• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK2901 hard landing på FNC, kompressorstall og divertion 06JAN24

Someone

Moderator
Medlem
SK2901 hard landing på FNC, kompressorstall og divertion 06JAN24

SE-ROE på SK2901 fra Stockholm til Funchal hadde en heller uheldig "landing" på Funchal nylig. Windshear og dermed hard landing, inkludert en kompressorstall. Etter litt sirkling diverted maskinen til Las Palmas, hvor den stod i 3 dager.

Video av landingen i linken

https://avherald.com/h?article=51359ccb&opt=0

A SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-200N, registration SE-ROE performing flight SK-2901 from Stockholm (Sweden) to Funchal (Portugal), was on final approach to Funchal's runway 23 at 13:48L (13:48Z) when the aircraft encountered windshear, touched down hard with the left hand engine (LEAP) suffering a compressor stall and bounced. The crew initiated a go around and entered a hold, subsequently decided to divert to Las Palmas

sas_a20n_se-roe_funchal_240106_1.jpg
 
SAS hendelse på Funchal 06JAN24

Someone said:
SBT said:
Jeg synes det er rart at ingen har skrevet om den SAS hendelsen på Funchal 6. jan, kom fra Stockholm, kapteinen sier den harde landingen var wind shear, noen kommenterer at det ikke var ws, og AV Herald har flere videoer fra dette, og en del kommentarer, maskinen står fremdeles i Las Palmas, og jeg lurer på hvordan pax kom seg til madeira derfra. Noen sier flight crew gjorde en bra jobb, andre sier det motsatte og sier at det bare var flaks at det gikk så bra.
 
Last edited:
Re: SAS hendelse på Fjnchal 6. januar

Muligens fordi det ikke er så mye skrive om.

Sakset fra Pprune:
As for this incident, the crew encountered a strong downburst close to touchdown and initiated a balked landing. Correctly executed as well, in my opinion, with TOGA and correct pitch (less than 10 ANU). Aircraft touched down with 2.4G, encountered a minor engine stall (as explained above), and diverted to LPA. Aircraft thoroughly checked, no damage, and is now back in revenue service. All in all, a solid performance by the crew. End of story.
 
Re: SAS hendelse på Fjnchal 6. januar

Someone said:
SBT said:
Jeg synes det er rart at ingen har skrevet om den SAS hendelsen på Funchal 6. jan, kom fra Stockholm, kapteinen sier den harde landingen var wind shear, noen kommenterer at det ikke var ws, og AV Herald har flere videoer fra dette, og en del kommentarer, maskinen står fremdeles i Las Palmas, og jeg lurer på hvordan pax kom seg til madeira derfra. Noen sier flight crew gjorde en bra jobb, andre sier det motsatte og sier at det bare var flaks at det gikk så bra.

Dette er omtalt i mindst 2 andre tråde:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128453&page=38 post 759

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=158096

Og mener også der er en tråd mere med omtale

Flyet står ikke på LPA mere - det returnerede til OSL i går som SK9230 og forventes tilbage i drift igen i dag som SK882 OSL-ARN est. dep. 16:05.
 
Last edited:
Re: SAS hendelse på Fjnchal 6. januar

SBT said:
Jeg synes det er rart at ingen har skrevet om...


Om alle skulle sitte og synes det, hadde det ikke blitt skrevet mye
 
Back
Top