Råttent arbeidsmiljø hos SAS?

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Råttent arbeidsmiljø hos SAS?

Ser det er ekstremt mye murring og dårlig stemning hos SAS om dagen. Ikke nødvendigvis på grunn av oppsigelsene i seg selv, men både hvordan de er håndtert og at det virker være totalt sammenbrudd i kommunikasjonen mellom de ansatte og både ledelsen og HR.

Mens det er forståelig at man må tilpasse arbeidskraften til behovet så virker det jo ganske håpløst at den svenske og danske staten nærmest gir SAS ledelsen frie tøljer i å hente inn SAIL piloter, samtidig som de sparker egne ansatte. Ryktene sier at de står i samme kø for å få eget adgangskort samtidig som egne ansatte leverer inn kort og uniform selv. Litt av poenget med støttepakker bør jo å holde folk i arbeid så lengt det lar seg gjøre

Ser også på sosiale medier at SAS ledelsen har begynt å mislike f.eks «Bjørn Pilot» sine poster. Høres litt rart ut, han har jo holdt på i flere år som en positiv ambassadør for SAS. Og plutselig nå reagerer de på det?

Det virker utad, som de faktisk må ha Skandinavias dårligste HR avdeling og policy? Ref også de klønet til oppsigelsen av de svenske pilotene? Det er vel ingen Skandinavisk bedrift som har sagt opp flere folk de siste 20 årene, og dermed burde vært eksperter på det?

Hadde de levert økonomiske resultater (pre-korona) som kunne man forsvart det, men det er jo ikke akkurat at SAS aksjonærer har blitt rike heller, i motsetning til Wizz og Ryanairs......

Re: Råttent arbeidsmiljø hos SAS?

Ble ikke kollektiv-avtalen oppsagt av ledelsen 1/1-2021 for pilotene? Hjelper vel ikke noe spesielt på arbeidsmiljøet.

Ble ikke kollektiv-avtalen oppsagt av ledelsen 1/1-2021 for pilotene? Hjelper vel ikke noe spesielt på arbeidsmiljøet.

Oppsigelsen gjelder vel fra da. Med ryktene sier det var årets «julegave» til pilotene så den kom noe før

Ad bjornpilot så har han vært en «spesiell» figur lenge, så ta ikke det som noe lakmustest. Husker han var surkete den gang da jeg enda bodde i Sverige fordi han ikke fikk være del av noe publicity-greier i forbindelse A330 neo eller hva de nå het. Klaget til meg om at han ikke fikk representere og indikerte en slags feud med ledelsen. Han blokkerte meg etter at jeg ytret meg kritisk om hunderasen mops på instagram (noe hans kone tydeligvis dreiv med) - så han er nok ikke fremmed for å gå i klinsj for både lite og stort...

Jeg fikk inntrykk av at ledelsen var elendig allerede damals etter sammenslåingen av alt til Sverige. De hadde muligheten til å lage noe nytt og fresht - ikke bare en men to gang - men selv når «alle satt i samme bygg» så var toppledelsn fullstendig isolert fra bakkemannskapet (billedlig talt). Gudene må vite hva problemet er, forgubbing eller stone cold capitalism? Sjelen har de uansett sakte brent vekk på et stygt Jet A1-bål.

Just my 50c :)

For meg som utenforstående virker det som at dagens misnøye har røtter tilbake til krisen i 2012, da det ble kuttet helt inn til beinet. Når selskapet har gått såpass bra de siste årene, så virker det nok kanskje merkelig for de «på gulvet» at ikke de har fått tilbake noe av det de måtte gi fra seg i 2012. 2-3% lønnsøkning de neste 3 årene er liksom ikke det samme som Gustavsson sin lønn som vel nå ligger rundt 10mill, og finansdirektøren sin som ligger rundt 5-7mill. Så her forstår jeg de ansatte svært godt.

Det at SAIL og Cityjet flyr rundt for SAS om dagen synes jeg også er svært snodig, ihvertfall når såpass mange av de egne ansatte er permittert eller oppsagt. I motsetning til en av deres største konkurrent, som har sagt opp eller slått mange av datterselskapene i utlandet konkurs, og som tydelig viser at de norske ansatte er de viktigste, så virker det SK nå driver med svært uprofesjonelt. Det er ikke rart det terger på seg egne ansatte.

