Re: Registrering av retardasjon.
Koster sikkert penger den funksjonen der, ergo er den ikke bestilt..
Evt. at det er like greit å ikke vite det på norske rullebaner om vinteren
@Turtle / Aer Lingus: Vet du hva parameterne er for Good, Medium og Poor? Kan dere få ut noen tallverdier også eller er det bare som tekst?
Kortest svar, aner ikke! Litt lenger svar, Airbus magic...
Litt mer seriøst, sier ikke den store boka (FCOM) noe særlig om de bakenforliggende parametrene, kun at aktivering av anti-skid aktiverer systemet som sådan (Braking Action Computation Function, BACF, som jo er et riktig så fint navn). Så langt jeg skjønner har Airbus definert en referanserullebane for flytypen som, sammen med referansedata for aerodynamiske effekter o.s.v., ligger i bakgrunnen før bremsetrykk, aktivering av anti-skid (altså at hjulene slipper), målt retardsjon etc. brukes for å etablere en "bremseeffekt".
F.eks. kan en ikke bruke resultatet hvis der er feil i noen av systemene som påvirker aerodynamikken ved landing, motorer eller bremser, eller, hvis rullebanen har større helning enn 1 % opp eller ned. Så det er tydelig at det er veldig spesifikke parametre de har definert for å få et akseptabelt og konsistent resultat.
Det er jo som de sier at bremseeffekt er veldig subjektivt og bortimot umulig å få standardisert p.g.a. variasjonene i flyenes egenskaper og oppførsel og hvordan flygerne oppfatter retardasjonen. Mange av mine kollegaer vil nok si at "her var det veldig glatt" leeeenge før semmern vil tenke samme tanken!
Som midtiblinken sier brukes ikke koeffisienten lenger da det egentlig ikke betydde noen ting for noen siden der ikke var noen standarder og dermed ble det jo bare et tall. Når de er sagt, er den nye standarden også "ullen" men den er forsåvidt forståelig, synes jeg, da den baserer seg på hvordan en oppfatter retardasjonen/retningskontrollen (eller mangelen på sådan) av flyet og dermed kan finne et "magisk tall" basert på det (fortsatt er det ganske subjektivt, men det er noe å forholde seg til i det minste).
Flyplassene har sine egne regler for hvordan de bestemmer dette basert på, enten typen(e) kontaminant(er), hvordan de har behandlet rullebanen eller en form for "kontrollsjekk", men jeg har ikke så mye greie på den siden. Jeg så når jeg var i Finland før jul at de fortsatt bruker friksjonsmåler der men vi får kun runway condition code (RWYCC).