Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet

Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Isbamse

Et lite sleivspark: HVorfor skal man ta hensyn til aksjonærer? En gjeng kupongklippere som sitter og tar i mot utbytte og ellers ikke bidrar noe?

Ingen gidder være aksjonærer hvis de ikke har tro på at det er mulig til å tjene penger på egne investeringer. Derfor må man også ta hensyn til aksjonærene. Aksjer og aksjonærer finnes jo ikke for morroskyld...eller hva tror du? :)
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Selvfølgelig må man ta hensyn til aksjonærene. Lik det eller ikke, men det er faktisk aksjonærene som er eiere av en virksomhet.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Isbamse
Da er det ikke rart at pilotene blir forbanna. Men det hører ikke hjemme å gjennomføre sykemeldinger som alles forstår at er liksomstreiker. Da får man ta selskapet til retten for avtalebrudd...og evt være tøffe nok til å ta en offisielt ulovlig streik hvis det ikke hjelper.

SAS har rett til å si opp avtaler som fører til store tap for selskapet fordi de ikke lenger samsvarer med dagens inntektsnivå. Pilotene har så langt møtt motstand og lite forståelse overalt, og det samme vil trolig skje i en eventuell rettssak.

Jeg begriper ikke hvorfor pilotene slåss med nebb og klør for å beholde avtaler som selskapet ikke har økonomi til å videreføre. Da vil jo SAS før eller siden havne i skifteretten uansett...og pilotene står uten arbeid :sarc
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by LN-BRK


Originally posted by Isbamse

Et lite sleivspark: HVorfor skal man ta hensyn til aksjonærer? En gjeng kupongklippere som sitter og tar i mot utbytte og ellers ikke bidrar noe?

Ingen gidder være aksjonærer hvis de ikke har tro på at det er mulig til å tjene penger på egne investeringer. Derfor må man også ta hensyn til aksjonærene. Aksjer og aksjonærer finnes jo ikke for morroskyld...eller hva tror du? :)

He, he, joda jeg vet også at vi trenger et kapitalmarked for å skaffe investeringer og bygge virksomheter. Men annenhåndsaksjemarkedet er et casino av folk som vil kjøpe seg inn i selskapet og deretter mase på at det skal gi dem penger - uten at de bidrar til driften. Hvordan man evt skal kunne beholde det første og bli kvitt det siste er jeg ikke sikker på, men en måte kunne fx være at det ble påbudt å beholde sine aksjer i minst et år. Dermed ville de som selger og kjøper fort , skaper ustabilitet og jag etter kortsiktige resultater ikke lenger kunne gjøre det i samme grad.

Men kampen om Opticom hadde ikke blitt så festlig sett fra utsiden :smokin

Men dette ble litt OT...
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Airwolf

Pilotene har så langt møtt motstand og lite forståelse overalt, og det samme vil trolig skje i en eventuell rettssak.

Det var nå en relativt tabloid fremstilling av saken. Jeg har tro på at rettsvesenet ser på de faktisk forhold og ikke lar seg påvirke av hvordan folk flest eventuelt opppfatter saken.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Jeg har tro på at rettsvesenet ser på de faktisk forhold og ikke lar seg påvirke av hvordan folk flest eventuelt opppfatter saken.

Desverre ikke tilfellet nødvendigvis. Arbeidsretten virket lett påvirket av media når NFF hadde en sak oppe for ett par år siden.

Når det er sagt, så virker det som SAS ledelsen vil si opp en kontrakt, uten å refundere betalingen! Kan da umulig være lov?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

SAS vil lave en virksomhedsoverdragelse - det er på ingen måde det samme som at opsige en aftale. Det ligger arbejdsgiverens ret til at lede og fordele arbejdet.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Isbamse


Et lite forsøk på oppsummering:

SAS-pilotene har tydeligvis ganske bra vilkår, med snitt på 720K i året og mye fri (og så er det en del som ligger under det...). Kort sagt, det er ingen grunn til at de (mange ihvertfall) skal kunne jobbe mer.

Men da får det gjennomføres ved skikkelige forhandlinger, ikke ved diktat. Så vidt jeg forstår er hovedfrustrasjonen til SAS-pilotene ikke innholdet i krevene til ledelsen i seg selv, men at de fremsettes som et slags ultimatum, "utenom tur", og bryter en inngått avtale. I tillegg er det en, hvis vi skal tro bare en brøkdel av FBU4EVERs posting, en del av en større slagplan med fagforeningsknusing.

