Redusert sommerprogram

Someone

Moderator
Medlem
Noen som har en oversikt over hvor mye sommerprogrammet på "forretningsdestinasjonene" innenriks er redusert i år i forhold til i fjor?

I fjor kuttet de vel litt i overkant og de har kanskje kuttet mindre i år?

OSL-KRS ser jeg er nedi i 4 daglige nå, og lurer på om den var nedi i 3 daglige i fjor sommer, mot normalt 5 eller 6.

Første SAS fly OSL-KRS går jo først 09:20 i morgen, hvilket tvinger meg over på DY 08:20, hvilket er endel senere enn hva som er ideelt for å få til en hel dag i Kristiansand uten å måtte overnatte. (dog som B-menneske skal jeg ikk eklage for mye ;) ) Første SAS-fly pleier i den forbindelse å være ideelt da man akurat rekker første møte der nede klokken 09:00, men det er innstilt for i sommer :(

Dog har DY fortsatt like rævva frekvens som alltid på ettermiddagen fra KRS og det blir SAS som vanlig hjem......

SAS har i alle fall mer enn halvert antall avganger mellom Oslo og Bergen i juli - fra 15-16 til 7 daglige avganger. Så nå blir det stappfulle fly og mye venting.

Og dyrere billetter, for første gang mellom OSL og KRS er jeg nødt til å kjøpe D-klasse (tidligere "rekord" er J)

Og dyrere billetter, for første gang mellom OSL og KRS er jeg nødt til å kjøpe D-klasse (tidligere "rekord" er J)

Samme her - som jeg skrev på Facebook har reisebyrået bestilt C-klassebilletter på alle seks flyturer med SAS denne uken. Fire av dem innenriks, så ikke mange frills akkurat ...

Jeg måtte skaffe meg helt egen klasse på vei fra OSL til TRD i går. Fly til 1400kr en vei var uaktuellt, så det ble returbil.no. Der fikk jeg en enorm Citroen Jumper, med betalt diesel, som skulle samme vei som meg men trengte en ledsager... Jeg satt behagelig, og av frykt for å knuse trillekofferten min i et 10-12m3 stort lasterom så fikk trillekofferten sitte i passasjersetet.

Skal det være sånne priser hele sommeren er det sikkert bra for SAS, men jeg kommer ikke til å sette mine ben på TRD før jeg kan fly for 7-800kr en vei til Oslo, selvfølgelig med unntak av jobbreiser, som jo betales av skattebetalerene;)

Hickok er vel glad han sitter på tundraen en plass, han sleit vel livet av seg i fjor sommer hvis jeg ikke husker feil.

Hehe, jeg vurderer å flytte meg lengre bak i flyet...Gode plasser langs midtgang er jo nesten umulig å oppdrive. Hvis jeg flytter bak, åpner jo reservasjonen 22 timer før avgang, så da får jeg jo billigere billett og brukbar plass.

Hehe, jeg vurderer å flytte meg lengre bak i flyet...Gode plasser langs midtgang er jo nesten umulig å oppdrive. Hvis jeg flytter bak, åpner jo reservasjonen 22 timer før avgang, så da får jeg jo billigere billett og brukbar plass.

Det kreves at det selges billigere billett. Billigste tilgjenglige klasse i morgen var D

OSL-SVG og retur er temmelig fullt for tiden. For et par uker siden var det lite folk på 21:30 fra OSL, i går var den også full.
J i går, skal ha D på fredag, hadde C forrige fredag og J tirsdagen. Flyr alltid full flex med TPC, men det varierer hvilken bookingklasse jeg er i. Ikke helt skjønt hvorfor, men slik har det vært de siste årene på de strekningene jeg flyr.
Prisen ligger vanligvis på ca 4 lapper tur retur.

Har SAS kuttet for mye?
Prøver å endre avgang for morgendagen, har billett kl 16:15. Eneste med ledige seter er 08:00. Kan det være at jeg må fly med DY i morgen for å komme hjem tidligere?
Litt skuffende av SAS synes jeg, når de kutter så til benet som dette.

Attachments

• Uten navn.JPG
    Uten navn.JPG
    27.1 KB · Views: 389
Sikke gode nyheder for flyselskaberne at priserne er på vej op og flyene er fulde ;)

Isolert sett er det sikkert riktig, men jeg vil anta at flyselskapene har store faste kostnader som påløper også på sommeren og som nå har færre flyavganger/seter å fordeles på. De sparer riktignok inn på noen av de variable kostnadene. Prisene har forøvrig en tendens til å øke når kapasiteten kuttes mer enn etterspørselen.

Har SAS kuttet for mye?
Prøver å endre avgang for morgendagen, har billett kl 16:15. Eneste med ledige seter er 08:00. Kan det være at jeg må fly med DY i morgen for å komme hjem tidligere?

Ikke at det var om sommeren, men i mars i år skulle jeg fra MAN til OSL. Direkteruten til SAS var full allerede 2 uker før avgang, og mine Y-klasse penger endte hos LH. Jeg observerte iallefall 10-15 andre nordmenn som reiste samme vei som meg med LH. Det som undret meg er at det tilsynelatende var en -600 de fløy med. Enten var det dårlig planlegging, eller så hadde de mye mer lønnsomme ruter å fly de større maskinene på. Kanskje SAS ikke er så gode på inventory planlegging.....?;)

Har SAS kuttet for mye?
Litt skuffende av SAS synes jeg, når de kutter så til benet som dette.

Dette var nøyaktig på samme sist sommer. Da tror jeg rekorden min var 7 timers venting på ledig avgang OSL-BGO etter at jeg ikke rakk min opprinnelige avgang. Den gang mener jeg å huske at jeg til slutt kom med 23:40 avgangen (SK301).

Isolert sett er det sikkert riktig, men jeg vil anta at flyselskapene har store faste kostnader som påløper også på sommeren og som nå har færre flyavganger/seter å fordeles på. De sparer riktignok inn på noen av de variable kostnadene. Prisene har forøvrig en tendens til å øke når kapasiteten kuttes mer enn etterspørselen.

Men det er vel ikke nødvendigvis at kapasiteen står ubrukt, men at endel av kapasiteten flyttes fra inneriks tik "Syden". En maskin som flyr t/r til Alicante , villet i samme tidsrom rukket noen turer mellom OSL og BGO

Men det er vel ikke nødvendigvis at kapasiteen står ubrukt, men at endel av kapasiteten flyttes fra inneriks tik "Syden". En maskin som flyr t/r til Alicante , villet i samme tidsrom rukket noen turer mellom OSL og BGO

Det er sikkert helt riktig.

Eller så selger de seg for billig. Høre om et tilfelle i dag der en kar reiste OSL-BGO-TRD for å slippe 5-6 timer på OSL.

Ja, det er ikke vanskelig å finne billige billetter! Bestilte nettopp OSL-TRD-OSL midt i juli til 1055kr (privat, ikke jobb). Et par hundre kr dyrere enn DY på samme tidspunkt.
Var mulig å få sete til ca 500kr på de fleste avgangene på de aktuelle dagene også.

Det ble ikke DY denne gangen, sms fra B-H i dag tidlig om bekreftet plass på ønsket avgang. God helg!

Back