Regjeringen ber om fullmakt til SAS-salg

Håper det kommer eiere som vil drive flyselskap, det hadde vært flott.

Når det gjelder gammel flypark, tja.
Streiker, vel. Jeg har jobbet i SAS i over 11 år, har aldri vært tatt ut i streik.
Trusler om streik i forbindelse med oppgjør er noe helt annet, og ikke enestående for flybransjen.
Det er vel faktisk fare for streik annenhvert år, så her kommer varslet. SAS kabincrew kan komme til å gå ut i streik i 2012, da forhandlingene er gått til mekling.
Dere er herved advart.
Pilotenes sykemeldingsaksjon var idiotisk. Ikke mer å si om det.

Men SAS aksjen handles flittig så noe penger må det åpenbart være i det.
Så får vi bare se hva som kommer frem, og hvem som kan være interisert.
 
Dette ser jo ut til å være sterk avtagende og totalt ser det ut til å være mindre enn hva for eksempel British Airways har hatt de siste 5 månendene...noen av disse er jo noen timer (det samme som tordenværet gav meg i forsinkelse forrige torsdag).....


Hvilke selskap sammenlikner du med? LCC selskap har jo ikke fagforeninger som
mener noe. Kan du unnta varsler om streik i din oppsummering, og dra det ned
til faktiske streiker og sammenstille mot andre IATA selskap i Europa som f. eks
BA, AY,LH,FI,KL,AF…..
SK har egen ground handling som i Danmark streiker nå og da, kan du sammenstille
i forhold til faktiske streiker blant andre handling selskaper kontra SK handling, slik
at vi får oppsummert hvor ille det står til i SK i forhold til streiker.
 
Kan du unnta varsler om streik i din oppsummering, og dra det ned til faktiske streiker
Jeg har kun tatt med én gang hvor det ikke ble streik, jeg tok det med fordi truslene stoppet styret fra å omstrukturere selskapet.

Skulle jeg tatt med alle varslene om streik ville listen blitt mye lengere.

Tillit er noe som bygges millimeter for millimeter, men rives ned meter for meter. Jeg har selv noen i familien som har jobbet flere tiår i SAS så jeg har forståelse for at det føles urettferdig når SAS lammes av streik pga. en konflikt et annet sted i selskapet.
 
Last edited:
Jeg har kun tatt med én gang hvor det ikke ble streik, jeg tok det med fordi truslene stoppet styret fra å omstrukturere selskapet.

Skulle jeg tatt med alle varslene om streik ville listen blitt mye lengere.

Tillit er noe som bygges millimeter for millimeter, men rives ned meter for meter. Jeg har selv noen i familien som har jobbet flere tiår i SAS så jeg har forståelse for at det føles urettferdig når SAS lammes av streik pga. en konflikt et annet sted i selskapet.

Om listen din ville vært lenger, så mangler du allikevel sammenlignings grunnlag og
referanser til andre IATA selskap i Europa- samt ground handling selskaper i Europa.
 
Så om du være så snill og ta en gjennomgang av SAS sine streiker la oss si de siste 5 årene og kanskje en liten analyse om det er sterkt økende, stabilt eller avtangene i mengder streiker og varigheten ?


Hvilke selskap sammenlikner du med? LCC selskap har jo ikke fagforeninger som
mener noe. Kan du unnta varsler om streik i din oppsummering, og dra det ned
til faktiske streiker og sammenstille mot andre IATA selskap i Europa som f. eks
BA, AY,LH,FI,KL,AF…..
SK har egen ground handling som i Danmark streiker nå og da, kan du sammenstille
i forhold til faktiske streiker blant andre handling selskaper kontra SK handling, slik
at vi får oppsummert hvor ille det står til i SK i forhold til streiker.

Det var da voldsomt FBUMAN1. Robertaas ble utfordret til å komme med en liste over streiker i SAS. Det gjorde han. Hvorfor skal han sammeligne med andre selskaper når debatten etterhvert har dreid retning fra majoritetseiernes vilje til å selge SAS, til streikeviljen i SAS?




Vidar
 
Bare til side-note.

EZY har iallefall i Tyskland fagforeninger og disse kommer a streike nok en gang innen kort tida. Alene den liste av tyske sma-streiker i EZY kan god konkurrere med dette hva robertaas har listed av SAS.