Da er det ikke rart at pilotene blir forbanna. Men det hører ikke hjemme å gjennomføre sykemeldinger som alles forstår at er liksomstreiker. Da får man ta selskapet til retten for avtalebrudd...og evt være tøffe nok til å ta en offisielt ulovlig streik hvis det ikke hjelper.

Kolektivavtalen som ble underskrevet i 2004 gav selskapet innsparinger fra pilotene på 700 mill kr. Ned i lønn, mer jobb, større fleksibilitet osv.
Pilotene ville for dette ha, fortsatt, felles skandinavisk liste og annsettelse. Det fikk de.
Hvorfor ville de ha det?
6 forskjellige advokat team kom fram til at nasjonal oppsplitting vil føre til markant forringet avtale og veldig usikkre ansettelses forhold.
1 april går avtalen ut. Ledelsen vil gjerne gjennomføre oppdelingen før denne dato. Hvorfor? Fordi de vet det blir bråk.
Å gjennomføre oppdelingen før 1 april er et direkte avtalebrudd.
Pilotene går til arbeidsretten, og vinner. SAS får en bot, men prosessen går sin gang.

Det er som nevnt tidligere synd at BU gutta og jentene ikke skjønner spillet.
Å tro at SKBU skal få mye produksjon når/hvis støvet legger seg er å tro på julenissen.
Produksjonn vil forsvinne til Østblokk og Spanair. de klarer man aldri å slå på pris.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Kua

Pilotene ville for dette ha, fortsatt, felles skandinavisk liste og annsettelse. Det fikk de.

Och i den gemensamma listan erbjöds plats och ingår ex-Braathenspiloterna efter anciennitet eller ... ?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Ikke heng meg, men jeg synes å huske noe om at BU-pilotene ikke ble med på felleslisten (for langrutene?) - var en lang tråd på pprune om det uten at jeg ble så veldig mye klokere.

"Bolagiseringen" er vel unnagjort - selvstendige datterselskaper er forlengst på plass, se org-kart for SAS-gruppen.

:love
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Kua

Kolektivavtalen som ble underskrevet i 2004 gav selskapet innsparinger fra pilotene på 700 mill kr. Ned i lønn, mer jobb, større fleksibilitet osv.
Pilotene ville for dette ha, fortsatt, felles skandinavisk liste og annsettelse. Det fikk de.
Hvorfor ville de ha det?
6 forskjellige advokat team kom fram til at nasjonal oppsplitting vil føre til markant forringet avtale og veldig usikkre ansettelses forhold.
1 april går avtalen ut. Ledelsen vil gjerne gjennomføre oppdelingen før denne dato. Hvorfor? Fordi de vet det blir bråk.
Å gjennomføre oppdelingen før 1 april er et direkte avtalebrudd.
Pilotene går til arbeidsretten, og vinner. SAS får en bot, men prosessen går sin gang.

Det er som nevnt tidligere synd at BU gutta og jentene ikke skjønner spillet.
Å tro at SKBU skal få mye produksjon når/hvis støvet legger seg er å tro på julenissen.
Produksjonn vil forsvinne til Østblokk og Spanair. de klarer man aldri å slå på pris.
Jeg tror Kua, at din analyse er forkert. Jeg er ret sikker på at piloterne vil tabe i arbejdsretten - nok måske også derfor at de ikke har anlagt sag. (jeg har i hvert fald ikke hørt noget om det)
Kollektiv aftalen er vel indgået mellem piloterne og et svensk selskab hvor alle piloter er/var ansat. Hvis SAS vælger at flytte deres ansættelsessted (hvilket man som arbejdsgiver lovligt kan gøre) til de 4 "bolag" er det noget man som ansat skal bære hvis det medfører uændret løn etc. Senioritet kan naturligvis kun overføres indenfor det selskab man overføres til. Altså er man den ansat i det kommende SAS-Dk der har højest ansienitet blandt "danskerne" i det gamle SAS har man det også i det nye etc. Det betyder også at hvis der sker nedskæringer i produktionen i SAS-DK ryger dem der har lavest ansienitet i SAS-DK ud, også selvom en ansat i SAS-SE har lavere ansienitet, for hun er ansat i andet juridisk selskab. Man sparker jo heller ikke den nyeste ansatte i SpanAir hvis Air Baltic skal reducere.

