Regelverk for passering i crew gaten

LN-TAL: Med tanke på at jeg jobber på OSL så passerer jeg den crew inngangen rett som det er. Fortsatt har jeg aldri måtte fjerne batteri fra laptop og tatt av meg sko etter hva jeg kan huske.....

Jeg hadde "gleden" av å bli plukket ut til etterkontroll på OSL for et par dager siden. Da måtte skoene av, beltet måtte løsnes for graving godt nedi uniformsbuksa. Samtidig spaserte to politibetjenter rett igjennom med pip og hyl. Det hele var en ganske ironisk farse.

LN-TAL: Med tanke på at jeg jobber på OSL så passerer jeg den crew inngangen rett som det er. Fortsatt har jeg aldri måtte fjerne batteri fra laptop og tatt av meg sko etter hva jeg kan huske.....

Ok, og da er vi tilbake på start: hvorfor må jeg ta av meg skoene og stå på sokkelesten på ett møkkete gulv mens andre ikke trenger ? Må være fordi jeg har en skjeiv fortann :colgate:

For det med sko har skjedd uten unntak siden jeg begynte der (snakker da om disse "etterkontrollene" når maskinen har "tilfeldig plukket meg ut").

Nå vet jo ikke jeg hvordan du oppfører deg der da, men jeg har funnet ut at om du smiler og er hyggelig med de i kontrollen så er de som regel det tilbake med deg. Går du derimot alltid inn å tenker negativt om de tyttebærpolitiet(unnskyld:vekterene;) så kan du jo kanskje virke sur og oppgitt og får behandling deretter....

Jeg har passert crewkontrollen på OSL mangfoldige ganger og jeg synes da ikke den er noe verre enn andre flyplasser. Oppfører man seg ordentlig og kanskje slår av en liten prat mens man passerer så kan jo opplevelsen bli positiv....man ligger som man reder:exclaimation

For det med sko har skjedd uten unntak siden jeg begynte der (snakker da om disse "etterkontrollene" når maskinen har "tilfeldig plukket meg ut").

JA skoene må tas av, det vil si hvis ikke den nye skomaskinen virker. Ja de må av, skoene igjennom røntgen maskinen og føttene løftes for å sjekkes under.
Jeg har sjøl blitt "plukket" ut utallige ganger, skoene av, fingerspissen innefor bukselinningen osv osv. Og dette opptill 4 ganger iløpet av 1 dag.
De gjør bare jobben sin, og ps ... er vel ikke akkurat securitas som står i slusa på OSL lengre ;)

Og MD11 .. slå av en prat, vel funker dessverre ikke alltid, men flest ganger ja. Selv en liten spøk kan noen av de tåle, som f.eks hu som stakk fingern innafor bukselinninga på meg hvorpå jeg bare smeller ut av meg (forran 15 kollegaer i køen) "kan ikke jeg få gi deg telefon nummret mitt" ... dæven hu rødma og alle i kontrollen knakk i latter , selv de andre fra G4S

Last edited:
Det har sikkert mye med oppførselg å gjøre ja, men å slå av en hyggelig prat er sjelden lett. Jeg sier alltid høyt og tydelig HEI når jeg går igjennom, men kan vel telle på to fingre de gangene de i det hele tatt gidder å svare. Skyldes kanskje kollegaer som ikke oppfører seg spesielt trivelig når de passerer, men man skal jo ikke dra alle over samme kam av den grunn.

Det er vel på sin plass og si at det finnes hyggelige sikkerhetskontrollører! -og min holdning inn i sikkerhetskontrollen avhenger av førsteinntrykket med den personen/kontrolløren jeg møter

LN-TAL: Husk vårt viktigste våpen mot kontrollgretne vektere... Sørg for å minne de på at det er en grunn til at de ble vektere og at det ikke er deg som har skyld i at de ikke kom inn på politihøgskolen ;)

takk for den du :p Kan legge til at for mitt vedkommende har jeg aldri søkt på politihøgskolen (eller forsvarets befalsskole).. :)

Tror ikke du skal forvente at de som har kunnskap om dette deler det på et åpent internettforum.

