Re: Racing-stripa på GM
Ringbanen ja.. Lang historie rundt dette prosjektet gitt. Jeg bor på Sand, har farta og sykla mye inni skaua her oppgjennom åra, både til flystevner, snike seg inn på russe-landstreff og diverse.. Tenkte jeg fikk skrive noen linjer om dette siden jeg hvertfall føler jeg kan forklare litt rundt det, tross mine 27 år ^_^
Ringbanen er som nevnt bygd av tyskerne under krigen, dvs norske arbeidere under tysk ledelse, likeså med jerbanen som går paralellt med blikkveien for de som er nogenlunde kjent her oppe.
Blikkveien Var veien som gikk i fra hervakrysset på gardermoen, altså den gamle nedlagte bensinstasjonen før du kommer til første rundkjøringa inn til gardermoen(der man kan ta til venstre, og forbi sørsiden av vestre rullebane, høyre til E6 mot Oslo, og altså rett fram forbi statoil og til flyplassen), og gikk i en stor bue helt til Lie. For de av dere som har stått ved gjerdet der man ser rett mot terminalbygget, etter å ha kjørt den lille humpete veistubben der, før svingen inn på paralellen til østre bane, da står du på det som på den siden er igjen av blikkveien.
Dette var også en vei, så vidt meg bekjent, anlagt av tyskerne. Litt bortenfor der gjerdet er, var innkjøringa til ringbanen fra den siden. Der fulgte man altså banen helt rundt, og kom igjen ut på blikkveien, i nærheten av hervakrysset. I krigens dager fortsatte ringbanen helt frem til verstre bane, og det gamle flymuseet var endel av leir-området, inntil hovedflyplassen var fortsatt de runde oppstillingsplassene for flyene å finne.
Igrunn et ganske smart konsept hele ringbane-systemet. Den tidligere nevnte toglinja som går ved siden av blikkveien, kom med supplementer til det militæret, går ut ifra at dette var alt fra våpen og drivstoff, til andre nødvendige ting. Herfra kjørte de det inn til ringbanen, selve hovedstripa, hvor flyene både kunne bruke den stripa der til å fly fra, eller de takset ut til det som i dag er vestre bane. Toglinja stoppet forøvrig inne i gamle militærleieren (335sqd).
Videre, selve ringbanestripa, nå brukt til dragsterstevner, var også forbundet inne i skogen med en halvsirkel-formet grusvei, også den lagd så de kunne parkere/gjemme fly under trekronene, og også utnytte plassen bedre, utføre enkelt vedlikehold, fuele, få på mer ammo o.s.v. I sørenden av ringbanen, rett bortenfor svingen i retning der man gikk for å komme ut mot blikkveien/flymuseet, hadde de også lagd voller med bunkerser i, for lagring av diverse artikler.
Ringbanen har de siste tiår både, som nevnt et svar før, blitt brukt til småfly, og jeg kan også huske et par mindre flystevner der. Nå altså bare brukt til dragster, og lagring av tømmer som flises opp og kjøres til fjernvarmen.
Og ja, holdt nesten på å glemme. En liten bit til av gamle blikkveien finner du igjen ganske nær terminalen, like bortenfor gate gourmet, der de nå har begynt å bygge.
Hvis det ikke er borte, så skal det faktsik stå igjen et epletre der ifra et av husene som lå der.
Altså, noe bra og noe dårlig med at hovedflyplassen kom hit.
Men det er godt man har farta litt rundt her før det var for seint, og hat litt hukommelse
Håper dette ikke var altfor OT, tenkte jeg bare måtte dele litt min kjennskap til min lokalhistorie med dere.
Ha en fin natt.