• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL

grindstein

ScanFlyer Silver
Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL

På jobben idag ble det diskutert hvorvidt det er lov og lande/ta av etter kl 23 uten dispansasjon på osl. Hva sier reglene om dette?

Jeg mener å ha hørt at dette er avhenig av støynivået til de aktuele flyene som flyr på inn og ut av osl.

Re: Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL

Takk. Ser jo at jeg hadde mer rett en de to hodene som hardanakka påsto at all trafikk etter 2300 kun var tillatt etter invilget dispansasjon. Skal skrive ut disse siden og henge opp foran nesa på dem i morgen tidlig.

Takk. Ser jo at jeg hadde mer rett en de to hodene som hardanakka påsto at all trafikk etter 2300 kun var tillatt etter invilget dispansasjon. Skal skrive ut disse siden og henge opp foran nesa på dem i morgen tidlig.

Er det ikke digg å ha rett når andre er så påståelige i sine konklusjoner?

De to hodene tenker kanskje på reglene som gjaldt på Fornebu? Men det begynner jo å bli en stund siden.

Noen som vet hvor jeg finner informasjon om flytyper og støyen den lager? Har googlet en del uten og finne noe, samt sjekket sidene til Boeing for denne infoen om B737 uten og finne noe.

Selvfølgelig er det trafikk på OSL etter 2300. Tenk på alle chartermaskinene og cargomaskinene som trafikkerer nettopp da!

Man skal imidlertid være klar over noise abatement for OSL, som tilsier at trafikken skal inn fra nord på bane 19R fortrinnsvis, og dette gjør man normalt inntil 5 kts medvind, om ikke andre operasjonelle krav (glatt bane e.l.) tilsier annet.

Tally-Ho

SAS har jo også flere daglige avganger etter 23 fra OSL. OSL er vel en døgnåpen flyplass, i motsetning til de fleste andre flyplasser i Norge som er stengt i noen timer på natten.

Det er ikke lett å vite hvilke fly som er støysvake og hvilke som er støyende. Samme flytype kan havne i begge kategorier avhengig av hvilken motor som er montert. Generelt regnes alle "nextgen"-fly (B736/7/8, A320-serien osv) som støysvake , mens MD-80, F100 og andre veteranfly er å regne som støyende. De virkelig gamle uten hushkit får ikke lande på GM om natten.
Selv vi som jobber på Oslo APP har problemer med å vite hvem som regnes som støyende og ikke. Men det største problemet i mine øyne med traséforskriften er at den kun sees på (og kalles) som en støyforskrift, og ikke en miljøforskrift. Miljøutslipp hensyntas lite ift støy, og man lar heller flyene fly 20nm lenger, med tilhørende fuelforbruk og utslipp, enn å forsøke å balansere disse to motstridene forhold.
My $0.02 worth.

... Men det største problemet i mine øyne med traséforskriften er at den kun sees på (og kalles) som en støyforskrift, og ikke en miljøforskrift. Miljøutslipp hensyntas lite ift støy, og man lar heller flyene fly 20nm lenger, med tilhørende fuelforbruk og utslipp, enn å forsøke å balansere disse to motstridene forhold.
My $0.02 worth.

Enig, de bryr seg ingenting om CO2 og fuelforbruk med en gang det er snakk om støy. Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg hørte om planer for bla. Værnes..

Pipa fikk en annen lyd når jeg slengte deler av AIP i fanget på en de karen idag tidlig. Men det varte ikke lenge før en av dem klarte og lire av seg at det er Airbus som produserte DC10. Da ba jeg karen om og sjekke fakta før han begir seg ut i diskusjoner han ikke kan et døyva ord om.

Men det varte ikke lenge før en av dem klarte og lire av seg at det er Airbus som produserte DC10. Da ba jeg karen om og sjekke fakta før han begir seg ut i diskusjoner han ikke kan et døyva ord om.

Sånne folk er litt artige ^_^. En kollega,som faktisk først fortalte at han hadde lyst til å gå flyfag (han går på videregående nå), klarte etterpå å si at han "savnet 737". Han mente rett og slett at 737 ikke fløy lenger. Ironisk nok jobber vedkommende på FedEx, hvor vi fra lasterampa har fri utsikt til Norwegian sin hangar, hvor man ser minst en 737 eller to i løpet av dagen.

At jeg også hadde en kollega som en gang påstod at FedEx kom til å fly A380 fast til OSL innen 10 år (dette var før vi avbestite), skal jeg ikke nevne en gang :rolleyes:

Back