Regler ved lange connections? Forlate sikkerhetssonen?

Oladunk

Newcomer
Har nettopp booket en flyreise som går via Newark til Costa rica. Har en connection på litt over 6 timer på Newark. Vurderer muligheten for en kjapp tur utenfor flyplassen (til noe nærliggende shopping).

Hvordan er reglene for slikt? Kan man fritt gå ut av sikkerhetssonen selv om bagasjen er sendt til den endelige destinasjonen? Må man i tilfelle be om noe spesielt ved innsjekk på OSL? Normalt får man jo boardingkort helt til destinasjonen.

Har nettopp booket en flyreise som går via Newark til Costa rica. Har en connection på litt over 6 timer på Newark. Vurderer muligheten for en kjapp tur utenfor flyplassen (til noe nærliggende shopping).

Hvordan er reglene for slikt? Kan man fritt gå ut av sikkerhetssonen selv om bagasjen er sendt til den endelige destinasjonen? Må man i tilfelle be om noe spesielt ved innsjekk på OSL? Normalt får man jo boardingkort helt til destinasjonen.

Jeg har aldri hørt om at dette skal være noe problem, men har aldri testet det selv. Bagasjen vil jo uansett alltid bli sendt med det samme flyet som deg videre (med mindre bagasjen er forsinket/bortkommet). Hvis boardingkortet ditt ikke scannes ved ombordstigning når flyet ditt går fra Newark til Costa Rica, blir bagasjen offloadet. Ergo ingen sikkerhetsrisiko med det. Jeg forutsetter naturligvis at du har innvilget ESTA, slik at du kommer igjennom immigrasjon på Newark.

Last edited:

Du trenger ikke be om noe spesielt i OSL, på Newark må du ta ut bagasjen uansett for å ta den med gjennom tollen. Rett etter tollen er det bag drop. 6 timer rekker du mye på; Ta deg en tur inn til Central Park eller Times Square. Skal du shoppe klær ville jeg anbefalt et par timer på Century 21. Pass godt på tiden, prøv å beregne å være tilbake på Newark minst en time før flyet går.

Hvorfor må jeg ta ut bagasjen? Den fortsetter vel sin tur fra flyet vi kom med til det vi skal videre med. Om vi ikke sjekker inn på flighten videre (God forbid) så taes vel bagasjen ut av det flyet av sikkerhetsmessige grunner?

Last edited:
Hvorfor må jeg ta ut bagasjen? Den fortsetter vel sin tur fra flyet vi kom med til det vi skal videre med. Om vi ikke sjekker inn på flighten videre (God forbid) så taes vel bagasjen ut av det flyet av sikkerhetsmessige grunner?

Det er amerikansk regelverk som gjør dette. Det finnes ingen egentlig internasjonal transfer i USA sånn som er vanlig andre steder i verden.

Nei, ved connection i USA må du uansett endelig destinasjon gjennom immigration og toll. Etter tollen er det på Newark en egen bagdrop for de som skal fly videre. Baggasjen er allerede tagget med endelig destinasjon og kan bare plasseres på samlebåndet for å fortsette ferden videre. Siden du har vært i kontakt med baggasjen må du uansett gjennom ny sikkerhetskontroll for å komme til avgangshallen for å boarde neste fly. Har du god tid er det med andre ord like greit å ta seg en tur ut.

Nå skjønner jeg hva du mener. Uansett om jeg kommer fra en internasjonal flight og videre til et annet land så MÅ jeg ta ut bagasjen og gå gjennom immigrasjonen og ta med bagasjen utenfor sikkerhetssonen? Altså enten jeg ønsker å forlate flyplassen i noen timer eller ei?? Kan du bekrefte at jeg forstår det riktig?

Ja da forstår jeg bedre en del innlegg her på forumet der folk sier de forsøker å unngå connections via USA.

