(real) Bilder fra Tromsø Tårn

seilfly

Infrequent traveller ;-)
(real) Bilder fra Tromsø Tårn

Ja. Tok WF842 til Tromsø mandag 8/nov. Der skulle jeg i et møte på lufthavna i 16-tiden, så jeg hadde en... 6-7 timer å slå ihjel. Gjorde et forsøk å få slippe opp i gamletårnet og ta bilder der som man gjorde under åpen dag ved Tromsø Lufthavn 18/sep. Neida. Så da fridde jeg til flygelederne. Kom opp i tårnet, og der var det en test på gang så jeg fikk beskjed av en som så ut som en sjefsflygeleder eller noe slik; det passer litt dårlig egentlig...

Jeg foreslo jeg skulle stå utenfor på "terrassen" og ta bilder så skulle jeg si ifra om jeg gikk ned igjen - og det var greit. Stod der ute i en times tid før en person kom ut å sa at testen var ferdig for lengst og at jeg kanskje burde ta en tur inn igjen for å tine telen ut av beina...

Etter møtet senere på dagen ventet en interessant tur... WF847 av utsatt i en drøy halvtime grunnet en feil som ble utbedret. 2 teknikere satt i LN-WIA utenfor gate 20 i Tromsø og holdt på med motorkjøring. Til slutt fikk vi gå ombord. Taxet mot nord, snudde, og taxet tilbake. De hadde fått en ny feil, så en av teknikerne fra Bodø måtte frem i flyet igjen. ENDELIG - avsted. Men motorene var ikke veldig synkronisert etter hva jeg kunne høre. I tillegg blafret lysene som når propellene featheres 30sec før shutdown. Dette utbedret seg etter ca 1/4sec bortfall av lys i kabinen. Så startet blafringen igjen - og dette gjentok seg et par-tre ganger. Til slutt kom kapteinen på PA-anlegget og sa "vi" avbrøt innflyging til Andenes og gikk rett til Bodø. Vel fremme så vi at kveldsflyet var INNSTILT. Hurra. Det ble Radisson SAS i Bodø over natta og vi ble booket på WF842 dagen etter via Skagen.

Ny dag - nye muligheter. Taxi'en stod utenfor i 06:30-tiden. Så var det bare å vente på at ombordstigning skulle starte. Boarding-dama til Widerøe sa det var blitt overbooket så de trengte en frivillig. Jeg meldte meg selvsagt umiddelbart frivillig. Men - 2 møtte ikke - så det ble ikke noe økonomisk kompensasjon eller frokost på meg likevel.

Så ... tirsdag 9/nov ankom jeg ENAN med WF842 - samme rute jeg tok fra ENAN til ENTC dagen før.

24hrs med Widerøe!

Her er bildene fra turen:

IMG_8152.jpg

Ja - Lockheed P-3N Orion!
IMG_8161.jpg

Vanlig avgang - uvanlig lang lukkertid med min lyssvake linse - 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM er ikke 100% passende i nordnorske omgivelser i vinterhalvåret...
IMG_8196.jpg

En barnehage var på besøk på ENTC den dagen. Hovedattraksjonen viste seg å være brannstasjonen. De heldigste fikk vært med på den turen der de måtte vente bak/venstre for en Norwegian som skulle ta av... TENK å ha sittet rett ved siden av NAX ved avgang!
IMG_8324.jpg

Ingen tvil om at vinteren er ankommet nord - både på vær og etterhvert føret!
IMG_8325.jpg

En WIF
IMG_8374.jpg

En busk - og merk de-iceing væsken som synes som orange-rosa på vingene...
IMG_8390.jpg

Wideromantisk! To dash 8 ved siden av hverandre...
IMG_8417.jpg

Spor i snøen :)
IMG_8430.jpg

Uten tvil vinter! Fra her av viser bildene klart at det begynte å snø... (SE på DOT'n)
mmmIMG_8445.jpg

Dott'en de-icer for å dra igjen...
IMG_8470.jpg

Det var nå det for denne gang... i tilfelle bildene blir utilgjengelige så tror jeg at min "limit" for båndbredde på min billed-dump resettes den 14.-15. hver måned...

Håper dette var spisbart :)

Replying to Topic '(real) Bilder fra Tromsø Tårn'

Vakkert!!! Slike serier faar man aldri nok av .... :spin:

DOT'n er da ennå så SE-reg da ;)

Okei - retta
Har ikke så altfor god hukommelse på sivile fly ;)
Jeg regner med at jeg er unnskyldt i og med at jeg så LN-KKR da vi dro fra Tromsø... Stod ved den nordligste gate'n, med hvit-maling oppe og blå nede. Skillet mellom det hvite og det blå gikk bakover og mot akter-enden bøyde skillet seg oppover over halefinna. "Fly smart" stod foran på flykroppen sammen med norwegian-logoen (firkanten) - mener jeg å huske. Fikk ikke kort nok eksponeringstid på kameraet til at jeg fikk tatt noe bilde så jeg tegnet etter hukommelsen på en spypose... Resten av spyposene på min rad brukte jeg til å skrive "logg" over hva jeg opplevde som irregulært med flyturen nevnt mellom ENTC og ENAN via ENBO...
AG

pene bilder var det iallfall :)

Får se om jeg får knipsa KKR i morra når jeg ankommer OSL :)

Takk for veldig gode bilder Andreas. Stafsberg-bildene var også flotte.

Meget fin serie... :) Gi meg mer :D

Flotte bilder til tross for vanskelige lysforhold her nord på denne årstiden.

Det går mot vinter... Tøffe bilder...

flotte bilder.
"Nå kommer vintern, den kalde fine tida..."

Originally posted by CK

flotte bilder.
"Nå kommer vintern, den kalde fine tida..."

Tja, i Tromsø "sliter" vi for tiden med rundt 7-8 plussgrader. Ødeleggende for nye, fine vinterdekk.....

Ellers så var bildene fine.:)

jy

Vakkert. Hadde fått hjemlengsel hvis jeg ikke hadde bodd her! :spin:

Bilde av LN-KKR "Fly smart"

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=65441

:spin:

Ja der var KKR'en ja.
Nesten så jeg ble litt falu der jeg satt blant et fullstappet widerøe-fly og fikk øye på LN-KRR. Kastet meg resolutt ned på gulvet og hentet fram sekken, åpnet den i lysets hastighet, og lette etter kameraet. Stakkars passasjerer rundt meg måtte vel tro jeg skulle fram med ei øks eller noe hehe... Men jeg forholdt meg rolig etter å ha gitt opp å ta bilde av LN-KKR for å prøve å utstråle en faren-over ... ting... :)

Tja, skal jeg være veldig pirkete er det "Her kommer vinteren, her kommer den kalde fine tida..."

Back