Skuffelser og overraskelser i Riga

Spantax

ScanFlyer Virgin
JuniogJuli2010377.jpg

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å lage en tripreport fra denne turen, men jeg ble så positivt overrasket over Riga at jeg vil bidra med noen inntrykk likevel. Spesielt etter å ha lest noen av postene i denne tråden kan man jo få bange anelser, men mye er nok opp til en selv.

Billettene ble bestilt i mars. Av reisefølget på seks var det tre som startet reisen i Haugesund. Deres billetter ble bestilt på wideroe.no (2296 per person, codeshare SK/BT). På returen kom ikke det ønskede flyet fra OSL til HAU opp som bookbart alternativ, til tross for at det ifølge Amadeus var ledige seter i den aktuelle bookingklassen. En kjapp chat med de fantastiske folka på WIAS løste den biffen, og billettene ble utstedt med ønsket returflight. Vanvittig god service der.

For oss tre som hoppet på i Oslo viste et kjapt FINN-søk at Opodo hadde det rimeligste alternativet; 1244 per person; billigere enn på airBaltics egen side.

Denne kombinasjonen var ikke helt heldig da det nærmet seg innsjekk. Det viste seg at kun vi tre som hadde bestilt på Opodo og hadde BT-flightnr. kunne sjekke inn og velge sete på BTs nettsider. De andre kunne bare sjekke inn for SK-flighten på sas.no. Bagasjen deres ble sendt hele veien fra HAU, men setevalg og boardingkort for BT-legget måtte ordnes i BT-automaten på Gardermoen. De endte opp på 11ABC og vi andre på 14DEF. Siden det ikke fantes noen rad 13 var det ikke så galt.

To timer før avgang åpnet SGS en dedikert BT-skranke. De 15 sjelene foran oss i køen var av typen som ga inntrykk av å aldri ha reist noe sted før. Heldigvis for oss hadde ingen av dem sjekket inn på nett, og de ble bestemt skysset ut av køen og bort til automaten for å ordne opp selv. BT tar 5EUR for innsjekk i skranke, men det er gratis for medlemmer av BalticMiles (man kunne fylle ut søknadsskjema der og da og slippe avgiften). Det var også mange som ikke hadde fått med seg at BT krever 15EUR per kolli bagasje, noe vi hadde bestilt på forhånd (de tre som hadde SK-codeshare fulgte SK-regler for bagasje, altså inkludert).

JuniogJuli2010115.jpg

35 minutter før avgang parkerte YL-BBE, en 737-500, og det tok ikke lange tiden før BT154 var klar for boarding. Med kameraet i hånd entret jeg mitt livs første airBaltic-flight. Velkomsten fra den unge, mannlige kabinsjefen var en advarsel om at det var strengt forbudt å fotografere crewet. Om jeg likevel skulle falle for fristelsen ville politiet ”come and take you”. Men for all del: Det ble sagt på en hyggelig måte, og han understreket at jeg gjerne måtte ta bilder av alt annet ombord. Hans to kolleger virket også svært vennlige og imøtekommende. Crewets gjennomsnittsalder vil jeg anslå til 19...

Benplassen på 14E var helt grei, og det gikk så vidt å presse knyttneven inn.
JuniogJuli2010135.jpg

Heldigvis var flyet utstyrt med denne greie typen seter hvor magasinlommen er øverst. Også det var ”a first” for meg. En genial oppfinnelse som knærne mine var veldig begeistra for.
JuniogJuli2010136.jpg

Vi rygga ut klokka 21.01, bare ett minutt etter rutetid, og var raskt på vei østover i det nydelige sommerværet. Det var ikke mange ledige seter denne julitorsdagen.
JuniogJuli2010124.jpg

Ganske snart kom Egils, Anita og Marius rundt med mat til oss som hadde bestilt dette. De hadde navnene våre på en liste og tiltalte oss ved fornavn. Nesten business class :D

På airBaltic.com hadde vi fått velge mellom kylling, svin, laks og pasta, og de 9EUR vi betalte per måltid sikret oss også en kvartflaske vin. Maten smakte slik flymat vanligvis smaker – nesten ingenting.

JuniogJuli2010127.jpg

Her er svinet mitt:
JuniogJuli2010130.jpg

Reisefølget valgte kylling:
JuniogJuli2010131.jpg

Stort mer er det ikke å si om flyturen. Vi parkerte seks minutter før tiden, bagasjen kom på båndet i det vi nådde fram til det, og utenfor ventet hotellets forhåndsbestilte bil og en veldig hyggelig sjåfør. Vi tenkte at det kunne være greit å slippe krangling med Rigas beryktede taxisjåfører klokka halv tolv på natta, og 20EUR for seks personer var slett ikke ille.

