Radiomotager

LN-NOB

Newcomer
Hei!

Lurer på om denne radiomotageren kan ta inn flyradio? Står at den kan ta inn politi. Og når je bor like ved Kongsvinger. Kan jeg da ta inn Gardermoen? Eller hva kan jeg ta inn?

Du kan ta inn kommunikasjon mellom fly og ATC. Den har frekvensområde 108-145MHz.

Men om du faktisk får inn noe på Kongsvinger er ikke godt å si. Rekkevidden beskrives best som "line-of-sight".

Jeg vil tro at du sannsynligvis vil høre fly i luften, men ikke de på bakke, og kanskje heller ikke ATC-senderne. Nå har riktignok Oslo ATCC kanskje fortsatt noe radioutstyr på Kongsvinger, der forsvaret hadde radarstasjon?

Men er det noe som helst av sivil luftfart jeg vil få inn her jeg bor da? :)

Så etter det jeg skjønte så får jeg ikke hørt feks. på ENGM Tower her inne i "skogene" da? :(

Og ja den radaren oppe på Vardåsen snurrer fortsatt rundt! :P

Da må du nok ha en hildrandes stor antenne, gitt ... ;)

App'en liveatc.net til smarttelefon er nok din beste venn der du bor ... Eller nettstedet.

Den har heller ikke scanne-funksjon, altså du må tune manuelt som på en gammel radio. Så da er du låst til og lytte på en frekvens hele tiden.

Det er noe av sjarmen med radio syntes jeg da. At man må tune seg inn.

denne siden er det MANGE frekvensker enn kan finne så trenger ikke å leite. Billig er den også :)

Back