Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

AH05

Newcomer
Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

GARDERMOEN (VG) SAS vurderer nok en gang å gjenåpne ruten Oslo-New York, og leter med lys og lykte etter gamle Boeing 767-fly som de kvittet seg med for ett år siden.

Men det vil koste: Å sjekke ut flygere og kabinpersonale på nytt er antydet å koste flere hundre millioner.

En rekke norske SAS-flygere har satt seg på liste for å fly den store Boeing'en. Både fordi langruter ansees som en attraktiv jobb i selskapet, og til dels for å slippe all internturbulensen omkring dannelsen av SAS Braathens - som fortsatt ikke er noe flyselskap, men et billettselskap.

- Det pågår et arbeid hvor vi vurderer ny New York-rute både fra Oslo og Stockholm, men jeg kan ikke nå svare på hvor og hvordan vi vil ekspandere i rutenettet, sier Lars Lindgren, sjef for langruteselskapet SAS Intercont.

Unødig dyrt

Mange i SAS mener det var korttenkt og unødig dyrt å kvitte seg med Boeing 767-maskinene som før ble brukt på New York-ruter og på Østen-ruter. SAS satset på de enda større Airbus A330 og A340, som de nå har 13 av, men sa fra seg opsjoner på enda flere Airbus'er da beinharde sparekrav ble hengende som en sylkvass giljotin over hele selskapet.

Situasjonen er nå at man hverken har nye Airbus'er eller eldre Boeing'er til å øke trafikken.

SAS har merket at andre selskap har spist seg grådig inn på deres egne gamle markeder, ved at Finnair nå har tatt jafs av det skandinaviske markedet mot Østen og USA. Og det amerikanske Continental flyr med suksess på New York-Oslo.

Var alene

Continental hadde en trafikk-vekst over Atlanteren med 15 prosent og ca. 100000 passasjerer i februar i år. De oppgir ikke passasjertall for enkelt-ruter, men det årlige volumet Oslo-New York er på ca. 60000 reisende. Med unntak av noen få charter-turer, er den amerikanske giganten alene om dette markedet nå.

Dette markedet var SAS alene på. Nå kan det bli rådyrt å gjenåpne den.

Boeing 767 anses som en maskin med god kapasitet for New York, men disse flyene er ifølge SAS-sjef Lindgren ikke lenger lett å få tak i

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269182
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Skulle nästan tro att VG sitter och läser detta forum.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Ja ,det vill jo i alle fall være en av de bedre kildene de benytter :sarc
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Ja vi kan jo håpe...:smokin
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Tror 907 vil bare bli et stort pengesluk igjen. Åpne en sommerrute, men la den ligge om vinteren. Norge er et lite land, og ikke kom og fortell meg at det kommer masse transitpassasjerer for det gjør det ikke. Ihvertfall ikke frivillig. Da er det reroutinger på gang, pga av fulle fly et annet sted i Europa eller kanselleringer.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Er nok ikke plass til 2 aktører på OSL-EWR når selv en aktør ikke klarte det. Om SAS åpner OSL-ERW så blir det tapsprosjekt nr xx. Tenk nytt og finn en annen destinasjon er min mening.
Et annet poeng som også er nevnt tildigere, er at SAS gir nye ruter alt for kort tid til å etablere. Er også overrasket over at en satser på vintersesongen på OSL-EWR. De starter når vintersesongen skal starte mest sannsynlig....de la ned ruta i mars...rett for høysesongen....
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

som jeg har sagt tidligere i andre tråder, Oslo - Minneapolis/St.Paul ville jo vert ypperlig.;)
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Med tilgang på A330-200 vil man vel kunne starte opp så snart maskinen(e) er tilgjenngelig. En 767 operasjon vil det ta månder å stable på beina , om det ikke blir WetLease , men da blir det nok bråk med foreningene.

13April er det vel Generalforsamling, og styremøte i forkant, vil tro at om man rundt dette tidspunktet ( om ikke før) må har kokt i hop en plan som inneholder en forsterket intercont satsning.

Kan jo tenkes at om man fikk A330-200'n inn til sommerprogrammet på OSL-EWR . for så å trappe ned til 767 W05/06 , og ta da buss-200'n i bruke på andre destinasjoner.

Destinasjonen som velges i USA må vel enten være en destinasjon med en god Alliert for videre trafikk (ORD) , eller en destinasjon med mye Nordmenn(Scandinaver) , EWR kommer man da kansje ikke unna, med var det slik at det var 4000 Nordmenn i Houston ? men trolig ikke så mange andre Scandinaver ???

/G
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3352
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Originally posted by LN-BRK

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3352
Tror de fleste har sett den for lenge siden
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Originally posted by plane-spotter
som jeg har sagt tidligere i andre tråder, Oslo - Minneapolis/St.Paul ville jo vert ypperlig.;)

I så tilfelle hadde nok selskapet hett Northwest Airlines - og de tror jeg nok ikke vi får se med det første. :spin:
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Hvorfor har SAS en slik ensidig fokus på EWR mon tro. I den tiden de samarbeidet tett med CO hadde jo dette noe for seg, men når det nå er UA som er partner måtte det vel være bedre å flytte OSL-New York over til JFK hvor UA vel har flere avganger.

OG, om det nå hadde vært riktig spenst i lanseringen , hadde SAS skaffet nok materiell til å operere JFK-OSL-BKK med gjennomgående rutenummer. Mange fluer i en smekk kunne man ha fått der :spin:
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

hvorfor ensidig fokus på new york? Jo fordi Continental sikkert tar pax fra CPH i tillegg til at man har mistet mange opprinnelige kunder på OSL-EWR . Cont. har varslet videre ekspansjon fra skandinavia til US. Strategisk må det jo lønne seg for SAS å starte opp ruten igjen, og heller tape på ruten enn å overlate hele markedet til Cont. Det er vel også et signal fra SAS om at ingen utenlandske selskaper skal få monopol på en rute fra skandinavia. NORGE ER ET LITE LAND, altså det er ikke stort nok marked til å starte opp mange DAGLIGE langdistanseruter (det er det business-pax vil ha). til f.eks ASIA. Da er det bedre å bruke CPH, og mate folk inn dit. CPH-HKG hadde vært noe..
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Originally posted by morr
hvorfor ensidig fokus på new york?

Jeg tror det er smart å åpne rute til New York, men mitt ankepunkt er hvorfor NEWARK og ikke JFK ?
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Nå må ledelsen i SAS slutte å drikke whisky under møtene...:naughty: :cheers:
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Originally posted by Isbamse
Nå må ledelsen i SAS slutte å drikke whisky under møtene...:naughty: :cheers:
Trodde det var "Gammel dansk" det gikk i.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Originally posted by Farmer

Jeg tror det er smart å åpne rute til New York, men mitt ankepunkt er hvorfor NEWARK og ikke JFK ?

Fordi de flyr dit fra CPH og ARN.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Newark ligger nærmere Manhattan... Newark er en mye bedre flyplass... Pluss at SAS etter Virgin var tidligst ute med å bruke Newark - nå har nesten alle andre selskap fulgt etter.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Om SAS starter opp rute fra Oslo til New York så er det ganske innlysende at det blir EWR. Noe annet ville vært dumt tror jeg. SAS er allerede inn på EWR og kostnader ved innstillinger etc vil være langt mindre da en kan booke passasjerer om på ruter til de andre skandinaviske destinasjonene. Dessuten er EWR en bra flyplass.
 
Re: Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute

Hva er bra med JFK - unntatt spottermulighetene?
 
Back
Top