• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rar innflyving over Trondheim

Litt OT, men mener at også Atlantic Airways-maskinen som gikk ut av rullebanen på Vestlandet for at par år siden (Stord?) - med tap av fire menneskeliv - hadde manuell armering av ground spoiler. Noen kan sikkert korrigere meg her...
Det er godt at man på mer moderne maskiner i dag slipper den ekstra operasjonen i en stressende fase.
(I dag armeres ground spoilers før landing, og utløses automatisk. På Airbus ved rundt 72 kts på hjulene).

Tally-Ho

Altså er det meget sannsynlig at "han med det uheldige navnet" (ny på DC-9) etter en stressende circling reagerte instinktivt med å bruke den vante metoden fra Caravellen.

Slik jeg har blitt fortalt, så oppdaget FO, som fløy, at spoilers ikke var armert rett før landing. Han caller derfor "spoilers" for at skippern skal armere disse. I stedet utfører skippern den velkjente Caravelle-manøveren instinktivt mens han er opptatt med prat på company-frekvens. Dermed ble det dyrt i stedet for mykt:)

Last edited:
Ai F35, DEN var jo riktig! Tusen takk!!! Nytter ikke å stole på hukommelse når det går over en mannsalder...

Blanda sammen med det jeg hadde hørt om å bruke spoiler på short final hvis SE210 var litt høyt.

Noe mer fartstid på DC-9 ville nok ha fått den forskjellen på plass i bakhuet på han også, før circling i TRD sto på tapeten. Fikk vel utlevert alle sine huller i sveitserosten på en gang.

Blir bare så lei av å lese alle feilversjonene...

Last edited:
----
Min erfaring er at på A320 / A321 byr ikke bane 27 normalt på noen utfordringer, men på A330 skal man være litt våken. Vi kommer jo alltid sydfra, og letdown fra kanskje 5000 ft på en kort vektor innebærer at man skal være veldig tidlig konfigurert. (Typisk landingsvekt rundt 170 T).

Takk for info Tally-Ho, ingen tvil at det er mye mer masse man skal ta hensyn til når man flyr A330 kontra A321:)

Back