Rakk ikke transferflyet - tapte 30.000

Jeg stusser også på at det tydligvis kostet 22000 kroner for billetter til Sea World for aktuelle personer. Selv om de hadde kjøpt vip billetter, altså de dyreste så skulle det ha kommet på rundt 4000 kroner ... Noe som ikke stemmer her ...

I tillegg til at (selv de billigste) billettene er fleksible, så bare å gå en annen dag hvis man ikke rekker fram første dag.

Hei imm!

Jeg mener her at det er SAS som skal sørge for å få denne familien videre om de har en gjennomgående billett til Orlando.Kim

Ok? Så SAS skal da ta ekstra kostnaden for å ha holdt det de lovet, nemlig transport fra A-B til oppgitte tider?

Men hvorfor fikk ikke alle skrevet ut boardingkort helt frem ? Hva er problemet her ?

Kan det være som andre har antydet, at flyet fra EWR var overbooket?
Da kan du oppleve å få boardingpass til noen i gruppen, men ikke nødvendigvis alle. Er noe som skjer dessverre fra tid til annen det.

Men hvorfor fikk ikke alle skrevet ut boardingkort helt frem ? Hva er problemet her ?
.

Hvis passasjerene ikke har forhåndsvalgte seter og det ikke er flere ledige seter på seteplanen å gi ut, vil UA-systemet avise innsjekkingstransaksjonen. For den SAS-ansatte som sjekker inn, vil det ikke være mulig å se hvorfor - kun at det ikke kommer boardingkort.

Opplevde en lignende sak i København for et års tid siden.
Jeg sto ved skranken og var nettopp boardet. Neste mann som kom fikk beskjed "Du kommer desverre ikke med flyet. Vi har overbooket og siden du ikke har sjekket inn til tid, så mister du retten til din plass". Mannen forklarer at han hadde sjekket inn i Stockholm, men kun fått boardingkort til København, men at bagasjen var merket hele veien til Norge. Det ble en heftig diskusjon, hvorpå mannen hevder han har gjort sitt, og at det ikke er han som kan hjelpe for at han ikke fikk boardingkort hele veien. Men gate personalet sto på sitt, og sier at han ikke har rett på sin plass.

Ok? Så SAS skal da ta ekstra kostnaden for å ha holdt det de lovet, nemlig transport fra A-B til oppgitte tider?

Hvis det som står i artikkelen medfører riktighet så har vel strengt tatt SAS solgt billetter helt frem, selv om deler av reisen foregår med et annet flyselskap. Jeg trodde dette var en av fordelene med allianser - nemlig at rutenettet man kan kjøpe gjennomgående billetter til er større enn uten alliansen.

Til de som mener det er dårlig planlegging å legge opp til noe spesielt dagen etter ankomst så forstår jeg ikke dette. Jeg regner med at jeg kommer frem omtrent på det tidspunktet selskapet har lovet, og legger mine aktiviteter opp etter dette. Jeg planlegger sjelden noe i timene etter planlagt ankomst, men dagen etter burde strengt tatt være nokså uproblematisk.

Hvis det som står i artikkelen medfører riktighet så har vel strengt tatt SAS solgt billetter helt frem, selv om deler av reisen foregår med et annet flyselskap. Jeg trodde dette var en av fordelene med allianser - nemlig at rutenettet man kan kjøpe gjennomgående billetter til er større enn uten alliansen.

Men det hjelper lite ift til overbooking

Gjennomgående billett betyr ikke nødvendigvis at du får boardingkort hele veien frem i tilfeller som dette. Har selv opplevd det flere ganger. Dessuten står det vel i artikkelen at de ble forelagt en løsning da de kom til USA som de ikke aksepterte.

Hvis flyselskapet eller reisebyrået som selger gjennomgående billetter skulle tatt hensyn til alle slike mulige hendelser, overbooker etc, så ville ikke folk hatt råd til å fly.

