Rakk ikke transferflyet - tapte 30.000

Hei imm!

Jeg mener her at det er SAS som skal sørge for å få denne familien videre om de har en gjennomgående billett til Orlando.

Er det kjøpt separate billetter (f.eks for de 6 som ikke fikk boardingkort i Oslo) så er det deres eget ansvar.

Har selv 90 min connection der på mandag på vei til LAS jeg, og har alltid blitt plassert på neste fly med gjennomgående billett om noe er forsinket, køer etc. Er via der mange ganger pr år..

Kim

Ja, er enig med Kimpe her.
Og har de ikke gjennomgående billetter så vil også noen reiseforsikringer kunne benyttes i forhold til innhenting av reiserute. Vet det er litt forskjellige krav, noen krever for eksempel min 2 timer transfer tid.

Uansett kan jeg ikke skjønne at SAS/Partnere kan komme vekk fra ansvar så lenge billettene var gjennomgående. Ut fra kommentaren til SAS så var de nok ikke det. Og da blir det nok straks verre ja.

Har de kjøpt gjennomgående billetter er det jo SAS sitt ansvar, der er jo regelverket ganske enkelt, og stemmer det vil det være en ganske grei sak å vinne i flyklagenemda.

Har mistanke om at ikke alt kommer frem i artikkelen og skulle likt og se om det de hadde faktisk var gjennomgående eller ikke. Akkurat der virker det være ord mot ord akkurat i artikkelen, men burde komme enkelt frem når noen ser den faktiske boookingen

Det høres jo ganske rart ut at de har fått ut boardingkort til neste flight fra EWR til 4 av 6 personer?

Det høres jo ganske rart ut at de har fått ut boardingkort til neste flight fra EWR til 4 av 6 personer?

10 personer får man jo uansett ikke i en booking, så mest sannsynlig har de booket gjennomgående for fire og separat for seks.

10 personer får man jo uansett ikke i en booking, så mest sannsynlig har de booket gjennomgående for fire og separat for seks.

10 får man jo fint i en gruppebooking uten problemer. Hva vi ikke vet er jo om det er laget en gruppebooking eller to separate bookinger for denne familien.

Har selv opplevd det på gruppe booking. Kompis sjekket inn først fikk alle tre BP, jeg neste fikk kun til CPH. Siste mann av oss fikk to BP - alle på en treleg booking

Har selv opplevd det på gruppe booking. Kompis sjekket inn først fikk alle tre BP, jeg neste fikk kun til CPH. Siste mann av oss fikk to BP - alle på en treleg booking

Samme her. De aller fleste i en gruppebooking fikk alle 3 boardingkort ved innsjekk hos AY på OSL, mens jeg selv bare fikk de 2 første. Tror jeg brukte en annen skranke enn de fleste andre, så kan være det krevdes noen spesielle triks som vedkommende agent ikke kunne mtp. at siste leg var CX og hadde mer enn et døgn igjen til avgang. Var uansett problemfritt å skaffe BP i transferskranken på HEL.

Angående saken så burde det jo absolutt ha stått om det er snakk om sammenhengende eller separate billetter, men siden SAS fraskriver seg ansvar for å få dem fram til Orlando antar jeg at de høyst sannsynlig hadde separate billetter. Riktignok har jeg hørt om ansatte i transfer desk som har bommet grovt og bedt pax på sammenhengende booking kjøpe ny billett ved missed connection, men jeg regner med at man sjekker opp at det ikke har blitt gjort noen flaue feil før man går ut i media og nekter skyld. Forøvrig er 90 min transfer utland->innland i USA såpass knapt at man knapt har noen god sak overfor forsikringsselskap heller. Legger ved link til desktopversjonen av artikkelen, da Hegnar nekter å la meg bruke mobillinken på PC:
http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel508018.ece

Høres igrunn ut som saken har flere sider, og journalisten i dette tilfellet kun har tatt med kundens side. 10kr på at det er kreativ booking fra kunden sin side.

Jeg opplever ganske ofte en situasjon hvor noen (med gjennomgående billetter) i en gruppe får boardingkort hele veien, mens andre i samme booking ikke får det. En vanlig årsak er at det ikke er seter tilgjengelige økonomiklasse.

Neste fight trenger ikke være overbooket, men at noen må oppgraderes. Det får man ikke gjøre på startstasjonen, men må gjøres på den aktuelle flyplass.

Men uten at vi vet noe konkret, så blir det bare rom for spekulasjoner i denne saken. Jeg tipper de hadde gjennomgående billett. Siden noen fikk sjekket inn hele veien.

Når jeg tenker meg om skjønner heller ikke helt hva dette med boardingkort har å si. På EWR fikser de jo normalt alt i transferskranken, hvor man uansett må droppe bags.

Det har ingenting med saken å gjøre. Enten har man begge flighter på samme billettnummer, eller så har man det ikke. Om man er sjekket inn eller ikke er helt uvesentlig.

Minimum connectiontid på Newark (med gjennomgående billett) mellom SAS og UA er forøvrig 85 minutter.

Det har ingenting med saken å gjøre. Enten har man begge flighter på samme billettnummer, eller så har man det ikke. Om man er sjekket inn eller ikke er helt uvesentlig.

Da er vi enige, det var liksom et poeng i artikkelen, som jo er relativt tynn. (Først tenkte jeg mye kø i innsjekkskranker ved transfer og sånn, men så slo det meg at det var EWR)

VG har en utfyllende omtale av saken. Og det viser seg at de hadde gjennomgående billetter. http://www.vg.no/forbruker/reise/wenche-tapte-30-000-paa-usa-tur/a/23237805/

Litt mer detaljert der.

Tolker jeg det rett så rakk de (såvidt) flyet videre, men United nektet dem ombordstigning pga overbooket fly? Og de således kom frem til bestemmelses stedet, men de mistet parkbillettene til dagen etter på, og de endte opp i et litt juridisk ingenmannsland mellom to flyselskaper, forsikringsselskap og to lands forbrukerlover. Som flyklagenemda har fastslått så blir det da dessverre et amerikansk problem

Tolker jeg det rett så rakk de (såvidt) flyet videre, men United nektet dem ombordstigning pga overbooket fly? Og de således kom frem til bestemmelses stedet, men de mistet parkbillettene til dagen etter på, og de endte opp i et litt juridisk ingenmannsland mellom to flyselskaper, forsikringsselskap og to lands forbrukerlover. Som flyklagenemda har fastslått så blir det da dessverre et amerikansk problem

Ja, i tillegg til at de faktisk fraskrev seg noen rettigheter når de avslo Uniteds løsning.

Dette trikset er fra en United-skrankeansatt i JAX: få den som står i skranken til å fjerne setet og velge setet på nytt.

Da fikk de plutselig skrevet ut boardingkort hele veien frem.

VG har en utfyllende omtale av saken. Og det viser seg at de hadde gjennomgående billetter. http://www.vg.no/forbruker/reise/wenche-tapte-30-000-paa-usa-tur/a/23237805/

Men hvorfor fikk ikke alle skrevet ut boardingkort helt frem ? Hva er problemet her ?

Jeg stusser også på at det tydligvis kostet 22000 kroner for billetter til Sea World for aktuelle personer. Selv om de hadde kjøpt vip billetter, altså de dyreste så skulle det ha kommet på rundt 4000 kroner ... Noe som ikke stemmer her ...

Vip billetter koster ca 350dollar x 10, fort 22 000 kroner det. Ganske dårlig planlegging å booke de første dag siden de kun kan endres 48timer før...