Nå skjønner jeg hva du mener. Uansett om jeg kommer fra en internasjonal flight og videre til et annet land så MÅ jeg ta ut bagasjen og gå gjennom immigrasjonen og ta med bagasjen utenfor sikkerhetssonen? Altså enten jeg ønsker å forlate flyplassen i noen timer eller ei?? Kan du bekrefte at jeg forstår det riktig?

Merk at det i de fleste tilfeller ikke er så veldig langt fra bagasjebåndet der du får bagasjen din, og "luka" der du skal levere den igjen. Altså ikke like tungvint som ved utenlands->innenlands transfer i Norge.

Og så finnes det selvfølgelig et unntak fra regelen om at du må plukke opp bagasjen ved transfer (ITI luggage transfer), men slikt har de ikke på EWR.

Verken jeg eller kollegaen min måtte ta ut baggasjen når jeg mellomlandet i Miami på vei til Bahamas for en uke siden. Baggasjen gikk videre helt frem uten noe problem. Før vi landet i Miami opplyste de at det var kun de som skulle til USA, Canada eller Puerto Rico som måtte plukke opp baggasjen sin i Miami.

Tja...hvordan finner jeg ut hva som gjelder i mitt tilfelle? Vi skal fly United og mellomlander i Newark på vei til Costa RIca fra Oslo.

Var igjennom dette sist september, UA 39 og videre til Costa Rica. Fyll ut transit på ankomst og toll og så immigration , deretter plukk opp bagasjen .

Stup rett fram og sving til venstre og gi lappen med "transit" påskrevet til tollen. Et smil og du er utenfor. Hold til venstre gi bagasjen for videre forsendelse til en ventende mann.

Så ? Litt til høyre ut, 90 grader til venstre og rulletrapp hvis du vil vente i terminal 3, 90 grader til høyre over til midtrabatten venter Newark Express downtown. Hvert 15 min. Bruker 25 min hvis LITE trafikk.

Så du er uansett i USA enten du går til høyre eller venstre...Så opp til deg.^_^

Buss tilbake, men husk mye trafikk etter KL 16. Gjør du det, bli kun en time eller to i byen.

Så terminal C igjen. Security og du er inne.

God tur. Costa Rica er topp:rolleyes:

Last edited:
90 grader til høyre over til midtrabatten venter Newark Express downtown. Hvert 15 min. Bruker 25 min hvis LITE trafikk.
Og godt over en time hvis det ikke er LITE trafikk... Jeg ville satsa på tog hvis jeg var nervøs for tida, og da er det raskeste AirTrain til jernbanestasjonen, og tog direkte til New York Penn station. Alternativt AirTrain, tog til Newark Penn Station og PATH til World Trade Center (et steinkast fra Century 21, hvis shopping er målet). Begge deler koster deg 50-55 minutter i tid, uavhengig av trafikk, og 11-12 dollars i cash per hode, og du kan kjøpe sammenhengende billett helt fra flyplassen.

OK. Nå ligger jo outletén Jersey Gardens kun et steinkast fra Newark flyplass, så det er mulig jeg drar dit. Men det er mulig jeg må i en skikkelig fotobutikk, og da er det jo fristende å dra til B&H ved Penn Station.
Forøvrig kan det nevnes at shopping i New Jersey (feks Jersey Gardens ved Newark) er uten sales tax for feks klær til forskjell fra New York som legger dette på alle kjøp (7%).

For å svare litt mer generelt på spørsmålet er det sjeldent noe problem å forlate sikkerhetssonen ved lange transfertider selv om du er sjekket inn gjennomgående til en annen destinasjon. Har selv gjort det ved CPH, OSL, FRA, LHR, SIN, VIE og NRT (de jeg kommer på i farten). Bare husk å ha gyldig godkjente innreisepapirer der det trengs, samt tid nok til å komme tilbake til flyplassen, gjennom sikkerhetskontrollen og ut til gate før neste fly tar av...

Back