Spantax
ScanFlyer Virgin

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å lage en tripreport fra denne turen, men jeg ble så positivt overrasket over Riga at jeg vil bidra med noen inntrykk likevel. Spesielt etter å ha lest noen av postene i denne tråden kan man jo få bange anelser, men mye er nok opp til en selv.
Billettene ble bestilt i mars. Av reisefølget på seks var det tre som startet reisen i Haugesund. Deres billetter ble bestilt på wideroe.no (2296 per person, codeshare SK/BT). På returen kom ikke det ønskede flyet fra OSL til HAU opp som bookbart alternativ, til tross for at det ifølge Amadeus var ledige seter i den aktuelle bookingklassen. En kjapp chat med de fantastiske folka på WIAS løste den biffen, og billettene ble utstedt med ønsket returflight. Vanvittig god service der.
For oss tre som hoppet på i Oslo viste et kjapt FINN-søk at Opodo hadde det rimeligste alternativet; 1244 per person; billigere enn på airBaltics egen side.
Denne kombinasjonen var ikke helt heldig da det nærmet seg innsjekk. Det viste seg at kun vi tre som hadde bestilt på Opodo og hadde BT-flightnr. kunne sjekke inn og velge sete på BTs nettsider. De andre kunne bare sjekke inn for SK-flighten på sas.no. Bagasjen deres ble sendt hele veien fra HAU, men setevalg og boardingkort for BT-legget måtte ordnes i BT-automaten på Gardermoen. De endte opp på 11ABC og vi andre på 14DEF. Siden det ikke fantes noen rad 13 var det ikke så galt.
To timer før avgang åpnet SGS en dedikert BT-skranke. De 15 sjelene foran oss i køen var av typen som ga inntrykk av å aldri ha reist noe sted før. Heldigvis for oss hadde ingen av dem sjekket inn på nett, og de ble bestemt skysset ut av køen og bort til automaten for å ordne opp selv. BT tar 5EUR for innsjekk i skranke, men det er gratis for medlemmer av BalticMiles (man kunne fylle ut søknadsskjema der og da og slippe avgiften). Det var også mange som ikke hadde fått med seg at BT krever 15EUR per kolli bagasje, noe vi hadde bestilt på forhånd (de tre som hadde SK-codeshare fulgte SK-regler for bagasje, altså inkludert).

35 minutter før avgang parkerte YL-BBE, en 737-500, og det tok ikke lange tiden før BT154 var klar for boarding. Med kameraet i hånd entret jeg mitt livs første airBaltic-flight. Velkomsten fra den unge, mannlige kabinsjefen var en advarsel om at det var strengt forbudt å fotografere crewet. Om jeg likevel skulle falle for fristelsen ville politiet ”come and take you”. Men for all del: Det ble sagt på en hyggelig måte, og han understreket at jeg gjerne måtte ta bilder av alt annet ombord. Hans to kolleger virket også svært vennlige og imøtekommende. Crewets gjennomsnittsalder vil jeg anslå til 19...
Benplassen på 14E var helt grei, og det gikk så vidt å presse knyttneven inn.

Heldigvis var flyet utstyrt med denne greie typen seter hvor magasinlommen er øverst. Også det var ”a first” for meg. En genial oppfinnelse som knærne mine var veldig begeistra for.

Vi rygga ut klokka 21.01, bare ett minutt etter rutetid, og var raskt på vei østover i det nydelige sommerværet. Det var ikke mange ledige seter denne julitorsdagen.

Ganske snart kom Egils, Anita og Marius rundt med mat til oss som hadde bestilt dette. De hadde navnene våre på en liste og tiltalte oss ved fornavn. Nesten business class

På airBaltic.com hadde vi fått velge mellom kylling, svin, laks og pasta, og de 9EUR vi betalte per måltid sikret oss også en kvartflaske vin. Maten smakte slik flymat vanligvis smaker – nesten ingenting.

Her er svinet mitt:

Reisefølget valgte kylling:

Stort mer er det ikke å si om flyturen. Vi parkerte seks minutter før tiden, bagasjen kom på båndet i det vi nådde fram til det, og utenfor ventet hotellets forhåndsbestilte bil og en veldig hyggelig sjåfør. Vi tenkte at det kunne være greit å slippe krangling med Rigas beryktede taxisjåfører klokka halv tolv på natta, og 20EUR for seks personer var slett ikke ille.
Turen inn til Nordic Hotel Bellevue tok 15 min. Hotellet kan absolutt anbefales for oss ”vanlige” folk. Det er nytt og fresht, ligger veldig sentralt nær operaen og ca. fem minutters gange fra gamlebyen. Rommene (”Classic Rooms”) var relativt store, luftige og moderne. Sengene var himmelske (det er lenge siden jeg sov så godt), frokosten var nesten av ”norsk” standard, og da personalet så at vi feiret en fødselsdag den første morgenen kom de med et glass musserende vin til hver av oss. I det hele tatt fikk vi utrolig god service av alle vi var i kontakt med på hotellet.
Riga ble en veldig positiv overraskelse. Alle latviere vi traff på var blide, serviceinnstilte og snakket godt engelsk. Vi ble ikke forsøkt svindlet, ranet, lurt eller tatt med på barer eller noen av de skrekkopplevelsene andre her på forumet tydeligvis har hatt. Vi koste oss i nydelig vær, med deilig mat og drikke, og hadde to herlige dager i den koselige, blomstrende gamlebyen. Et ekstra pluss var at det ikke akkurat krydde av turister, så vi hadde god plass til å boltre oss i ro og mak.