Randi Flesland går av!!

Replying to Topic 'Randi Flesland går av!!'

Kyrre - AMEN !!!

Mest bruk for fakta fra de som vet hvor skoen trykker, ikke mest synsing fra outsidere.

Imponert over Navarsete som ser ut til å ha bein i nesa. :up:

Originally posted by ANX

Kyrre - AMEN !!!

Mest bruk for fakta fra de som vet hvor skoen trykker, ikke mest synsing fra outsidere.

Jeg er i store trekk enig i det du sier her, ANX, men man bør vel også være oppmerksom på at de som vet hvor skoen trykker også kan ha en egeninteresse i å fremstille saken slik at disse interessene ivaretas på best mulig måte (og at det ikke nødvendigvis er den best tenkelige løsningen sett fra et helhetsperspektiv). I enkelt tilfeller - men merk at jeg ikke sier at dette er tilfelle i denne saken - kan faktisk "outsidere" bidra til løsning på problemer som man har gått seg fast i av gammel vane.

Nå er vel et av de største problemene at man faktisk mangler personell (både flygeledere og assistenter) til å ivareta de oppgavene flysikringstjensten skal ivareta. Det bør vel da ikke komme som en overraskelse at dette vil ha implikasjoner for trafikkavviklingen. Jeg må si at jeg er svært overrasket over at Avinor "la ned" utdanningen av flygeledere, hvis dette medfører riktighet, når man har mangel på denne typen arbeidskraft.

Når det gjelder å ansette ikke-fagfolk som ledelse, så er det ikke noe i veien for det. Om den ledelsen lytter til de faglige råd man får, og handler deretter, så er det uproblematisk. Om man derimot gir totalt f**** i alt som kommer fra faglig hold, da ender man med at de som er faglig ansvarlig til slutt sier opp, fordi de ikke vil bli ett gissel.
Dette har vi flere eksempler på i Avinor nå.

Hver gang Avinor har prøvd å gjøre en endring vi i NFF ser at er i strid med regelverket, så har de fått vite det med en gang. Svaret har (uten unntak stort sett) vært: "Dere har feil vi har rett, vi fortsetter".

Når da de ansatte sier at "dette er ikke rett, hva sier Luftfartstilynet om saken?". da er svaret fra Avinors ledelse (fortsatt nesten uten unntak): "Dette er ikke en type sak vi trenger Tilsynets godkjening for".

Neste steg har da vært at NFF har måttet sende forespørsel om saken til Luftfartstilsynet om hva som gjelder, og har såvidt jeg vet fått medhold i sitt standpunkt hver eneste gang!

Når vi har vært gjennom denne prosessen flere titalls ganger, og i tillegg får SHT's rapport som bekrefter at denne typen saksbehandling fra ikke faglige leder må opphøre, da er tiltroen til at ledelsen er i stand til å gjøre jobben veldig tynnslitt!

Originally posted by ANX

Kyrre - AMEN !!!

Enig i at den nye samferdselsministeren har imponert. Skogsholm må ha gjort en dårlig jobb her.

Er ikke enig i at det bare er dem som har skoen på som skal "bestemme" her. Men selvsagt taes med på råd og gi innspill.

Når en leser siste innlegg ang hva NFF har gjort så er jo det prisverdig og en bør kanskje se på hvordan slike innspill som går på sikkerhet og andre ting skal møtes av ledelsen i framtiden.

Synes forresten at flygeledernes brede smil og feiring av plassfratredelsen til Flesland sier mer om flygelederne enn kanskje er lurt.

Dagens leder i Nettavisen er svært presis. For en gangs skyld er jeg svært enig med Stavrum.

Blod på tann i Avinor
Avgått Avinor-sjef Randi Flesland har kjempet en tøff kamp mot en bøllete fagforening. Som belønning ble hun dolket i ryggen av sin egen eier.