Ehh.. hvor "åpent" for allmenheten er dette forumet slik som enkelte moderatorer slasher og redigerer ens meninger villt langt over norges lover angående ytringsfrihet..... ???

Tror du svarade på din fråga själv?

På Arlanda är det crew och anställda med behörighetsområden ramp/airside/transit.

Jeg er ansatt i Avinor, men ikke på GM, har flysertifikat og bil(lov å kjøre bil airside) på det ene ID-kortet mitt, men kortene mine er stedsbestemt til ENBO dessverre. Så jeg jeg på en måte både crew(småfly) og ansatt, men har strengt tatt ingenting der å gjøre mtp jobben min..

Vi har jo egen sequrity på teknisk og der er det aldri noe problem.
Har aldri måtte demontere kamera, pc eller noe annet slikt..
..blir en ytterst sjelden gang plukket opp til etterkontroll
og da er hele seansen over på 30sek når de drar en håndscanner over meg.

Går også rett som det er gjennom crew sluse på OSL og BGO (har MM-kort med alle soner, kjøretilatelse og verktøy),
og opplever sjelden det som ett problem. Selv på OSL er de rimelig hyggelig og har aldri hatt noen direkte negativ opplevelse.

Har derimot oppdaget mange smutthull på OSL..
Kunne postet bilder og info av mange av disse, men gidder ikke ødelegge for meg selv og alle andre..
Nevner alikevel en ting jeg har opplevd en tre - fire ganger..
Når bagasjebåndet har streiket på OSL har vi måtte hentet bagasjen manuelt på skranken (fra den tid jeg jobbet som stuer på OSL..),
og da skal all denne bagasjen screenes etter man tar heisen ned i første etasje.
Det i seg selv går veldig fint, men da må jeg både løfte av og på bagasjen selv,
og det blir en del løping mellom begge sider av kontrollen.
Da har det hendt noen ganger at de har helt glemt å sjekke meg,
altså har jeg fått "flott, da er vi ferdig - du må ha en fin dag!",
etter all bagasjen er gjennom - men jeg som person har fått gå videre uten noen form for kontroll..

Last edited:
Sikkerhetskontroll av stuere er jo egentlig bare en vits. De har tilgang til alskens bagasje ute ved flyene som kan inneholde våpen.

Folkens... Dere er voksne. ID-kort-innehavere som diskuter smutthull på et internettforum grenser raskt mot å bli rapporteringspliktig. Tenk før dere skriver, eller gjør det i et privat rom, så dere ikke plutselig står uten ID-kort...

Vi har jo egen sequrity på teknisk og der er det aldri noe problem.
Har aldri måtte demontere kamera, pc eller noe annet slikt..
..blir en ytterst sjelden gang plukket opp til etterkontroll
og da er hele seansen over på 30sek når de drar en håndscanner over meg.

Går også rett som det er gjennom crew sluse på OSL og BGO (har MM-kort med alle soner, kjøretilatelse og verktøy),
og opplever sjelden det som ett problem. Selv på OSL er de rimelig hyggelig og har aldri hatt noen direkte negativ opplevelse...

Aldri hatt problemer eller negative opplevelser i Bergen, Notodden, Skien, Sandefjord eller andre steder jeg har vært hverken før eller etter der jeg er nå.

Jeg er ansatt i Avinor, men ikke på GM, har flysertifikat og bil(lov å kjøre bil airside) på det ene ID-kortet mitt, men kortene mine er stedsbestemt til ENBO dessverre. Så jeg jeg på en måte både crew(småfly) og ansatt, men har strengt tatt ingenting der å gjøre mtp jobben min..

Ja, skal du igjennom crew/ansattslusa her på OSL må du enten ha ett GM kort eller ett MM kort, kortet dras i en leser som lyser enten rødt eller grønt. Før i tiden sjekket de kun kortet manuelt, og da tror jeg tilogmed man kom igjennom med kort fra bok-klubben til Donald.

Back