Men, for den egentlige tema sa spiller streike-faren i SAS ingen rulle. Staten har hverken lyst a pumpe inn flere penger og de har ogsa ingen peiling hvordan SAS skal vendes til en overskudds-bedrift. Dermed forsöker man a begrense sine tap ved a selge sine aksjer.

Den egentlige hovedproblem av SAS er at de er en konstrukt av monopol-tida og sosial-demokratiske idealer. Ingen galt med dette, men tidene har forandred seg og SAS har ikke fulgt med i lik stil. Derfor fikk de de problemer de har idag. Vil man forandre strukturen av SAS na, sa er en kommersiellt eier bedre enn en statlig eier. Rett og slett fordi en kommersielt eier vil ikke ta hensyn til politiske vurderinger, men heller gjöre det hva er nödvendig.
 
Vil man forandre strukturen av SAS na, sa er en kommersiellt eier bedre enn en statlig eier. Rett og slett fordi en kommersielt eier vil ikke ta hensyn til politiske vurderinger, men heller gjöre det hva er nödvendig.
Fra sidelinjen har jeg hatt inntrykk av at statene har involvert seg svært lite i hva SAS driver med, men jeg kan selvsagt ha fått feil inntrykk. Har de statlige eierne gjort noe annet enn bare å sprøyte inn penger uten å stille krav? I så fall hvilke uheldige føringer er det de har gitt?
 
Men, for den egentlige tema sa spiller streike-faren i SAS ingen rulle. Staten har hverken lyst a pumpe inn flere penger og de har ogsa ingen peiling hvordan SAS skal vendes til en overskudds-bedrift. Dermed forsöker man a begrense sine tap ved a selge sine aksjer.

Streikefaren/lysten spiller i høy grad en rolle for en eventuell oppkjøper/partner og eierne og ansatte!

Å overta ett "streikevillig" selskap frister ingen, og dermed vil man få større problemer
med å finne en kjøper/partner og eierne (staten) vil dermed risikere å måtte spytte inn mer kapital i
mellomtiden for å holde skuta flytende.. Aksjekursen vil også synke med en streik som vil
gå utover verdien staten evt vil få for sine aksjer. Videre vil en streik ramme selskapets økonomi
kortsiktig - og sist men ikke minst - en streik vil gjøre at SAS sine kunder mister tillitt til selskapet
og hopper over til konkurrenten. Dermed taper man også markedsandeler og får problemer
også på lang sikt.

Å streike blir derfor å skyte seg selv i foten for ALLE parter i SAS.
 
Fra sidelinjen har jeg hatt inntrykk av at statene har involvert seg svært lite i hva SAS driver med, men jeg kan selvsagt ha fått feil inntrykk. Har de statlige eierne gjort noe annet enn bare å sprøyte inn penger uten å stille krav? I så fall hvilke uheldige føringer er det de har gitt?

Vel, tenk deg om hva skjer dersom en selskap er eid av en privat investor. Denne investor vil ha profits og avkasting. Tror du virkelig at en privat investor ville har statt stille og gitt penge-innskudd i SAS dersom det bare produserer tap? Dette ville aldri har skjedd. Tvert imot, denne privat investor ville straks har griped inn og kommed med en ny management som leverer det hva han forventer.

Den ulempe med statlig eierskap er jo at det har en sterk tendens a finansere underskudd. Det ser man ikke bare i SAS, men ogsa andre steder. Men for de respektive selskaper er dette grusomt, fordi de nödvendige omstillings-prosesser begynner enda senere og blir dermed enda mer smertefulle. Sa den störste ulempe av statseierskap er den store passivitaet.

Dersom man ser eksplisit pa SAS, sa kan man konkludere at alle ar etter Jan Steinberg ble tapt tid for SAS. Dette skyldes först og fremst darlige CEO. Lindegaard og alle om etterfulgte han ble bare en skyggen av hva egentlig trenges til. Se pa den nye CEO av SAS. Hva er hans visjon for SAS? Jeg har forsatt ikke hört noe. Nok en fargelös CEO som ikke vil gi SAS en bedre fremtida. Og na kan du begynne a drömme hva en privat investor vil gjöre först... Riktig, finne en karismatisk leder som gir sine ansatte en visjon og kan transformere selskap.