Har ikke fått med meg det bjornpilot har ytret seg i sosiale media den siste tiden, men husker når DY etablerte seg i Irland og på langdistanse, da hadde han en massiv svertekampanje gående. Når hans eget selskap selv etablerte datterselskapi Irland, ble det etter hva jeg husker stilt fra han... utenom det så virker han mest på meg som en til dels PR-kåt skikkelse som følges av sin egen dobbeltmoral som skygge. Det er kanskje stygt sagt, men det skal sies at mye av det han gjør er også bra, og har vært underholdende å gå inn å titte litt fra tid til annen!

Håper virkelig selskapet for ordnet opp i denne misnøyen og uroen i selskapet, det de har stilt i stand vil bli svært vanskelig å reparere, men skal selskapet ha en lys fremtid i møte, så må man ha de ansatte med på laget. Det er regel 1.

For meg som utenforstående virker det som at dagens misnøye har røtter tilbake til krisen i 2012, da det ble kuttet helt inn til beinet. Når selskapet har gått såpass bra de siste årene, så virker det nok kanskje merkelig for de «på gulvet» at ikke de har fått tilbake noe av det de måtte gi fra seg i 2012. 2-3% lønnsøkning de neste 3 årene er liksom ikke det samme som Gustavsson sin lønn som vel nå ligger rundt 10mill, og finansdirektøren sin som ligger rundt 5-7mill. Så her forstår jeg de ansatte svært godt.

Jeg tror det er andre ting en lønn, som egentlig er kjernen i problemet her.

Det virker utad, som de faktisk må ha Skandinavias dårligste HR avdeling og policy?
Uten å bedømme HR avdelingen, men Deja Vu tilbake til BU tiden, de brukte personalpolitikken til BU som "skrekk" eksempel på Høyskolen i Stavanger.
Når det er sagt, HR avdelingen i SAS har vel ikke vært spesielt medfølende, når BU ble slukt og folk søkte seg over til SAS i '02 så hjalp det ikke om du hadde jobbet i bransjen aldri så lenge, du ble behandlet som en hvilken som helst nykomling, uavhengig av erfaring og kompetanse:(

For meg som utenforstående virker det som at dagens misnøye har røtter tilbake til krisen i 2012, .

De gjorde mye rart på nittitallet og ... det var tøffe tak både på bakken og i luften.

Uten å bedømme HR avdelingen, men Deja Vu tilbake til BU tiden, de brukte personalpolitikken til BU som "skrekk" eksempel på Høyskolen i Stavanger.
Når det er sagt, HR avdelingen i SAS har vel ikke vært spesielt medfølende, når BU ble slukt og folk søkte seg over til SAS i '02 så hjalp det ikke om du hadde jobbet i bransjen aldri så lenge, du ble behandlet som en hvilken som helst nykomling, uavhengig av erfaring og kompetanse:(

Artig at BU ble brukt som skrekkeksempel, det snakkes varmt om hvor mye bedre forhandlings- og samarbeidsklimaet var der enn i SK. Generelt kan man jo si at HR og annet som har med personell og ressurser i flybransjen å gjøre, er noe for seg selv. En kynisk bransje der det handler om å utnytte hvert smutthull i regelverket, tolke hvert komma i gjeldende avtaler, og å finne måter å bryte dem på som man vanskelig kan bevise i etterkant.

Jeg tror det er andre ting en lønn, som egentlig er kjernen i problemet her.

Men distanser på lønn gjør ikke klimaet bedre heller, det kan gi kanskje tydelige signaler nedover. Mener det var en artikkel for noen år tilbake der Gustavsson fikk et lønnshopp på over 2mill på et år...

..., (da) BU ble slukt og folk søkte seg over til SAS i '02 så hjalp det ikke om du hadde jobbet i bransjen aldri så lenge, du ble behandlet som en hvilken som helst nykomling, uavhengig av erfaring og kompetanse:(
Hvem søkte seg over til SAS? Det var en virksomhetsoverdragelse.
Derimot ble 300 SAS piloter sagt opp for å gjøre plass til 300 BU piloter. Så hvem er det du mener ble dårlig behandlet?

Men distanser på lønn gjør ikke klimaet bedre heller, det kan gi kanskje tydelige signaler nedover. Mener det var en artikkel for noen år tilbake der Gustavsson fikk et lønnshopp på over 2mill på et år...

