Da er vi fasiten:
1) Det var ČSA eller OK Jet som de reklamerte med.
2) Falcon sier det så elokvent "Deutsche BA Saab 2000. Fornebu-Berlin. Bildet er tatt på FBU."
3) KLM er det eneste selskapet som har fullt hus fra DC-2 (det pinlige er jo at jeg samler på Uiver-memorabilia og det var en KLM DC-2) til og med DC-10. KLM og KNILM var de opprinnelige sivile operatørene av DC-5.
4) Einar Sverre Pedersen fant opp grid navigasjon (jeg mener vitterlig at en eller annen kropp skrev noe om det i Airways for en del år siden...)
5) Joshua Nkomo er mannen som skrøt av dette i et BBC-intervju og Bulawayo (BUQ) flyplassen. Det var VP-WAS Hunyani som ble skutt ned med Strela 7 ved avgang fra Kariba av ZIPRA-kadre (hvis du spør dem med tilhørighet på den siden) eller kommunistterrorister hvis du spør den andre siden.
6) Air Nordic fløy fra Jönköping
7) Dette bildet er fra september 1966 den gang det gikk innenriksruter mellom Jerusalem-Atarot og Amman.
8) Flyet er selvsagt deHavilland Comet 1 Yoke Peter (G-ALYP) som gikk i oppløsning over Middelhavet 10 januar 1954. Dette bildet er tatt på Palmietfontein i 1952, akkurat når jeg ikke sikker på. Begivenheten jeg henviste til er som KnutW og Fellowship peker på den aller første jetruta som forlot London Airport 2. mai 1952 og gikk via halve Europa og Afrika og landet i Johannesburg 3. mai. Det er alltid interessant å diskutere denne hendelsen. Europere tar utgangspunkt i avgang, afrikanere i ankomst ^_^.
9) Scan-Craft fløy fra Hamar til Bergen og Trondheim. En (veldig) kort periode var de i likhet med Widerøe's innom Fornebu. Jeg har samme ruteoversikt liggende, 1944vintage. Teknisk sjekk rakk de nok ikke for de gikk fort konkurs...
10) Raider66 har helt rett. Bildet er fra Leirin og ruta gikk Fornebu-Leirin-Flesland. Det er helt riktig at bildet er tatt i 1988, 30. mars 1988 for å være nøyaktig og flightnummeret er NC651.