Gjennomgående billett betyr ikke nødvendigvis at du får boardingkort hele veien frem i tilfeller som dette. Har selv opplevd det flere ganger. Dessuten står det vel i artikkelen at de ble forelagt en løsning da de kom til USA som de ikke aksepterte.

Hvis flyselskapet eller reisebyrået som selger gjennomgående billetter skulle tatt hensyn til alle slike mulige hendelser, overbooker etc, så ville ikke folk hatt råd til å fly.

UA har jo i tillegg gitt hver pax 1500 USD i reisevouchers. Men det var vist ikke godt nok.

Hvordan kunne dette reisefølge unngått å havne i denne situasjonen ?
Er det noen som har et klart svar på det?

Basert på artikkelen kunne de ikke unngå å komme forsinket frem.

Det eneste jeg stiller spørsmål ved er hvorfor de ikke fikk dekket hotell i New York av United, og hvorfor de måtte akseptere Tampa neste dag og ikke til Orlando. Kanskje de selv ville til Tampa fordi de da kom frem raskere enn til Orlando? Vi kjenner lite hvilken kommunikasjon de har hatt med United på flyplassen og hvorfor de der valgte de løsningene de gjorde. Siden de avslo tilbudet om å bli splittet opp så fikk det kanskje konsekvenser for videre løsning også.

Litt Catch 22 her. Ingen parter har gjort så veldig mye galt i denne saken. SAS har for så vidt gjort minst feil, dersom det stemmer at de ikke kan overstyre Uniteds overbookingssituasjon. United er den største synderen, de burde skjønt at å splitte opp en gruppe ville medføre bråk, mens gruppen selv ikke akkurat utviste stor reiseerfarenhet ved å låse 30.000 kr for en aktivitet dagen etter planlagt ankomst.

Men da gruppa har avvist UA sin kompensasjon, burde de skjønt med en gang dette innebar vedr biletter til 22.000,- gikk i dass, de burde hoppet med de som kunne, så hadde de vel også hatt flere rettigheter? Ser for øvrig at det nevnes at den som booket reise er SK gull, burde jo være kjent med sine rettigheter.... Men nå er vel ikke alle sider kommet frem heller...

Hei igjen!

Jeg mener også at flyselskapet skal få familien frem på første mulige fly. Men billetter til fornøyelsesparker etc kan umulig være et flyselskaps problem.

Er nok flere ting som kanskje ikke har kommet frem her ja, spørs om kommunikasjonen med UA sine folk har vært noe sviktende..

Kim

Det man kan lese av artikkelen er at UA ville splitte følget for å få dem frem - det ble avslått

UA har også gitt 1500!USD i reisesjekker pr PAX - Som følget ikke ville benytte fordi de ikke skal til usa.

Føler egentlig at det er reisefølget som er problemet.

Det man kan lese av artikkelen er at UA ville splitte følget for å få dem frem - det ble avslått

UA har også gitt 1500!USD i reisesjekker pr PAX - Som følget ikke ville benytte fordi de ikke skal til usa.

Føler egentlig at det er reisefølget som er problemet.

Les engang til:

Verdiløs erstatning
United Airlines har forbarmet seg over familien ved å gi dem ti reise-vouchere á 150 dollar hver.

– Hva skal vi med dem? spør Wenche Riege. – Vi har da ingen planer om å USA-reisen om igjen? Sånn sett er erstatningen fra United uten verdi for oss.

Hva skal de bruke dem til her hjemme når de ikke skal over dammen mere?

1500 USD, får nå brukt de selv om man ikke skal til USA. Men skjønner at reisefølget heller ville ha hatt dekket nye biletter til Seaworld.

Kunne de valgt seter på forhånd, og ungått dette? Tenker da på at ASR(Advance Seat Request) er tillatt hos SK for gruppereiser.

Alle kan velge seter på United. Om man kan velge seter på SAS eller ikke, er ikke problemet her. Sannsynligvis har det ikke vært seter igjen å velge ..