Av Gunnar Stavrum

De siste årene har åpenbart vært knallharde for Randi Flesland. Ikke nok med at hun har kjempet hardt internt for en nødvendig omstilling; samtidig har hun slitt med feige eiere - og fått skylden for kaos i luften.

Slik situasjonen var blitt, var kanskje Fleslands skjebne uunngåelig. Ingen selskapsledelse kan over lang tid leve i krig med sin egen organisasjon. I hvert fall når ikke styre og eiere våger å stå last og brast med sin utvalgte leder.

Det er viktig å kunne ta upopulære beslutninger, men også å skape ro og begeistring internt over tid. Her hadde Flesland en vanskelig oppgave og hun lyktes ikke.

På mange måter var hennes skjebne beseglet med valgresultatet.

Med en rødgrønn samferdselsminister ble Fleslands ryggdekning mindre solid, og flygelederne kunne intensivere konflikten.

I dag ble de belønnet for sin uforsonlige linje. Samferdelsminister Liv Signe Navarsete innrømmer å ha utøvet press mot Avinors styreleder Anders Talleraas for å finne en løsning.

Når Flesland er ute, står styreutskiftelser for tur.

Dermed kan vi ende opp med at alle som har forsøkt å gjøre noe med flygeledernes uforsonlige kamp og deres påfallende koordinerte sykemeldinger, blir kastet ut.

Mens de stivbente fagforeningene belønnes med å få fullt gjennomslag.

Kanskje får det flyene til å gå i rute, men like fullt er det fullstendig knefall for en fagforening som har vært villig til å sette hensynet til egen økonomi og arbeidssituasjon foran hensynet til Avinor, ledelsen, eierene - og ikke minst flypassasjerene.

I dag feiret de Randi Fleslands avgang med bløtekake.

Det sier sitt.

Flygeledere over det ganske land, inkludert Røyken, feiret ikke Randis fall med bløtkake.
Sykemeldinger? Det er da ikke flygelederne som har sykemeldinger? Det er lufttrafikktjenestefullmektigene som hovedsaklig har vist kraftig oppgang i sykemeldinger på Røyken.

Men det driter nok Stavrum i. Og tydeligvis du også. Pinlig.

Dere skal være glad noen tar ansvar når det gjelder flysikkerhet i dette landet. Og det er ikke Randi...

Edit: Dette kan regnes som mitt siste innlegg i debatten om Avinor. Sannheten får dere jo i avisene like vel.
Jeg diskuterer gjerne fag.

Kyrre

Problemet har vel i stor grad vart en leder som ansetter sine egne meningsfeller og alierte i de forskjellige lederposisjonene som heller ikke har faglig bakgrunn.

Hvis ledelsen sitter i et vakum, bestemmer og tror at verden er slik de vil tro og ikke vil ta inn over seg faglige innspill blir det selvsagt et problem.
Slik ledelse lykkes sjelden.

Randi er jo ikke den eneste som har sluttet...

Neste problem blir vel et annet sted, resirkuleringen av slike (offentlige) ledere slutter sjelden dessverre.

Skulle nesten tro at det var kun flygelederne som tenkte sikkerhet i luftfarten i Norge. Noe jeg selvsagt ikke håper er tilfelle.

Saken er kanskje litt mer nyansert enn som så.

Originally posted by Hurum

Originally posted by M609

Hey!

Tror du ikke kjerringa sa (På Redaksjon 1) at snittlønna for en flygelder er over 810.000,-!!!!!

Who is stealing my money???????

Noen bør (igjen) sjekke fakta før man åpner brødsaksa!

Oh well, en (nok en) løgn for hun vel komme med på sin siste dag..........

:pissed

nei hun sa at TOPPLØNNA for en flygeleder er 818.000+ tillegg.

Det er jo ikke det samme som gjennomsnittet. Gi dama litt credit her.

