Regelverk for passering i crew gaten

LN-TAL

ScanFlyer Silver
Er det noen her inne som kan hjelpe meg å finne ett nøyaktig regelverk for hva security kan kreve når man går gjennom crew gate'n (i uniform) ? Kan den f.eks. kreve at du skal ut med PC, av med batteri, opp med skjermen. Ta av objektivet på kameraet for å se igjennom det osv ? Av med sko for gjennomlysning når det ikke er metall i skoene (og når dem ikke piper hverken når man går gjennom eller når dem bruker "pipern" under skoen) ?

Veldig fint om noen hadde hatt en link til til regelverket for crewgate. Dette gjelder da OSL (det er tydeligvis helt andre regler som gjelder for crew gate på OSL enn alle andre steder).

Tror ikke du skal forvente at de som har kunnskap om dette deler det på et åpent internettforum. Offentliggjøring av slik informasjon utenfor "need to know", som f eks crewmedlemmer, kan i ytterste konsekvens føre til strengere regler for alle.

Hvis du jobber i et flyselskap kan du spørre securityansvarlig der hva som gjelder. Hvis vedkommede ikke er "operativ", bør du ta spørsmålet gjennom faglig side i din forening, som også skal ha gitt deg en epostadresse å sende rapport til dersom du har blitt behandlet utenom det regelverket du skal ha blitt orientert om. Hvis foreningen din ikke er medlem i NF, er det i større grad "ditt eget problem", siden det meg bekjent kun er NF som har flygerrepresentanter som jobber sentralt med security-issues i norske, europeiske og globale profesjonelle nettverk på de betalende medlemmenes vegne.

Kort fortalt, samme regler som for pax, med unntak av de tingene vi kan ta med gjennom som pax ikke kan.
Blir du plukket t av detektoren så skal vel egentlig skoene gjennomlyses ja, hvis de ikke har skomaskina stående.
Men åpne lap'n og ut med batteri har jeg vel aldri hørt om hverken hos pax eller crew.

Bare hiver innpå at uniform ikke bør ansees som legitimasjon. Uniformer er enkle å få tak i selv på redelig vis. -Men dette er bare min mening om den saken...

Vet ikke hvor ofte dette hender deg, men jeg har aldri opplevd å ta av batteriet på laptopen eller å åpne skjermen. Kan faktisk ikke huske å måtte ta av meg skoene noen gang heller. Men men, kanskje jeg bare har hatt flaks?

Vektere jobber etter en skriftlig instruks som de skal følge. Antar dette er en avtale mellom G4S og OSL. Vekteren har vel da eiers rett (OSL) til å kunne foreta en relativt grundig kontroll. De søker nye folk jevnlig, så er jo bare jobbe der litt så får du oversikten ;)

Hilsen en (deltids)vekter som trives bedre i resepsjon!

Jeg slipper å ta av meg skoa jeg også heldigvis, men jeg har heller ikke noen metallskinne i såla slik enkelte/mange (vet ikke hvor typisk det er) har.

Kameraer har jeg ikke så mye dårlige erfaringer med heller, men om det er to større objektiver, to kameraer og noe krimskrams både her og der i kamerabagen/sekken så er de fort interessert i å ta en kikk...

har kun problemer med kameraet på en plass i Norge (og nei det er ikke OSL eller VDS ;) ).

Vet ikke hvor ofte dette hender deg, men jeg har aldri opplevd å ta av batteriet på laptopen eller å åpne skjermen. Kan faktisk ikke huske å måtte ta av meg skoene noen gang heller. Men men, kanskje jeg bare har hatt flaks?

Eller kanskje du aldri har gått gjennom crewgaten på OSL ? (ihvertfall ikke blitt plukket ut for "ekstrakontroll").

Jeg har aldri opplevd noe annet sted å måtte av med sko i slike "ekstrakontroller", mens på OSL skjer det HVER ENESTE gang.
Og derfor lurer jeg litt på om dette er noe dem virkelig kan kreve, så lenge jeg ikke har sko med metall i (jeg kjøper da ikke sko med metall i når jeg skal bruke dem som uniformssko). Lette på føttene (slik jeg gjør andre steder ved ekstrakontroll) er greit nok. Men når det da ikke piper så skjønner jeg ikke poenget med å måtte av, og gjennom maskinen med dem.

