 21 dager før reisen da den er "bokat som en gruppe". Websidene til Norwegian sier at man kan booke sete for charter 60 dager før avreise.
 
Back
Top