Han ligger vel nærmere 15 enn 10 mill nå.

Ledelsen «snur hver stein» i jakten etter kostnadskutt, bortsett fra den steinen de sitter på selv. Lederlønningene står fast fremdeles. De ble redusert i mars i fjor, men allerede i juni var de oppe på fullt nivå igjen. Mon tro om ikke slikt skaper litt misnøye når halve selskapet blir sagt opp og en stor gruppe blir forsøkt presset ned i lønn og vilkår permanent som svar på en midlertidig situasjon.

Han ligger vel nærmere 15 enn 10 mill nå.

Ledelsen «snur hver stein» i jakten etter kostnadskutt, bortsett fra den steinen de sitter på selv. Lederlønningene står fast fremdeles.

Dette er jo et problem i alle firmaer dessverre, ledelsen skal opp i lønn. Mens alle andre skal ned.

Det er behov for sund fornuft ikke Master i HR. All ledelse som fjerner seg fra de ansatte om det gjelder lønn, bonusavtaler, «upresis» kommunikasjon og snik outsourcing får illojalitet og konflikt i retur. Historisk er norsk ledelse flat, svensk adelig/ arrogant og dansk hierarkisk. I en krise som luftfarten er i nå ville jeg satt pris på en sjef som bretta opp ermene og sa dette skal vi fikse sammen.

Hvem søkte seg over til SAS? Det var en virksomhetsoverdragelse.
Derimot ble 300 SAS piloter sagt opp for å gjøre plass til 300 BU piloter. Så hvem er det du mener ble dårlig behandlet?

Jeg søkte meg over, vi måtte gjennom retten for å få medhold. Dessverre så ble vel alle, om iallefall de fleste i operative avdelinger dårlig behandlet. Noen dårligere enn andre. Var der ikke noe lignende for SAS pilotene i forbindelse med LIN også?
Vi har alle fått smake på baksiden av medaljen, men min sympati de siste årene har ligget hos de flygende, cockpit og kabin, for det er vel dessverre den gruppen som har fått smake mest på bitter medisin, Sail, Cityjet, Nedleggelse av baser, dårligere betingelser o.l

En stund, og kanskje de gjør det fremdeles , så var det store bonuser å hente på ledernivå hvis man oppfylte et mål. Selv om resten av porteføljen gikk «til helvete» så fokuserte disse personene på MÅLET og fikk sin gode bonuser utbetalt. For oss ansatte så vanker det ingenting , bare en masse frustrasjon.

Min erfaring med HR Sas er at de også måtte ha en slik «bonus» ordning da de plukket opp selv de minste personal «feil» og kjørte full pakke på dette.

Ser også på sosiale medier at SAS ledelsen har begynt å mislike f.eks «Bjørn Pilot» sine poster. Høres litt rart ut, han har jo holdt på i flere år som en positiv ambassadør for SAS. Og plutselig nå reagerer de på det?

Det är inte direkt plötsligt om vi säger så...

Stor aktivitet av SAS Ireland på ARN sen de senaste dagarna.

EI-SID, SIE, SIG, SIH och SII flyger nu dagligen från ARN på Europarutter.
Måste kännas riktigt surt mot de piloter på ARN-basen på ej längre flyger.

Stor aktivitet av SAS Ireland på ARN sen de senaste dagarna.

EI-SID, SIE, SIG, SIH och SII flyger nu dagligen från ARN på Europarutter.
Måste kännas riktigt surt mot de piloter på ARN-basen på ej längre flyger.

Så med andre ord, bevis på at SAS sin påstand om at "det bare brukes et par fly" dermed er feil

Så med andre ord, bevis på at SAS sin påstand om at "det bare brukes et par fly" dermed er feil

Och att SAIL finansieras av mina skattepengar är bra fel när vi borde ha kvar svenska arbetsplatser istället...

Är inte detta kronan på verket av en giftig personalkultur? Så länge jag kan minnas har det varit en dålig bolagskultur, i alla fall gentemot de flygande (och vissa pesonalgrupper av dessa generellt, för alla behandlas inte lika om det står LF, SK eller BU på deras ursprung) och nu har den väl bara blivit sämre mot alla.

Back