Radar

flyBG

ScanFlyer Silver
hei, jeg er en flyspotter og kunne trengt en radar eller lignende. jeg bruker flightradar24 hjemme men det er jo en nettside og jeg har ikke mulighet til å få nett på flesland. så finnes det en radar som kan lastets ned. finnes det en radar som er gratis å laste ned eller er det mulig å kjøpe en billig? er det noen annen måte å få oversikt på flyene? jeg vil spørre dere fordi jeg er forsiktig med hva jeg laster ned..

Last edited:
Men hvordan kan du få bruk av noe du laster ned om du ikke har tilgang på nett?

jeg har nett hjemme men jeg har ikke på BGO..

finnes det noen annen mulighet til å finne ut når flyene lander?

Last edited:
Hvis du vil ha kontroll på hvor flyene er mens du er ute å spotte må du nok legge i en liten sum penger til en scanner, eller et nettbrett/smarttelefon med 3G-tilgang. Da kan du f.eks laste ned flightradar24 til dingsen din.

Rimelige løsning: Har du en bærbar pc fra før kan du få deg trådløst internett fra f.eks Telenor å ha med ut når du spotter.

Hvis du kun vil ha en noenlunde oversikt over når flyene kommer kan du skrive ut en liste fra avgang og ankomstsidene til Avinor før du drar ut.

Hvis du vil ha kontroll på hvor flyene er mens du er ute å spotte må du nok legge i en liten sum penger til en scanner, eller et nettbrett/smarttelefon med 3G-tilgang. Da kan du f.eks laste ned flightradar24 til dingsen din.

Rimelige løsning: Har du en bærbar pc fra før kan du få deg trådløst internett fra f.eks Telenor å ha med ut når du spotter.

Hvis du kun vil ha en noenlunde oversikt over når flyene kommer kan du skrive ut en liste fra avgang og ankomstsidene til Avinor før du drar ut.

jeg skriver ut en liste hvor flytidene står. har opplevd flere ganger at flyene kommer 20-30 min før tiden..... er det mulig å høre tårnet på BGO via ett eller annet?

noen som har/kan anbefale en scanner til meg

krav:
billig ( ca 500 kr hvis det er mulig)

er det vanskelig å forstå hva de sier? bruker de mye forkortelser?

Kan gjøre som vi gjorde i de gode gamle dagene, sånn rundt 2006. (;)) Gå på avinor.no og skrive ut ankomst og avgangs listen, de kommer stort sett til den tiden som står der.

noen som har/kan anbefale en scanner til meg

krav:
billig ( ca 500 kr hvis det er mulig)

er det vanskelig å forstå hva de sier? bruker de mye forkortelser?

Det er mye forkortelser og rask snakking, men du forstår det etterhvert.
Jeg har en Maycom AR-108 den kostet 500kr, nå koster den 699kr ny og så mye penger er den ikke verdt mener jeg.

Gjør som de andre sier skriv ut lista med avgang og ankomst. Så er det bare å stå og speide med vinden i ryggen for landing. Blåser det fra nord lander de fra sør og vice versa.

Om du kjøper en scanner finner du frekvenser her:
http://www.smartprodukter.com/radio-frekvenser.html

Mjaa, sjekk heller AIP, der er de alltid up to date ;)

TWR: 119.100
APP: 121.000
GND: 121.900
(ATIS: 125.250)
https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENBR/EN_AD_2_ENBR_6-1_en.pdf

AIP Norway: https://www.ippc.no/norway_aip/current/index.html

Ellers finnes det flere typer "flyradarer" (ADS-B mottakere) som du kobler til PC via USB, men disse koster jo en del da... Billigste koster vel i underkant av 1000 kr (eks: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99961&highlight=microadsb ). Men en scanner er absolutt å anbefale, mye artigere å spotte når man kan følge med litt på hva som skjer :up:

Last edited:
Men en scanner er absolutt å anbefale, mye artigere å spotte når man kan følge med litt på hva som skjer :up:

jeg må si jeg er litt misunnelig på de som har en scanner. jeg vil helst kjøpe fra butikk med det ser ut som om det kan bli litt vanskelig ( finner ingen butikker som har det). noen som vet hvor de selger det?

ja de har faktisk det. er det denne eg skal bruke:
Fly 119.100 MHz TÅrn (Sivilt) Bergen Flesland: Landing/Take Off

Hmm, den der så veldig gammel ut. Ville heller gått for en med digital tuner, så du bare kan slå inn ønsket frekvens og lytte, samt lagre frekvenser. Vanskelig å tune en frekvens med noe særlig stor nøyaktighet (som for eks 118.875) med en gammeldags "reiseradio-tuner".

Back