Jeg kommer til at tænke på, om denne konflikt i virkeligheden handler om, at dem med højest ansienitet reelt ønsker at skide på dem med lavere, men at hvis bolagiseringe gennemføres bliver man nemmere den nederst i hierakiet.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by ANX


Ikke heng meg, men jeg synes å huske noe om at BU-pilotene ikke ble med på felleslisten (for langrutene?) - var en lang tråd på pprune om det uten at jeg ble så veldig mye klokere.

"Bolagiseringen" er vel unnagjort - selvstendige datterselskaper er forlengst på plass, se org-kart for SAS-gruppen.

:love

Det ble vel slik , samt at BU pilotene på en eller annen måte er fredet for oppsigelser (?).
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by RolfL


Originally posted by Kua

Pilotene ville for dette ha, fortsatt, felles skandinavisk liste og annsettelse. Det fikk de.

Och i den gemensamma listan erbjöds plats och ingår ex-Braathenspiloterna efter anciennitet eller ... ?

Jeg kjenner ikke detaljene i diskusjonen den gang.
Poenget er at slaget står NÅ. På denne slagmarken bør også exBU være, mot ledelsen.
Den linjen som BSF(Braathens pilotforening) eller SBF nå kjører, er jeg ikke sikker på om alle exBUer er med på. BSF/SBF er et redskap som brukes til fulle av ledelsen til å splitte opp pilotene. Jeg håper at den enkelte exBU pilot etterhvert skjønner dette. De har sikkert bedre erfaring enn SK piloter på 737, men SK pilotene har definitivt mer erfaring på hvordan SAS sin ledelse tenker og agerer. Når jeg sier ledelse mener jeg Lindegaard og kompani. Det er han som setter agendaen.
Listeplassering er sekundært i denne sammenheng. Hvor du står på lista er uinteressant når lista ligger i Estland, Letland eller Litauen.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Er det virkelig noen som er fredet?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

BU'ene er vel ikke fredet i Norge? (SASBraathens) Det er jo et nytt selvstendig selskap, med blanke ark for de ansatte etter 1. april i år.

Piloter har visst ikke så lett for å kommunisere ting forståelig for utenverdenen. :spin:
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Kua
Originally posted by RolfL
Originally posted by Kua

Pilotene ville for dette ha, fortsatt, felles skandinavisk liste og annsettelse. Det fikk de.
Och i den gemensamma listan erbjöds plats och ingår ex-Braathenspiloterna efter anciennitet eller ... ?
Listeplassering er sekundært i denne sammenheng. Hvor du står på lista er uinteressant når lista ligger i Estland, Letland eller Litauen.

Men nu ligger inte listan där! Och det är inte sekundärt i detta sammanhang utan oerhört centralt. Jag fick inte svar på frågan: Ingår ex-Braathens piloterna på listan eller inte. Ja eller nej. As simple as that!
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Nei, exbu er ikke med på felleslista (da hadde jo 3dje verdenskrig brutt ut...)
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Vi er ansatt i SASBraathens og forholder oss deretter.

PFOR + NSF vil ha oss med i kampen nå,i en diskusjon vi ikke er part i.Dette etter å ha truet oss med tap av annsenitet etc. etc.
Nå er lister og base ikke vesentlig lenger.

Misforstå meg ikke.Jeg sympatiserer med de fleste problemstillinger. Saken er at vi er allerede i SASBU og må forholde oss til det.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by BU9001/V2.0
Vi er ansatt i SASBraathens og forholder oss deretter.

OK, understand. Undrar om ni blev erbjudna plats på listan eller om SAS pilotföreningar gjorde om misstagen från 1993 med särbehandling o.s.v. Men det är väl så (allmän reflektion) att när man går över lik för att skaffa sig fördelar på andras bekostnad så kommer verkligheten ikapp, förr eller senare.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Jeg mener at vi ble tilbudt plass med fratrekk av noen år. 6 hvis jeg ikke tar feil.
 
Back
Top