Turen inn til Nordic Hotel Bellevue tok 15 min. Hotellet kan absolutt anbefales for oss ”vanlige” folk. Det er nytt og fresht, ligger veldig sentralt nær operaen og ca. fem minutters gange fra gamlebyen. Rommene (”Classic Rooms”) var relativt store, luftige og moderne. Sengene var himmelske (det er lenge siden jeg sov så godt), frokosten var nesten av ”norsk” standard, og da personalet så at vi feiret en fødselsdag den første morgenen kom de med et glass musserende vin til hver av oss. I det hele tatt fikk vi utrolig god service av alle vi var i kontakt med på hotellet.

Riga ble en veldig positiv overraskelse. Alle latviere vi traff på var blide, serviceinnstilte og snakket godt engelsk. Vi ble ikke forsøkt svindlet, ranet, lurt eller tatt med på barer eller noen av de skrekkopplevelsene andre her på forumet tydeligvis har hatt. Vi koste oss i nydelig vær, med deilig mat og drikke, og hadde to herlige dager i den koselige, blomstrende gamlebyen. Et ekstra pluss var at det ikke akkurat krydde av turister, så vi hadde god plass til å boltre oss i ro og mak.

JuniogJuli2010149.jpg

JuniogJuli2010141.jpg

JuniogJuli2010180.jpg

JuniogJuli2010190.jpg

JuniogJuli2010196.jpg

JuniogJuli2010304.jpg

JuniogJuli2010175.jpg

JuniogJuli2010288.jpg

Ved hjemturen delte vi oss i to grupper: Fire tok formiddagsflyet til OSL, mens denne entusiasten med følge ble igjen til kvelds ene og alene for å fly 757 – et fly jeg ennå ikke har fått somlet meg til å prøve. Alle som har sett bilder av BTs 757 vet at det er et skikkelig gromfly. Men akk og ve: Noen uker før avreise ble den forjettede damen byttet ut med en 737-300WL. Jaja, trøstet jeg meg selv. Det er noe med winglets, i alle fall... De er jo også stilige... Og så lenge det er en annen type enn på utreisen så jeg får prøve to forskjellige... *Trøste seg selv som best man kan*.

Og så var det formiddagsflyets tur til å bli endret! Til Q400. Neeeei! Enda en ”first”-opplevelse snappet bort rett for nesa på meg. Og da det til syvende og sist ble endret enda en gang – og min totalt uinteresserte familie endte opp i Carpatairs F70 - gråt jeg mine modige tårer. At livet kan være så urettferdig mot en stakkars entusiast!

Her et bilde av YR-KMA, knipset og velvillig donert av min søster (min far påstår hardnakket at det er det beste flyet han noensinne har fløyet med)
Carpatair985x739.jpg

Til flyplassen tok vi flybussekspressen for 5EUR per person. Den stoppet rett ved hotellet vårt og brukte ca 40 min til flyplassen, inkl. stopp ved fire andre hoteller.
JuniogJuli2010327.jpg

Automatinnsjekk og setevalg gikk helt fint. Det var ikke stort å velge mellom, men vi tok 19AB og håpet at C skulle forbli ledig – og det slo til! Boarding pass ble skrevet ut på sånn gammeldags, tynt faxpapir som krøllet seg sammen til en rull. Bagasjen ble avlevert relativt raskt, tross det vanlige kaoset av mindre reisevante folk av ymse nasjonaliteter, med 50 kilos kofferter. Damen bak bagdrop-skranken lurte på om jeg hadde betalt for bagasjen min, til tross for at jeg ga henne kvitteringen på dette sammen med boardingkortet.

Vi hadde god tid, så vi tok en tur bort til museet med de gamle, russiske flyene. Det var selvsagt stengt for dagen. Min vanlige flaks! Vi tuslet dermed inn i terminalen, spiste middag på Friday’s og kom oss effektivt gjennom security.

Terminalen var veldig varm og virket trang og overfylt (jeg leste et sted at kapasiteten er sprengt). Vi styrte med lett hjerte unna de mange shoppingmulighetene og bega oss ned en trapp til bussgatene. Det var rimelig stappfullt av folk der inne, og umulig å finne sitteplass. Ikke akkurat et sted jeg ville tilbragt mange timer i transitt (jf. at RIX øker i popularitet som hub for skandinaver på vei videre ut i verden. På utreisen satt det f. eks. en fyr foran oss som skulle videre til Tel Aviv samme natt).

