Regjeringen ber om fullmakt til SAS-salg

Det er et regnestykke som er ganske så komplisert og ikke helt uten endel subjektive momenter. Det er ikke vanskelig å finne ut av hva staten har hatt av direkte inntekter fra SAS i form av utbytter og bedriftsskatt mot hva de har hatt i direkte utgifter med SAS. Men så kommer alle mer eller mindre direkte inntekter og utgifter i alt fra anbudsruter, skatteinntekter fra ansatte og alle mulige andre skatter og avgifter. Dette må også veies opp mot alternativene om hva som realiteten hadde vært hvis de ikke hadde eid SAS. Også er det en masse forskjellige faktorer man må ta hensyn til.

Man kan sikkert sitte her å gjette seg frem til mye rart, men skal du få greie på svaret ditt må du nok gå dypere inn enn hva du kan få i et forum bestående av alt fra eksperter på en side og kunnskapsløse amatører på den andre ytterkanten

Dette var både tøft og kunnskaprikt skrevet!

Anbefaler de som ikke tror på statlig eierskap til og se på andre nasjonale selskap. Air New Zealand hadde vel neppe vært operativt idag uten statlig eierskap.

Kan ellers anbefale april-utgaven av Airways som omhandlet Aerolineas Argentinas som har blitt tatt kjøp opp igjen av staten etter kollapsen.

Avslutter med en kommentar på SAS problem. Ett av dem er nok på grunnlag av pålegg fra både Stortinget og Samferdsdepartementet. Når vi i Norge krysssubsidierer ruter med store tap kan en ikke forvente ellerverdens profitt.

Da burde du rette opp i hva han skriver som er feil.

Håper for all del AS Norge selger seg ut av SAS. Dette er ingen oppgave for staten og norske skattebetalere.

Det er ganske enkelt og relativt åpenbart for de fleste hva som er feil, men åpenbart ikke alle.
Trodde ikke det var nødvendig. Men here goes.

Det er veldig mange ansatte i SAS i dag som er langt under 40, i alle deler av selskapet. Mange godt over i kabinen, men der er gjennomsnittsalderen på full fart nedover.

SAS er et selskap som har levd med omstillinger i mange år, og har mye kunnskap internt om dette.
Fagforeningene likeså.
De avtaler som er inngått mellom SAS og fagforeningene de siste 2-3 år beviser at alle er sterkt intresert i å ha et selskap som tåler endringer og som har redskapene til å kunne gjøre så raskt.
På kabinsiden iallefall, ser vi nå at foreningene er sterke pådrivere for nytenkning og endring, dette sammen med en administartiv ledelse som er ung, ny og godt motivert taler godt for fremtiden.

Det er mange foreninger i SAS, men det er også veldig mange ulike yrkesgrupper. At det er for mange, muligens. Men at dette i dag er en belastning slik det var for 15-20 år siden er jeg ikke med på.

Er det noen som er interisert i at SAS skal gå bra nå så er det alle ansatte. Alle er slitne og lei av mange år med nedskjæringer, oppsigelser og usikkerhet.
At det går bra for SAS, at alle bidrar, og yter sitt beste er med på å sikre arbeidsplasser. Alle i selskapet forstår det, ikke minst fagforeningene.

At den Norske stat bør selge seg ut av SAS er de aller fleste jeg kjenner helt enig i. Staten som eier er en bremsekloss for SAS sin utvikling og mulighet til videre omstilling.
Jeg håper at SAS selges til noen som vil drive flyselskap, og drive lønnsomme ruter over hele skandinavia.

At den Norske stat bør selge seg ut av SAS er de aller fleste jeg kjenner helt enig i. Staten som eier er en bremsekloss for SAS sin utvikling og mulighet til videre omstilling.
Jeg håper at SAS selges til noen som vil drive flyselskap, og drive lønnsomme ruter over hele skandinavia.

Siden du har sterke meninger om et salg. Hvem anser du som det beste alternativet?

Lufthansa? Men da begynner vel EU-kommisjonen i Brussel snakket om monopol.

Og Iberia/BA har vel ikke denne samme monopolsituasjon som LH/BMI/SK vil få i Nord-Europa?

Det er ganske enkelt og relativt åpenbart for de fleste hva som er feil, men åpenbart ikke alle.
Trodde ikke det var nødvendig.

- Snittalder i kabinen er såvidt jeg vet 52-53 år.
- Hvis du ikke ser problemet med å ha 35 fagforeninger (eller hva det er) for en
bedrift så vet du desverre ikke hva du snakker om.

Det som ER åpenbart er at ting har blitt bedre i SAS de siste par årenen.
Men, om det er fordi fagforeningene har kommet på bedre tanker eller om
de rett og slett har blitt tvunget til det er en annen sak. Det vil tiden vise når tallene
til SAS går i pluss igjen. Mitt tips er desverre det siste.