Men at det ikke finnes noe offentlig tilgjengelig regelverk på dette skjønner jeg forsåvidt, for det virker som dem ikke har noe regelverk (iogmed at det er store variasjoner ute å går).

LN-TAL: Husk vårt viktigste våpen mot kontrollgretne vektere... Sørg for å minne de på at det er en grunn til at de ble vektere og at det ikke er deg som har skyld i at de ikke kom inn på politihøgskolen ;)

Seilfly: Hvis jeg skulle finne flest kontrollgretne personer, så hadde jeg heller tenkt i retning militæret ;) Selv vekterne på osl blir som små lam iforhold ^_^

TAL: Det er OSL som gir vektere instruksen hva de kan gjøre, og hva de ikke (?) kan gjøre. Send en klage til de, istendenfor å klage her.

LN-TAL: Husk vårt viktigste våpen mot kontrollgretne vektere... Sørg for å minne de på at det er en grunn til at de ble vektere og at det ikke er deg som har skyld i at de ikke kom inn på politihøgskolen ;)

Og vekterenes sterkeste våpen er vel at du ikke blir med flyet du kanskje veldig gjerne skulle være med.... Så da er det kanskje like greit og smile å være glad når du passerer :D

hurvert: det tviler jeg på. Står jeg på bakken står flyet på bakken.

GFL: Jeg har forsøkt, men får jeg noe svar ? Neida. Derfor lurte jeg på om noen her visste om regelverket finnes på nett noe sted. Men at det tydeligvis er "hemmelig" kom ikke som noe sjokk :)

Prøver igjen:

Tror ikke du skal forvente at de som har kunnskap om dette deler det på et åpent internettforum. Offentliggjøring av slik informasjon utenfor "need to know", som f eks crewmedlemmer, kan i ytterste konsekvens føre til strengere regler for alle.

Hvis du jobber i et flyselskap kan du spørre securityansvarlig der hva som gjelder. Hvis vedkommede ikke er "operativ", bør du ta spørsmålet gjennom faglig side i din forening, som også skal ha gitt deg en epostadresse å sende rapport til dersom du har blitt behandlet utenom det regelverket du skal ha blitt orientert om. Hvis foreningen din ikke er medlem i NF, er det i større grad "ditt eget problem", siden det meg bekjent kun er NF som har flygerrepresentanter som jobber sentralt med security-issues i norske, europeiske og globale profesjonelle nettverk på de betalende medlemmenes vegne.

Joda, jeg ser hva du skriver :) Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skal være hemmelig. Men isåfall: jeg er tilgjengelig både på PM og epost også !

Og jada, jeg har avsendt email til securityansvarlig i selskapet mitt også, men jeg har ikke fått noe svar enda.

Rapporter skal jeg nok skrive, men det ville jo vært greit å vite HVA som er ett avvik før man skriver rapport kanskje ? Selv om jeg skjønner securitas sitt poeng: Dem skal ikke vite noe om regelverket, da kan dem heller ikke klage på at vi ikke følger det !

LN-TAL: Flyavganger har vel blitt avlyst før på grunn av lignende saker, etter hva jeg minnes å huske.

I WF har vi fått tilgang til instruksen som gjelder for sikkerhetskontroll. Det bør være tilgjengelig i ditt selskap også. Grav litt mer rundt, så bør du finne svar:)

Men de er nok i sin fulle rett når de kraver at du tar av deg skoene selv om de ikke piper, spesielt i forbindelse med en etterkontroll. Forskjeller til andre flyplasser går nok heller på forskjellig tolkning av regelverket. Det er selvsagt uheldig, men sånn er det jo alltid når mennesker er involvert.
Og PC´n må ut av koffert/bag ved gjennomlysning (en av de tingene som irriterer meg mest...)

Historier om crews PCer som må bootes opp og ned igjen for å bevise at det virkelig er en ekte PC har jeg også hørt fra andre flyplasser her lenger nord. Det har faktisk også ført til kanselleringer. Det er en gal gal verden...

Hehe regnet med jeg fikk svar på den ja! GFL: Jeg har pr dags dato ikke observert en vekter i en sikkerhetskontroll på militært område...

LN-TAL: Med tanke på at jeg jobber på OSL så passerer jeg den crew inngangen rett som det er. Fortsatt har jeg aldri måtte fjerne batteri fra laptop og tatt av meg sko etter hva jeg kan huske.....

Back