Raskeste og billigste vei til BAEC Silver?

Forøvrig synes jeg det med å ikke få velge sete i CE/CW ved bestilling var rart i starten. Men så slo det meg snart at det egentlig er en veldig god anerkjennelse av de som reiser flere ganger med BA.
Det gjør gode seter veldig lett tilgjengelig for de med sølvkort og oppover. Helt topp.
(Likeledes kan ikke 1A og 1K bookes i First med mindre du har gull)
 
En interessant tanke at man faktisk får gullkortet hos BA med 10 rundturer OSL-LHR i CE. Eller tilsvarende ca 28 000 kr. Er ikke det et veldig "billig" gullkort? Aner ikke hvor lett og billig f.eks. det er mulig å få opptjent nok poeng til EB Gull, men jeg kan ikke se for meg at det er mulig innenfor en ramme på 28 000?
 
Om sølvkort:

Veien til sølvkort ble omtrent 14-15K, men litt morsommere enn frem og tilbake til London, en t/r Toronto i CW og en juletur til London i CE så var det i boks. Billettene var selvfølgelig sommersalg fra LHR over dammen, og de vanlige lavpris-biz-sakene mellom OSL og LON. Det var ca 5000 kr å spare på separate billetter, men BA sjekker bagasje hele veien og gir deg BP.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35626

Ellers så behøver man jo ikke være så kjedelig at man drar t/r OSL-LON. Man kan jo dra OSL-LON- BCN t/r

Seter:
Forhåndsvalg av seter kan man gjøre med sølvstatus eller høyere samt hvis man har booket i J/C/W/Y.

Goder:
I motsetning til våre skandinaviske "venner" så kjører BA striks på status ved oppgradering (op-ups), det har jeg med sølvkort fått uttelling på en gang. Sølvkort gir loungetilgang uansett bookingklasse inkludert en gjest. Har man tilgang til lounge så har man også tilgang til dusj der det finnes. (Massasje er kun for longhaul CW og First, og har ingen ting med sølvkort å gjøre)

Ellers så kan man oppgredere med miles, beste dealen er nok da å kjøpe WT+ og oppgradere til CW (12500 poeng LHR-USA). På julebordturen nå oppgraderte jeg meg på hjemturen SEA-LHR, og med sølvkort så var inntjeningen 14.000 miles t/r, minus 12500 i oppgradering en vei ble det netto 1500 (dvs. "en evighetsmaskin")! Litt bedre deal enn SAS! Oppgradering med miles kan man gjøre hvis man allerede har booket en flight, men også i selve bookingprosessen. Fordelen med at man gjør det i bookingprosessen er selvfølgelig at man kan velge en flight med ledig sete for oppgradering. Oppgraderingen er bekreftet, og man får alle goder i den klassen man oppgraderes til (men miles for den betalte klassen)

Ulempe ifht. SAS - ingen ekstra bagasje med sølvkort, så på Europeisk turistklasse er man "stuck" med et stk 23 kg hvis det er et problem. (Men så har BA grense på 23 kg håndbagasje....)

NB! TierPoints og Gullkort
Du skriver 10 t/r for gullkort, dette er ikke korrekt. Når du har sølv nullstilles TierPoints, så du må tjene opp 800 TP etter sølv for å få gull. Høres enkelt ut å få gull og sølv, det er litt mer "eksklusivt" enn det høres ut som. Er man bosatt på "øyene" kreves det 600 + 1500 for sølv/gull (ellers: 400 + 800). TierPoints nullstilles hvert år, miles beholder man evig så lenge det er bevegelse på kontoen. Og som mange nevner - største drawback er at man ikke får TP på billige turistbilletter, bare 25% miles der.
 
Takk for fin oppklaring :)

Ser at BA f.eks. kjører Biz-kampanje mellom London og Kairo (reis i mars). 900 GBP for en rundtur i Biz som gir 120 tier points pr leg. Legg til billig biz på separat billett mellom OSL-LHR så er man oppe i 320 tier points. Da trenger man bare en ekstra tur OSL-LHR i biz for å få sølv.

Er man heldig med valutakurs osv så slipper man faktisk unna med rundt 13k :)
 
Et lite tips:

For øyeblikket så er det mulig å finne CE-billetter OSL-LHR//LGW-TRN t/r for så lite som 4250 kr. Fant noen datoer i mai og juni, men det forutsetter utreise og hjemreise på hverdager. Dette gir 160 tier points ved en rundtur og to slike + en rundtur i CE OSL-LHR (ca 2700 kr?) gir 400 tier points, noe som er nok for sølvkort :)

Er man riktig heldig så ender sølvkort på rett i overkant av 11 000 (4250 x 2 + 2700) kr.
 
Og der har man fikset sølvkort med diverse CE-legs:rolleyes:

Ekstra spennende siden man må bytte fra LHR til LGW på turen til TRN. Men med en connectiontid på 3 timer og 45 minutter som korteste connection så bør det vel gå greit. BA krever minst 3 timer.
 
Last edited:
Back
Top