Jo snarere statene selger seg ut, jo snarere far SAS en realt sjanse for en bedre fremtida. Rett na har selskap dette forsatt ikke. Dette ma man - dessverre - konkludere. Til tross av nye leder og mange milliarder som ble gitt til selskap.
 
Streikefaren/lysten spiller i høy grad en rolle for en eventuell oppkjøper/partner og eierne og ansatte!
(...)
Å streike blir derfor å skyte seg selv i foten for ALLE parter i SAS.
Mulig du har rett, men det finnes vel intet bevis for at f.eks. Lufthansa ser på SAS som et streikevillig selskap? Det er forøvrig kanskje viktig å huske på at primæroppgaven til en god fagforening er å prøve å gjøre arbeidsforholdene best mulig for sine ansatte, ikke å gjøre arbeidsgiveren mest mulig interessant for et salg til utenlandske investorer. All den tid det er folk som kan gamet og ikke MOL (mannen, ikke flyplassen) som er aktuell på eiersiden tror jeg ikke organiseringsretten i SAS vil trekke ned verdien nevneverdig. Hvem vet, kanskje finnes det ledere der ute som Herb Kelleher, som kjenner verdien av know-how og lav turnover i bedriften.
 
Tror ni norska staten skulle vara beredd att sälja sina aktier i SAS till svenska eller danska staten?
 
Enig med BU662

Hvem vet, kanskje finnes det ledere der ute som Herb Kelleher, som kjenner verdien av know-how og lav turnover i bedriften.

Det finnes vel knapt ansatte under 40 år igjen i SAS etter alle rundene
med oppsigelser hvor fagforeningene har vært sterkt involvert med
ansenitets prinsipper osv., så at know-how er høy i SAS skulle bare mangle.

Problemet er jo at denne know-how forsvinner snart.
Enhver bedriftsleder vet jo også at jo eldre de ansatte, dess vanskeligere er det å få dem til
å tenke nytt og innordne seg nye systemer. Fagforeninger er jo heller ikke kjent for å like
forrandringer, særlig ikke de som går på effektivisering og nedskjæringer.
Derfor ser man ofte at det er de eldre arbeidstagerne som er mest pro fagforeninger mens
de unge er mer fleksible og tilpassningsdyktige.

Selvsagt skal man ha (noen) fagforeninger.
SAS sine dusinvis stammer fra den tiden SAS hadde 90% markedsandel
og man kunne streike så mye man orket og allikevel ha 90% markedsandel etterpå...!
Så kunne man sette opp prisen så mye man ville og fortsatt ha 90% markedsandel!
Og skulle det allikevel gå dårlig, hadde man alltids ett sugerør ned i statskassen!
(satt på spissen)

Verden er ikke slik lenger. En fagforeningen som KUN ser realitetene fra ett kortsiktig
ansatt perspektiv har ikke lenger livets rett i dagens konkurranse samfunn hvor omstillingsevne
og effektivitet er ett must for å overleve. Vi har alle ett ansvar for
den bedriften vi er ansatt i, vi er alle på samme lag.
 
Last edited:
Tror ni norska staten skulle vara beredd att sälja sina aktier i SAS till svenska eller danska staten?
De vil bare bli kvitt "problemet". Tror du virkelig de andre statene er klare til å kjøpe seg opp i SAS?

Foruten at statene ikke burde drive næringsvirksomhet synes jeg prinsippielt at det er meget betenkelig at en stat er (del)eier i et selskap som er i konkurranse med andre selskaper i et marked den samme staten skal regulere.

Den gang det ikke fantes noe tilbud eller infrastruktur var det riktig at statene var med på å investere, subsidiere og holde i gang:
-NRK
-Televerket
-SAS
Idag som det finnes konkurrerende selskaper og infrastruktur burde staten helt selge seg ut av disse og la markedet overta. Og så burde de overta en rendyrket regulator-rolle med like regler og muligheter for alle.
 
Nej, den nuvarande regeringen i Sverige vill inte öka sitt ägande i SAS.

Däremot sa den tidigare S regeringen i Sverige att om Norges regering sålde sitt innehav i SAS...så skulle svenska staten köpa det. Då blev det inget av det, den dåvarande norska regeringen ville inte sälja sina aktier i SAS till svenska regeringen.
 
