(real) Bilder fra Tromsø Tårn
Ja. Tok WF842 til Tromsø mandag 8/nov. Der skulle jeg i et møte på lufthavna i 16-tiden, så jeg hadde en... 6-7 timer å slå ihjel. Gjorde et forsøk å få slippe opp i gamletårnet og ta bilder der som man gjorde under åpen dag ved Tromsø Lufthavn 18/sep. Neida. Så da fridde jeg til flygelederne. Kom opp i tårnet, og der var det en test på gang så jeg fikk beskjed av en som så ut som en sjefsflygeleder eller noe slik; det passer litt dårlig egentlig...
Jeg foreslo jeg skulle stå utenfor på "terrassen" og ta bilder så skulle jeg si ifra om jeg gikk ned igjen - og det var greit. Stod der ute i en times tid før en person kom ut å sa at testen var ferdig for lengst og at jeg kanskje burde ta en tur inn igjen for å tine telen ut av beina...
Etter møtet senere på dagen ventet en interessant tur... WF847 av utsatt i en drøy halvtime grunnet en feil som ble utbedret. 2 teknikere satt i LN-WIA utenfor gate 20 i Tromsø og holdt på med motorkjøring. Til slutt fikk vi gå ombord. Taxet mot nord, snudde, og taxet tilbake. De hadde fått en ny feil, så en av teknikerne fra Bodø måtte frem i flyet igjen. ENDELIG - avsted. Men motorene var ikke veldig synkronisert etter hva jeg kunne høre. I tillegg blafret lysene som når propellene featheres 30sec før shutdown. Dette utbedret seg etter ca 1/4sec bortfall av lys i kabinen. Så startet blafringen igjen - og dette gjentok seg et par-tre ganger. Til slutt kom kapteinen på PA-anlegget og sa "vi" avbrøt innflyging til Andenes og gikk rett til Bodø. Vel fremme så vi at kveldsflyet var INNSTILT. Hurra. Det ble Radisson SAS i Bodø over natta og vi ble booket på WF842 dagen etter via Skagen.
Ny dag - nye muligheter. Taxi'en stod utenfor i 06:30-tiden. Så var det bare å vente på at ombordstigning skulle starte. Boarding-dama til Widerøe sa det var blitt overbooket så de trengte en frivillig. Jeg meldte meg selvsagt umiddelbart frivillig. Men - 2 møtte ikke - så det ble ikke noe økonomisk kompensasjon eller frokost på meg likevel.
Så ... tirsdag 9/nov ankom jeg ENAN med WF842 - samme rute jeg tok fra ENAN til ENTC dagen før.
24hrs med Widerøe!
Her er bildene fra turen:
Ja - Lockheed P-3N Orion!
Vanlig avgang - uvanlig lang lukkertid med min lyssvake linse - 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM er ikke 100% passende i nordnorske omgivelser i vinterhalvåret...
En barnehage var på besøk på ENTC den dagen. Hovedattraksjonen viste seg å være brannstasjonen. De heldigste fikk vært med på den turen der de måtte vente bak/venstre for en Norwegian som skulle ta av... TENK å ha sittet rett ved siden av NAX ved avgang!
Ingen tvil om at vinteren er ankommet nord - både på vær og etterhvert føret!
En WIF
En busk - og merk de-iceing væsken som synes som orange-rosa på vingene...
Wideromantisk! To dash 8 ved siden av hverandre...
Spor i snøen
Uten tvil vinter! Fra her av viser bildene klart at det begynte å snø... (SE på DOT'n)
Dott'en de-icer for å dra igjen...
Det var nå det for denne gang... i tilfelle bildene blir utilgjengelige så tror jeg at min "limit" for båndbredde på min billed-dump resettes den 14.-15. hver måned...
Håper dette var spisbart
Ja. Tok WF842 til Tromsø mandag 8/nov. Der skulle jeg i et møte på lufthavna i 16-tiden, så jeg hadde en... 6-7 timer å slå ihjel. Gjorde et forsøk å få slippe opp i gamletårnet og ta bilder der som man gjorde under åpen dag ved Tromsø Lufthavn 18/sep. Neida. Så da fridde jeg til flygelederne. Kom opp i tårnet, og der var det en test på gang så jeg fikk beskjed av en som så ut som en sjefsflygeleder eller noe slik; det passer litt dårlig egentlig...
Jeg foreslo jeg skulle stå utenfor på "terrassen" og ta bilder så skulle jeg si ifra om jeg gikk ned igjen - og det var greit. Stod der ute i en times tid før en person kom ut å sa at testen var ferdig for lengst og at jeg kanskje burde ta en tur inn igjen for å tine telen ut av beina...
Etter møtet senere på dagen ventet en interessant tur... WF847 av utsatt i en drøy halvtime grunnet en feil som ble utbedret. 2 teknikere satt i LN-WIA utenfor gate 20 i Tromsø og holdt på med motorkjøring. Til slutt fikk vi gå ombord. Taxet mot nord, snudde, og taxet tilbake. De hadde fått en ny feil, så en av teknikerne fra Bodø måtte frem i flyet igjen. ENDELIG - avsted. Men motorene var ikke veldig synkronisert etter hva jeg kunne høre. I tillegg blafret lysene som når propellene featheres 30sec før shutdown. Dette utbedret seg etter ca 1/4sec bortfall av lys i kabinen. Så startet blafringen igjen - og dette gjentok seg et par-tre ganger. Til slutt kom kapteinen på PA-anlegget og sa "vi" avbrøt innflyging til Andenes og gikk rett til Bodø. Vel fremme så vi at kveldsflyet var INNSTILT. Hurra. Det ble Radisson SAS i Bodø over natta og vi ble booket på WF842 dagen etter via Skagen.
Ny dag - nye muligheter. Taxi'en stod utenfor i 06:30-tiden. Så var det bare å vente på at ombordstigning skulle starte. Boarding-dama til Widerøe sa det var blitt overbooket så de trengte en frivillig. Jeg meldte meg selvsagt umiddelbart frivillig. Men - 2 møtte ikke - så det ble ikke noe økonomisk kompensasjon eller frokost på meg likevel.
Så ... tirsdag 9/nov ankom jeg ENAN med WF842 - samme rute jeg tok fra ENAN til ENTC dagen før.
24hrs med Widerøe!
Her er bildene fra turen:

Ja - Lockheed P-3N Orion!

Vanlig avgang - uvanlig lang lukkertid med min lyssvake linse - 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM er ikke 100% passende i nordnorske omgivelser i vinterhalvåret...

En barnehage var på besøk på ENTC den dagen. Hovedattraksjonen viste seg å være brannstasjonen. De heldigste fikk vært med på den turen der de måtte vente bak/venstre for en Norwegian som skulle ta av... TENK å ha sittet rett ved siden av NAX ved avgang!

Ingen tvil om at vinteren er ankommet nord - både på vær og etterhvert føret!

En WIF

En busk - og merk de-iceing væsken som synes som orange-rosa på vingene...

Wideromantisk! To dash 8 ved siden av hverandre...

Spor i snøen


Uten tvil vinter! Fra her av viser bildene klart at det begynte å snø... (SE på DOT'n)

Dott'en de-icer for å dra igjen...

Det var nå det for denne gang... i tilfelle bildene blir utilgjengelige så tror jeg at min "limit" for båndbredde på min billed-dump resettes den 14.-15. hver måned...
Håper dette var spisbart
