• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Quiz: Flytype

Ikke er det F-117, A-12 eller YF-12 ;)

Har sagt at det ikke har flydd i USA, muligens kun vært på besøk
 
Jeg satt på med en fransk Atlantic en gang og flyet er stygt som juling. Det var interessant med utsikt om man sitter foran cockpit; hvor de har et observatørvindu og hvor kameraet befinner seg (fixed kamera). Mulig de bruker håndholdt kamera i 2010 da men.

Imidlertid er det et av de få flyene som var bygget spesifikt for antiubåtkrigføring.

En franskmann med noen få engelske gloser innabords prøvde å mime sikkerhetsbriefen før vi dro av gårde. Måtte man hoppe ut (bailout), var prosedyren grei men oppsiktsvekkende. Man entrer flyet fra en stige under buken, omtrent som på DC-9 (C-9). Når man drar avgårde tar man ei sklie som er henglet på den ene siden av trappen inne i skroget, og legger denne sklia over trappa. Må man hoppe, åpnes luka ut, og man sklir på magen, hodet først, ut og trekker i snora :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Breguet_Atlantic
Cockpitbilde med synlig observatørsete ned trappa imellom flygerne: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cockpit_Breguet_Atlantic_61+12_Flugwelt_Altenburg-Nobitz.JPG
 
Last edited:
Back
Top