Og hun passet på å nevne neste års lønnsforhandlinger i det siste halve minutet før sendingens slutt og en konflikt i forbindelse med det. Jeg syns det var jævlig dårlig gjort å ta opp et sånt tema når sendingen har 1 minutt igjen.

Hilsen,
Laurenz

Men nå var det vel slik at hun svarte på direkte spørsmål om dette og ikke kastet det ut 1 min før slutt.
Men blir jo en spennende vår om ikke det kommer stor lønnskrav fra flygelederne vil jeg tro.

Det var programlederen som kastet opp ballen. Flesland tok imot.
Selv om hun kom med en liten korrigering så benyttet hun anledningen til å nevne en mulig lønnskonflikt som kan være på gang.

Hilsen,
Laurenz

Ja så da svarte hun altså på spørsmålet fra programlederen altså.

laurentz

Det var jo absolutt på sin plass å advare oss passasjerer mot lønnskonflikt med flygelederne når Flesland fikk spørsmål om det! Jeg har levd i 38 år og i hele denne tiden har flygelederne benyttet seg av sin stilling til å skape kaos og utgifter for næringslivet og problemet for folk som skal reise på ferie, reise til familieselskaper osv. For å kunne heve lønna ytterligere og for å trenere vedtak de ikke liker.

Tenker dere flygeledere i det hele tatt på det "krigen" deres fører til? Hvor mange unger er det som gleder seg til å besøke besteforeldre, men som havner opp i kanselleringer? Hvor mange er det som gleder seg til en ferie i syden, men som må kaste bort ferietiden på venting på flyplsser? Bare fordi dere plutselig blir så veldig "syke" når dere ikke får det NØYAKTIG slik som det passer DERE?

Tenker dere på dette eller er dere så egoistiske at dere KUN tenker på deres egen lommebok? Jeg er BRENNSIKKER på at dere snart streiker dere til enda fetere lønn.

Leser i VG i dag at dere ikke tar noen form for selvkritikk: "Vi har ikke gjort noe galt". Hva er dette for utrolig frekkhet? Er ikke kollektiv ulovlig sykemelding galt??? Er ikke sabotasje av nødvendige innsparingstiltak galt? Er ikke mobbing av sjefen sin galt?

Makeløs frekkhet og utrolig selvsentrering - ikke engang typografene kom ned på det nivået dere viser.

Og igjen - jeg har IKKE svaret på hvordan man skal kunne ta knekken på de norske flygelederne, men jeg mener vi bør se seriøst på alle forslag som kommer frem (ikke flygeledernes såkalte "forslag" selvsagt, det hadde vært litt vel komisk).

Originally posted by Geir

Tenker dere flygeledere i det hele tatt på det "krigen" deres fører til? Hvor mange unger er det som gleder seg til å besøke besteforeldre, men som havner opp i kanselleringer? Hvor mange er det som gleder seg til en ferie i syden, men som må kaste bort ferietiden på venting på flyplsser?

Geir,

du bør kanskje lese endel av de andre innleggene som bl.a. fremhever at et av de største problemene nå er mangel på og høyt sykefravær blant flygerlederassistenter (ikke flygelederne), før du kaster all skyld over på flygelederne.

Du har kanskje også fått med deg at Avinor har pålagt deres ansatte å ta ut all restferie og avspasering som er opparbeidet (og som ikke etter loven kan overføres til 2006) før årsskiftet...?

Vet du at flygelederne har gjort noe galt, eller er det basert på informasjon fra media (som kan være nokså omtrentlig med de faktiske forhold dersom det passer bedre med vinklingen av en sak)?

Tar ikke selvkritikk:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/16/452383.html

Hørte på radioen nylig at flygelederne i Stavanger får lov til å jobbe ekstra overtid (fikk dispensjasjon) og dermed er visst juletrafikken reddet. Finner ikke noe på nettet om dette ennå, men godt nytt for de reisende i alle fall
:)

Originally posted by Geir

Jeg har levd i 38 år og i hele denne tiden har flygelederne benyttet seg av sin stilling til å skape kaos og utgifter for næringslivet og problemet for folk som skal reise på ferie, reise til familieselskaper osv. For å kunne heve lønna ytterligere og for å trenere vedtak de ikke liker.

