Charter, Amadeus og PNR-nummer... setereservasjon for charter?
Jeg har dristet meg på å prøve charter og bestilte en reise gjennom Apollo, en reise hvor Norwegian skulle stå for flygingen.
Apollo fortalte på bekreftelsen som hadde 11-siffret bestillingsnummer at "Vi tilbyr flere tilleggstjenester som du kan bestille pa forhand; blant annet [...] seteplassering på flyet, [...]."
På
http://www.apollo.no/min-reise/alt-om-reisen/flyreisen/seteplassering skriver de "Når du reiser på charterreise kan du selv bestemme hvor i flyet du vil sitte ved å bestille sete før avreise."
og
"Forhåndsbestilling av sete kan gjøres på Norwegians Hjemmeside til gjeldende priser og betingelser. Kontakt oss for å få bestillingsnummeret ("PNR-nummeret") ditt først."
På
https://www.norwegian.no/ssl/charter/norwegian-charter-start/bestill-sete/ kan man reservere sete hos Norwegian for de som flyr charter blandt annet med Apollo.
1) Prøvde å legge bestillignsnummeret jeg hadde inn på den siden hos Norwegian, men fikk feilmelding om at nummeret ikke var riktig.
2) Kontaktet support hos Apollo for å få "PNR-nummer", men fikk vite at denslags hadde ikke charter-reiser. Personen kunne også fortelle meg at deres informasjon om setereservasjon på charterreiser ikke gjaldt for reiser som var charterreiser og vedkommende skjønte heller ikke hvorfor Norwegian kunne ha en side som tilbød dette. :headbang
3) Kontaktet support hos Norwegian som kunne fortelle meg at jeg trengte en amadeus-referanse for å kunne reservere sete for charter med dem og uten amadeus-referanse fantes ikke min reservasjon og jeg kunne heller ikke reise med dem uten dette.
4) Kontaktet support hos Apollo igjen og ba om å få amadeus-referansen for min booking. Vedkommende ante ikke hva Amadeus var og kunne etter konferanse med en sjef fortelle at noe slikt fantes ikke for charter-reiser. Og kunne også fortelle at man ikke kunne reservere sete for charter-reise. Vedkommende trodde meg ikke når jeg sa at deres website, min bekreftelse og informasjon på deres callsystem alle reklamerte for setereservasjon. :headbang
Er "PNR-nummer" det samme som Amadeus-referanse?
Hvem har rett her? Og hvorfor står det så mange steder om en tjeneste som så mange ansatte ikke vet om?
Jeg kan umulig være den første som reiser charter så dette burde ikke akkurat være en ny problemstilling.

ld