På tide med fasit siden svarene stort sett er inne...
1) Bildet er ikke tatt i
Harare, men i
Salisbury, Zimbabwe i februar 1982, to måneder før byen byttet navn. Det er nok en offisiell delegasjon av noe slag som takser ut med Air Zimbabwes Viscount 782D VP-WAT i forgrunnen. Fra 1966 til 1990 fløy den for Central African Airways (og døtrene Air Malawi, Air Rhodesia, Zambia Airways), Air Rhodesia og Air Zim. Maskinen ble hugget i Kinshasa, Zaire (eller hva landet kalte seg den uka) i 1994.
2) Hverken fransk, Super Etendard eller KC-135. Det er SALM/SAAF på tur over det nordlige Transvaal midtvinters i 1995. Det store flyet er en Boeing 707-328C (KC) som var helt ny i stallen til 60 Esk/Sqd. Det lille flyet er en Atlas Cheetah D fra 2 Esk/Sqd som på det tidspunktet var stasjonert på LMB/AFB Louis Trichardt (oppkalt etter en voortrekker-leder med svenske aner, etternavnet kommer fra
trädgård). Men det er en fransk forbindelse eller tre: 707-en kom fra Air France, Cheetah er videreutvikling av Mirage III på linje med med og delvis basert på IAI Kfir.
3) Denne var vel en "no brainer". Avro Vulcan på Duxford.
4) Dette er en Braathens 737-705 på Værnes 24/2-2000.
5) Det har skjedd mye på Manchester siden jeg tok dette bildet 26/4-1993. Alt det grønne er borte og der er det hangarer nå. Jeg tror heller aldri at Manx fløy med Jetstream til Gatwick, men det er en Jetstream 41 og en BA 737-300 i Dan-Air-farger.
6) Widerøe Dash 8-100 på Bringeland en maikveld i 1994.
7) SAS ankommer Kirkenes fra Oslo via Tromsø en marsdag i 2000.
8) Bergen juni 1989 og ACS of Canada med sin DC-8-55F.
9) Da er vi på Gardermoen, men ikke OSL. Dette er fra GEN sommeren 1995. I bakgrunnen står fortsatt de gamle hangarene og 335 skvadrons C-130H.
10) Da beveger vi oss inn i nåtida med en F-16 KLu (RNLAF) som flyr opp-ned på Texel Air Show i 2012.