Geir, lever vi på samme planet ?

Jeg er 52 år og jeg husker godt konfliktene før i tida. Men, det har vært veldig rolig i mange år nå, det ble utdannet nok flygeledere og det var veldig skjelden det var problemer. Og i denne perioden kom hovedflyplassen osv....

Så begynner disse innsparingtilitakene......

Jeg er ikke flygeleder selv, kjenner ingen av dem engang, men nå sysnes jeg de har fått alt for mye pepper.....

Geir, vil du at flygelederne/assistentene skal jobbe selv om dem er syke? Vil du at dem skal jobbe overtid selv om det ikke er lov? Tenker du i så fall på alle barne som skal på besøk til sine besteforeldre og som i verste fall kan utsettes for en flyulykke fordi flygelederne er slitne og syke, og likevel blir presset til å gå på jobb?

...bare for å vinkle det fra en helt annen vinkel...

For tiden jobber jeg i en IT-bedrift hvor sykefraværet er høyere enn 10%. Er det en aksjon på gang kanskje?

Siden du går rett på meg Geir så må jeg nesten svare deg også. Jeg lurer rett og slett på om du som passasjer ikke har vært villig til å sette deg inn i saken men bare. De eneste åpenbart ser er de forsinkelser som har vært og konkluderer bare med at det er "flygelederne som er syke igjen".

Og når det gjelder TV-debatten. Et så seriøst tema tar du ikke opp et halvt minut før sendingens slutt. Med mindre man har lyst å provosere litt.

Hilsen,
Laurenz
Å ja, når du tiltaler meg med navn pass på at du det skriver riktig takk.

Aftenposten har i dag en kommentar til saken i artikkelen Luftens baroner.

Et par små sitater:

"Randi Flesland var den første som tok opp kampen mot flyvelederne. Nå står de sterkere enn noensinne."

"Hvorfor tok da samferdselsministeren flyveledernes side og ikke Fleslands? Navarsete har selv offentlig sagt at Flesland har vært "en dyktig, lojal og profesjonell leder for Avinor i en krevende omstillingsperiode". "

"Men det viktigste er at hun selv neppe ville ha overlevd som samferdselsminister hvis hun ikke hadde blidgjort flyvelederne.

For det første vil folk hjem til jul. For et reisende folk er det lite som irriterer så mye som når flyene ikke går etter ruteplanen. I tillegg truer nå flyselskapene Avinor med erstatningssøksmål i mangemillionersklassen.

For det andre har flyvelederne ansvar for liv og helse. I likhet med leger og sykehus i pengenød har de en særegen forhandlingsstyrke. Flyvelederne har vist nesten like stor evne som legene til å konvertere sitt ansvar for folks liv til penger."

Noen som finner mange feil i den artikkelen?

Originally posted by laurenz

Og når det gjelder TV-debatten. Et så seriøst tema tar du ikke opp et halvt minut før sendingens slutt. Med mindre man har lyst å provosere litt.

Hilsen,
Laurenz
Å ja, når du tiltaler meg med navn pass på at du det skriver riktig takk.

Forstår ikke hvorfor du hele tiden sier det var Flesland som tok opp denne saken da det faktsik var programlederen som stilte spørsmålet og ledet debatten. Det var ikke slik at Flesland kastet inn en masse nye momenter. Hun svarte på et konkret spørsmål hva flygelederne tjente og hun svarte vel 800.000 + tillegg, og presiserte at dette var topplønnen.
Hvorfor var det galt å svare på et konkret spørsmål fra programlederen? Skulle hun sagt, "nei det vil jeg IKKE svare på siden det sikkert er liten tid igjen av programmet ditt programleder"?

Back