Tror ni norska staten skulle vara beredd att sälja sina aktier i SAS till svenska eller danska staten?

Nej, den nuvarande regeringen i Sverige vill inte öka sitt ägande i SAS.

Däremot sa den tidigare S regeringen i Sverige att om Norges regering sålde sitt innehav i SAS...så skulle svenska staten köpa det. Då blev det inget av det, den dåvarande norska regeringen ville inte sälja sina aktier i SAS till svenska regeringen.

Det har også vært svake røster tilknyttet trepartisamarbeidet (AP/SV/SP) som også tok til ordet for at Norge burde kjøpe hele SAS dersom Sverige og Danmark skulle selge sine deler. Dette var før eierne skjøt inn ny kapital i selskapet.



Vidar
 
Det har også vært svake røster tilknyttet trepartisamarbeidet (AP/SV/SP) som også tok til ordet for at Norge burde kjøpe hele SAS dersom Sverige og Danmark skulle selge sine deler. Dette var før eierne skjøt inn ny kapital i selskapet.

Hvorfor er jeg ikke overrasket. De har også tatt til ordet for å tvinge Torp inn i Avinor, fordi de tjente penger.

Staten burde ikke være del eier i SAS, la oss privatisere hele selskapet. Heldigvis ser det ut til at Giske & Co har tatt til fornuften i denne saken og vil selge, men nå mangler vi bare en kjøper.

Litt off topic, men er det noen som vet hva som vil skje om Danmark får ny regjering, vil de fortsatt være villige til å selge dersom NO og SE selger også?
 
Last edited:
Enig med BU662



Det finnes vel knapt ansatte under 40 år igjen i SAS etter alle rundene
med oppsigelser hvor fagforeningene har vært sterkt involvert med
ansenitets prinsipper osv., så at know-how er høy i SAS skulle bare mangle.

Problemet er jo at denne know-how forsvinner snart.
Enhver bedriftsleder vet jo også at jo eldre de ansatte, dess vanskeligere er det å få dem til
å tenke nytt og innordne seg nye systemer. Fagforeninger er jo heller ikke kjent for å like
forrandringer, særlig ikke de som går på effektivisering og nedskjæringer.
Derfor ser man ofte at det er de eldre arbeidstagerne som er mest pro fagforeninger mens
de unge er mer fleksible og tilpassningsdyktige.

Selvsagt skal man ha (noen) fagforeninger.
SAS sine dusinvis stammer fra den tiden SAS hadde 90% markedsandel
og man kunne streike så mye man orket og allikevel ha 90% markedsandel etterpå...!
Så kunne man sette opp prisen så mye man ville og fortsatt ha 90% markedsandel!
Og skulle det allikevel gå dårlig, hadde man alltids ett sugerør ned i statskassen!
(satt på spissen)

Verden er ikke slik lenger. En fagforeningen som KUN ser realitetene fra ett kortsiktig
ansatt perspektiv har ikke lenger livets rett i dagens konkurranse samfunn hvor omstillingsevne
og effektivitet er ett must for å overleve. Vi har alle ett ansvar for
den bedriften vi er ansatt i, vi er alle på samme lag.

Når du uttaler deg som du gjør, synes jeg virkelig du burde sette deg inn i hvordan SAS er i dag. For det du kommer med her er bare dumt.
Beklager.
 
Når du uttaler deg som du gjør, synes jeg virkelig du burde sette deg inn i hvordan SAS er i dag.
Beklager.

Nå var vel ikke innlegget mitt ment som en beskrivelse av hvordan SAS er idag,
det vet du sikkert bedre enn meg. Før i tiden så foregikk jo de fleste konflikter i SAS i beste
sendetid på dagsrevyen til stadighet, så da var det lettere å følge med for oss andre :colgate:
 
Når du uttaler deg som du gjør, synes jeg virkelig du burde sette deg inn i hvordan SAS er i dag. For det du kommer med her er bare dumt.
Beklager.

Da burde du rette opp i hva han skriver som er feil.

Håper for all del AS Norge selger seg ut av SAS. Dette er ingen oppgave for staten og norske skattebetalere.
 
Back
Top