ITI Luggage transfer i USA

espenlok

ScanFlyer Blue
Hei! Er det noen her som kjenner de faktiske reglene som gjelder for ITI Luggage transfer, altså systemet for å få sjekket bagasjen direkte gjennom USA (uten å måtte hente den underveis) ved internasjonal til internasjonal transfer.

Det jeg har observert er at systemet finnes på noen flyplasser og for noen flyselskaper. F.eks. vet jeg fra egen erfaring at det finnes og fungerer på Atlanta dersom både innkommende og utgående flight er med Delta. Jeg vet også at det finnes i Houston, dersom både innkommende og utgående flight er med United. Mens tjenesten ikke finnes på EWR (med United), i hvert fall ikke i fjor sommer.

Jeg har også fått med meg at ITI kommer på stadig nye flyplasser.

Finnes det en liste over flyplasser og flyselskaper som tilbyr dette. Fungerer det likt dersom man flyr inn med et selskap og ut med et annet, eller fungerer det kun dersom man holder seg til et selskap? Har det betydning hvilken flyplass man starter fra?

Helt konkret lurer jeg denne gangen på om det gjelder ved ankomst i Atlanta med Delta fra San Juan, Costa Rica og avgang med Air France til CDG.

Men jeg lurer også helt generelt på om det finnes noen helhetlig oversikt, noe som kan være nyttig en annen gang.

Jeg klarer rett og slett ikke å Google meg fram til hvilke regler som gjelder, til tross for mange forsøk. Det nærmeste jeg kommer er et par treff fra Flytalker med helt konkrete eksempler der det har fungert og ikke fungert. Men ingen slags oversikt/systematikk av reglene/systemet.

Har ikke så mye kjennskap til dette, men da jeg jobbet på ATL vi hadde en og annen passasjer som ble tatt 'rundt' systemet pga manglende visum. Mulig ting er endret, men disse ble fulgt fra fly til fly og stengt inne i en fengselscelle venterom mellom flyvningene. Dette ble bestilt gjennom flyselskapet som brakte vedkommende inn til USA.

Det er meg bekjent ikke mulig å få en slik tjeneste på strekningen du nevner uten at det er spesielle årsaker (visumproblemer). Men sjekk med selskapet du skal reise med. Som du nevner, finnes det spesialarrangementer her og der.

Det begynner å bli en stund siden jeg jobbet med handling, og det eneste vi hadde da var DL-DL ItI transfer av bag på ATL. Det betød kun at bagasjen ikke måtte hentes ut, det var fortsatt full immigrasjon (må ikke forveksles med Transit without visa). Koffertene ble merket med en stor rød ITI tag. Suksess raten kjenner jeg ikke til...

Har ikke så mye kjennskap til dette, men da jeg jobbet på ATL vi hadde en og annen passasjer som ble tatt 'rundt' systemet pga manglende visum. Mulig ting er endret, men disse ble fulgt fra fly til fly og stengt inne i en fengselscelle venterom mellom flyvningene. Dette ble bestilt gjennom flyselskapet som brakte vedkommende inn til USA.

Det er meg bekjent ikke mulig å få en slik tjeneste på strekningen du nevner uten at det er spesielle årsaker (visumproblemer). Men sjekk med selskapet du skal reise med. Som du nevner, finnes det spesialarrangementer her og der.

Det er absolutt ikke det jeg tenker på. ITI handler kun om at bagasjen går direkte gjennom transittflyplassen. Bagasjen får da en fin lilla tag på seg (og jeg fikk tilsvarende på bagasjekvitteringen). Man må fortsatt igjennom passkontroller, sikkerhetskontroll mm, og følgelig må ESTA være på plass (eller visum). Men det er i hvert fall en mindre ting å bruke tid på når man har skal rekke å bytte fly.

Da jeg fikk bruke dette sist, så skulle jeg egentlig fly fra London til Lima via Newark, men flyet til EWR ble innstilt, og jeg ble ombooket via Houston. Fordelen med det, kunne agenten som booket meg om glede meg med, var at i Houston hadde de ITI, så da slapp jeg å plukke opp bagasjen min der (i motsetning til EWR). Men det tok fortsatt nesten 3 timer å få byttet fly i Houston pga. særdeles lang og saktegående kø i Immigration. Artig nok endte jeg opp på eksakt samme flyet da jeg kom løpende tilbake til gaten min rett før gaten stengte etter å ha vært igjennom passkontroll og sikkerhetskontroll.

Dette er for øvrig tilsynelatende ikke veldig godt kjent ute i verden, siden det er ganske lite info å finne om temaet. Det er kanskje ikke så mange som connecter internasjonalt til internasjonalt via USA (fordi reglene er så krøkkete som de er). Og det var i hvert fall ikke snakk om noe forhåndsbestilling noen av de gangene jeg har fått det. Tjenesten har i hvert fall vært der siden desember 2013 i noen tilfeller; jeg vet bare ikke hvilke tilfeller.

Last edited:
Det begynner å bli en stund siden jeg jobbet med handling, og det eneste vi hadde da var DL-DL ItI transfer av bag på ATL. Det betød kun at bagasjen ikke måtte hentes ut, det var fortsatt full immigrasjon (må ikke forveksles med Transit without visa). Koffertene ble merket med en stor rød ITI tag. Suksess raten kjenner jeg ikke til...

Det høres ut som det jeg spør om.

Forstår jeg svaret ditt slik at den gangen du jobbet med dette, så gjaldt det kun DL til DL, og ikke DL til andre selskaper?

Det har for øvrig fungert fint de to gangene jeg har fått slik tag. Taggene er ganske iøynefallende, så det burde være brukbare muligheter for at det fungerer slik det skal ganske ofte.

Det er sikkert noen i CBP som har oversikt, men mange av disse programmene har en del restriksjoner og er piloter og tester på de forskjellige flyplassene (tror ingen av disse er parmanente). De blir raskt suspendert hver gang en eller annen med litt lenger skjegg snakker negativt om USA.
IAH, ATL, DFW, SJU, GUM, MIA er vel de som har ITI.

Det høres ut som det jeg spør om.

Forstår jeg svaret ditt slik at den gangen du jobbet med dette, så gjaldt det kun DL til DL, og ikke DL til andre selskaper?

Det har for øvrig fungert fint de to gangene jeg har fått slik tag. Taggene er ganske iøynefallende, så det burde være brukbare muligheter for at det fungerer slik det skal ganske ofte.

Mulig det også fungerte AF/KL til DL, det kan jeg ikke huske i farten. Men det var kun ATL (som jeg var kjent med) i min tid (SkyTeam). Det var ei heller særlig godt kjent.

Mulig det også fungerte AF/KL til DL, det kan jeg ikke huske i farten. Men det var kun ATL (som jeg var kjent med) i min tid (SkyTeam). Det var ei heller særlig godt kjent.

For å svare på mitt eget spørsmål. ITI luggage transfer fungerer greit i Atlanta også ved transfer fra Delta og til Air France.

Løsningen med automatiske passkontrollmaskiner fungerte derimot ikke spesielt bra, og medførte egentlige bare en ekstra kø. Både køen for å få bruke maskinen og køen for å vise fram kvitteringen fra maskinen og få stempel var lange og treige. Heldigvis hadde jeg to timer på meg, så jeg rakk forbindelsen min så vidt det var.

Espen

Back