Boarding startet til riktig tid. Den muntre mannen i gaten rev faxpapirboardingkortene våre i to temmelig ujevne deler og prøvde å beholde den ene halvdelen selv. På grunn av gjennomtrekk fra dørene lyktes han heller dårlig, stakkars. De fløy over hele gate-området.

En stappfull buss kjørte oss så ut til den ventende YL-BBN, en skuffende gørrkjedelig 737-500 og samme type som på utreisen. Her ble vi stående ti minutter i solsteiken før vi fikk entre et skikkelig godt oppvarmet fly.

Disse så vi mange av mens vi ventet ved flytrappen, men Q400-flåten glimret med sitt fravær.
JuniogJuli2010371.jpg

I det fjerne sto YR-KMA som hadde rukket tilbake og vel så det, etter å ha avlevert familien i Oslo tidligere på dagen (sic!)
JuniogJuli2010369.jpg

Ikke så mye mer å si om hjemturen: Nesten fullt fly (så vi hadde flaks som fikk treseteren for oss selv). Avgang på tid, tre riktig velstelte unge damer solgte souvenirer og delte ut mat til dem som hadde bestilt (vi sto over denne gang). En del turbulens over nordspissen av Gotland og Sverige før landing og parkering på Gardermoen ett minutt før rutetid.

Riga kan anbefales! Og med en flytid på 1t30min er det ikke mye negativt å si om airBaltic heller.

Last edited:
Høres ut som en klassisk airBaltic-opplevelse. Kliver ombord igjen selv om få dager.

Så flott å se rapport fra airBaltic :) Jeg forstår skuffelsen din med tanke på deres 757 - maskiner. Fikk selv sett en av disse (YL - BDB) på Flesland i går. For mitt øyemål ser beinplassen mistenkelig lik ut i DYs maskiner med de samme Recaro - setene. Har du prøvd DYs maskiner med disse ?
Stort pluss med omtale av Riga, fristende reisemål ;)

Huff, føler med deg vedr. skuffelsen med flytransporten, trist når man håper/tror på en maskin, og får noe helt annet...
Men for noen herlige bilder fra byen da! Takk for dem. Nydelig arkitektur ser det ut som, jeg elsker sånt! Har alltid hatt lyst til å reise dit selv, men er litt usikker på fremkommelighet med rullestol...

hei å hå

H

Moro med tripreport fra "hjemmebasen".

Virker som du hadde en fin tur, men synd at du ikke fikk med deg fly-samlingen. Den kommer nok til å forsvinne snart da det skal bygges ny terminal på området.
Syntes kanskje også at 20€ er litt i overkant for taxi til sentrum.

Savner en trip report fra Fokker 50. På den finnes det i alle fall triks for å bestå knyttneve testen med glans ;)

For mitt øyemål ser beinplassen mistenkelig lik ut i DYs maskiner med de samme Recaro - setene. Har du prøvd DYs maskiner med disse ?
Nei, har ikke prøvd dem - men det var dem jeg også tenkte på.

Nydelig arkitektur ser det ut som, jeg elsker sånt! Har alltid hatt lyst til å reise dit selv, men er litt usikker på fremkommelighet med rullestol...
Kan skrive under på det med arkitekturen, ja. Det var en veldig positiv overraskelse. Men jeg er også usikker på fremkommeligheten. Det er jo masser av brostein og fortauskanter. Jeg så ingen rullestolramper inn i restauranter osv, så det kan nok bli en utfordring.

Syntes kanskje også at 20€ er litt i overkant for taxi til sentrum.
Vi tok ikke taxi (hadde jo blitt advart mot det). Dette var hotellets Mercedes Vito med hyggelig sjåfør. Synes ikke 20EUR var så galt for seks personer. Hadde vi tatt taxi måtte vi vel uansett ha fordelt oss på to. Og det fristet ikke å stå og krangle med Rigas beryktede taxisjåfører klokka kvart på midnatt :)

Fin TR! Tenker å ta meg en tur dit om ikke alt for lenge. Blir litt inspirert av dette. :)

Synd det med equipment change... Minner litt om når jeg var i Bolivia i vinter og skulle fly med en AeroSur 727... Den ble endret til en 737-200 (Fint fly dette og, men hadde gledet meg til 727'en). :( Men hadde heldigvis sikret meg to 727 flights, og den dukket heldigvis opp på den andre!

Back