AH05
Newcomer
Rådyrt for SAS å gjenåpne flyrute
GARDERMOEN (VG) SAS vurderer nok en gang å gjenåpne ruten Oslo-New York, og leter med lys og lykte etter gamle Boeing 767-fly som de kvittet seg med for ett år siden.
Men det vil koste: Å sjekke ut flygere og kabinpersonale på nytt er antydet å koste flere hundre millioner.
En rekke norske SAS-flygere har satt seg på liste for å fly den store Boeing'en. Både fordi langruter ansees som en attraktiv jobb i selskapet, og til dels for å slippe all internturbulensen omkring dannelsen av SAS Braathens - som fortsatt ikke er noe flyselskap, men et billettselskap.
- Det pågår et arbeid hvor vi vurderer ny New York-rute både fra Oslo og Stockholm, men jeg kan ikke nå svare på hvor og hvordan vi vil ekspandere i rutenettet, sier Lars Lindgren, sjef for langruteselskapet SAS Intercont.
Unødig dyrt
Mange i SAS mener det var korttenkt og unødig dyrt å kvitte seg med Boeing 767-maskinene som før ble brukt på New York-ruter og på Østen-ruter. SAS satset på de enda større Airbus A330 og A340, som de nå har 13 av, men sa fra seg opsjoner på enda flere Airbus'er da beinharde sparekrav ble hengende som en sylkvass giljotin over hele selskapet.
Situasjonen er nå at man hverken har nye Airbus'er eller eldre Boeing'er til å øke trafikken.
SAS har merket at andre selskap har spist seg grådig inn på deres egne gamle markeder, ved at Finnair nå har tatt jafs av det skandinaviske markedet mot Østen og USA. Og det amerikanske Continental flyr med suksess på New York-Oslo.
Var alene
Continental hadde en trafikk-vekst over Atlanteren med 15 prosent og ca. 100000 passasjerer i februar i år. De oppgir ikke passasjertall for enkelt-ruter, men det årlige volumet Oslo-New York er på ca. 60000 reisende. Med unntak av noen få charter-turer, er den amerikanske giganten alene om dette markedet nå.
Dette markedet var SAS alene på. Nå kan det bli rådyrt å gjenåpne den.
Boeing 767 anses som en maskin med god kapasitet for New York, men disse flyene er ifølge SAS-sjef Lindgren ikke lenger lett å få tak i
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269182
GARDERMOEN (VG) SAS vurderer nok en gang å gjenåpne ruten Oslo-New York, og leter med lys og lykte etter gamle Boeing 767-fly som de kvittet seg med for ett år siden.
Men det vil koste: Å sjekke ut flygere og kabinpersonale på nytt er antydet å koste flere hundre millioner.
En rekke norske SAS-flygere har satt seg på liste for å fly den store Boeing'en. Både fordi langruter ansees som en attraktiv jobb i selskapet, og til dels for å slippe all internturbulensen omkring dannelsen av SAS Braathens - som fortsatt ikke er noe flyselskap, men et billettselskap.
- Det pågår et arbeid hvor vi vurderer ny New York-rute både fra Oslo og Stockholm, men jeg kan ikke nå svare på hvor og hvordan vi vil ekspandere i rutenettet, sier Lars Lindgren, sjef for langruteselskapet SAS Intercont.
Unødig dyrt
Mange i SAS mener det var korttenkt og unødig dyrt å kvitte seg med Boeing 767-maskinene som før ble brukt på New York-ruter og på Østen-ruter. SAS satset på de enda større Airbus A330 og A340, som de nå har 13 av, men sa fra seg opsjoner på enda flere Airbus'er da beinharde sparekrav ble hengende som en sylkvass giljotin over hele selskapet.
Situasjonen er nå at man hverken har nye Airbus'er eller eldre Boeing'er til å øke trafikken.
SAS har merket at andre selskap har spist seg grådig inn på deres egne gamle markeder, ved at Finnair nå har tatt jafs av det skandinaviske markedet mot Østen og USA. Og det amerikanske Continental flyr med suksess på New York-Oslo.
Var alene
Continental hadde en trafikk-vekst over Atlanteren med 15 prosent og ca. 100000 passasjerer i februar i år. De oppgir ikke passasjertall for enkelt-ruter, men det årlige volumet Oslo-New York er på ca. 60000 reisende. Med unntak av noen få charter-turer, er den amerikanske giganten alene om dette markedet nå.
Dette markedet var SAS alene på. Nå kan det bli rådyrt å gjenåpne den.
Boeing 767 anses som en maskin med god kapasitet for New York, men disse flyene er ifølge SAS-sjef Lindgren ikke lenger lett å få tak i
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269182