Skriver kort, og sier det enkelt og greit at prisene må opp på flyreiser! Kjenner mange i SAS, og vet de er glad i selskapet sitt. De står på og sluntrer ikke unna og er faktisk flinke til å oppmuntre de andre til å gjøre det samme. Det er en dugnadsånd i selskapet, men prisene må opp.

- Hvis du ikke ser problemet med å ha 35 fagforeninger (eller hva det er) for en

de rett og slett har blitt tvunget til det er en annen sak. Det vil tiden vise når tallene

Men i hvor stor grad vil du si politiske pålegg, kloke og ikke særlig kloke har medført at SAS kom i uføre?

Ellers har vel både ledelsen i Stockholm og på Fornebu sammen med sine mange fagforeninger "litt" skyld i at man gikk fra monopol til problem med sine konkurenter.

Det er en dugnadsånd i selskapet, men prisene må opp.
Hvor realistisk er det gitt dagens konkurransesituasjon?

Forrige uke hadde Lufthansa, KLM og Continental en liten priskrig til New York. Man kunne få en direkteflight til rundt 2600,-. Idag kommer det e-post fra SAS med "tilbud" på 4999,- på samme destinasjon.

For langdistanse er Air Asia og flere gulfselskaper på vei mot Skandinavia. De har nye fly, god service og agressiv prising.

På lokale flighter i Europa slår gamle fullserviceselskaper SAS på både pris og service til de største destinasjonene og i tillegg kommer Ryanair og tar store jafs av markedet.

Selvsagt er det ønskelig at et selskap skal drive med overskudd, men jeg ser ikke at konkurranse vil minke eller priser komme ned med det første.

Hvor du har at snitt alderen i kabinen er på det nivået vet jeg ikke, men det er feil.
At det er et problem å ha 35 fagforeninger er et problem, men noe av årsken til at det er så mange fagforeninger er at det også er mange yrkesgrupper, så som det er i offshore, fergedrift, prosessindustri, reiseliv etc.
Mye av problemet er ikke fagforeningene tror jeg, men at det har vært et ensidig forkus på saker som aldri har vært noe problem.
F.eks når CAU informerer sine medlemmer om saker og ting som blir tatt opp av media, og det blir laget en sak som blåser ut av alle proporsjoner.

Men å overbevise deg og mange andre om dette, og at ting er bedre i SAS og faktisk har vært det i mange år er nyttesløst. Da interessen for noe positivt i SAS er lik null.
Men jeg jobber i selskapet, sitter i mange fora internt og her førstehåndskunnskap om hva jeg prater om. Tror at du og mange vil bli overrasket de neste månedene over at SAS faktisk går bedre og bedre.
Veien er fortsatt lang, men det går fremover. I motsetning til hva mange tror og mener.

Tror at du og mange vil bli overrasket de neste månedene over at SAS faktisk går bedre og bedre.
Veien er fortsatt lang, men det går fremover. I motsetning til hva mange tror og mener.

.... noe som jeg og andre som dealer direkte med SAS både fra ut- og innside har sagt igjen og igjen. Hvor er like-knappen når man trenger den? ;)

Mine SAS-aksjer skal snart til seters for å gjøre seg fete ....

Siden du har sterke meninger om et salg. Hvem anser du som det beste alternativet?

Lufthansa? Men da begynner vel EU-kommisjonen i Brussel snakket om monopol.

Og Iberia/BA har vel ikke denne samme monopolsituasjon som LH/BMI/SK vil få i Nord-Europa?

Jeg personlig har sterke meninger om dette, hva SAS ledelse og styre mener vet jeg ikke så mye om. OK å få sagt ;-)))

Hvem som vil være en god eier av SAS er vanskelig å si, men den modellen som er i dag er utgått på dato etter mitt syn.

Lufthansa har vel vært den heteste kandidaten, men for meg er det viktigere at det kommer en eier som vil drive flyselskap, utvikle selskapet og rutene, og modernisere strukturen i selskapet raskere. Ikek at det er noe galt om det per i dag, men nye øyne ser ofte klarere, og andre løsninger.

Eneste sterke ønske jeg egentlig har med prefferanse for selskap er at det er et vestlig. Rett og slett for at det er enklere kulturelt.

.... noe som jeg og andre som dealer direkte med SAS både fra ut- og innside har sagt igjen og igjen. Hvor er like-knappen når man trenger den? ;)

Mine SAS-aksjer skal snart til seters for å gjøre seg fete ....

I lige måde.
En god kompis som er megler mener verdien skal synke noe mer fremover før det snur. Vurderer å handle litt selv.
Koster jo nada nå, så greit å kjøpe noen.

Back