QF747-400 sikkerhedslanding i MNL med hul i siden

Bortsett fra alle betraktninger om at dette tross alt gikk bra, og at det faktisk er mulig å bytte C mot B , så hva kan egentlig være årsaken til denne episoden som jeg faktisk vil kalle en "nesten" flyulykke. Det er ørsmåe marginer i denne bransjen og dette kunne gjerne har endt opp som den første flyulykke som Quantas noensinne har hatt.
Hullet i flykroppen er er stykke fra lasteromsdøren og er ikke en "naturlig" sted å få et hull. UA747 fra Hawai mistet faktisk lasteromsluken pga en låsefeil, men her må noe i bagasjen(frakten) ha "eksplodert" på en måte, uten medvirkning av noen form for terrorister. Det er forøvrig godt mulig at det kan ha hendt. Passasjerene har med seg det utroligste i sin bagasje. Hørte om han som skulle flytte og pakket ned hele lighter-samlingen sin i en koffert og fikk den faktisk ombord i flyet...der vær det mye brennbar veske som kunne ha skapt en alvorlig ulykke.

Bortsett fra alle betraktninger om at dette tross alt gikk bra, og at det faktisk er mulig å bytte C mot B , så hva kan egentlig være årsaken til denne episoden som jeg faktisk vil kalle en "nesten" flyulykke. Det er ørsmåe marginer i denne bransjen og dette kunne gjerne har endt opp som den første flyulykke som Quantas noensinne har hatt.
Hullet i flykroppen er er stykke fra lasteromsdøren og er ikke en "naturlig" sted å få et hull. UA747 fra Hawai mistet faktisk lasteromsluken pga en låsefeil, men her må noe i bagasjen(frakten) ha "eksplodert" på en måte, uten medvirkning av noen form for terrorister. Det er forøvrig godt mulig at det kan ha hendt. Passasjerene har med seg det utroligste i sin bagasje. Hørte om han som skulle flytte og pakket ned hele lighter-samlingen sin i en koffert og fikk den faktisk ombord i flyet...der vær det mye brennbar veske som kunne ha skapt en alvorlig ulykke.

En del av spekulasjonene på et annet nettsted (pprune) går på at det kan være at skroget kan ha fått seg en trøkk eller to for mye av en catering-truck akkurat der. Om du ser er døren rett over og om jeg ikke tar feil her de tar catering ombord, og det er akkurat den biten av skroget ved vingeroten der som er revet bort.

Noen andre bemerket at problemet med den teorien er at dette stykket med plast ikke er festet til selve flykroppen ved andre punkter enn i sømmen rundt, som er hel enda, og at en del av skroget under er bøyd ut og visst nok ligger en del av O2-systemet for passasjerene her.

-A

PS: Jeg tar fullt ansvar for alle feil i ukyndig formidling av rykter og feilskrivinger fr aet sted basert på rykter og feilskriving. :)

Ut fra bildene i Aftenposten kan det se ut som bruddet har skjedd i selve sammenføyningen mellom plata som dekker vingerota og selve flyskroget. En mulig årsak kan dermed-kanskje-muligens være utmatting av eller i selve sammenføyningen. :68:

Last edited:

Ifølge et program sendt på Nat-Geo så skyldes denne mest sannsynlig en kortsluttning i døråpneren som pga en feil i låsemekanismen (for svak) gjorde at døren fikk åpnet seg

dette kunne gjerne har endt opp som den første flyulykke som Quantas noensinne har hatt.

Det der er vel ikke helt korrekt (og da mener jeg ikke at du skriver Qantas feil). Hva som er en flyulykke kan vel være et definisjonsspørsmål, men Qantas har ihvertfall vært av rullebanen to ganger, og det kan være farlig nok det.

Ingen tvil om at dette var en temmelig alvorlig hendelse, sett utfra bildene høres ikke materialtretthet usannsynlig ut. Men i forhold til at den kan ha fått seg en trøkk eller to for mye fra cateringtruck'en, er det noen som vet om denne maskinen har noen historie med slike skader?

Det der er vel ikke helt korrekt (og da mener jeg ikke at du skriver Qantas feil). Hva som er en flyulykke kan vel være et definisjonsspørsmål, men Qantas har ihvertfall vært av rullebanen to ganger, og det kan være farlig nok det.

Enig. Om man skal pirke i det så mener jeg at QF bruker ordlyden "no hull loss", som er i tråd med både turen på golfbanen ved Don Muang og annet.

-A

Mulig jeg ikke har sett skikkelig på alle innleggene eller lest artikkelen bra nok, men lastes det ikke inn ULD forran i 744? , trudde man lasta bulk i hekken på maskina jeg. Hvis det er ULD forran, hvordan kan bagasjen tyte ut da?

Den har dør både foran og bak. Og det er nok flerret hull i containeren også. De er bare aluminium.

Attachments

• SWR747_17.jpg
    SWR747_17.jpg
    35.9 KB · Views: 320
MOW: Har ikke containerene også bare en plastvegg/presenning hos enkelte?

Ellers så har TV2-teksttv skrevet at flyet måtte nødlande fordi "...gulvet plutselig gav etter og flyet mistet en del bagasje...." Heldigvis litt mer korrekt fremstilling i nyhetssendingen.

MOW: Har ikke containerene også bare en plastvegg/presenning hos enkelte?

Stemmer det, åpnings siden er enkelte ganger en "presenning" slik som denne
uld.jpg

Men siden som går ut mot skroget er ikke den siden med presenningen.

Men kanskje de har pakket på en pall og brukt nett over hehe

For å få hull på skrog og ULD, må nesten en eksplosjon gjøre den jobben? Man setter uld slik at åpningen er mot cargodør. Jeg har aldri vært med på å laste en ULD slik at åpning er mot veggene på flyet.
For å laste på pallet så skal lasten være godt sikret. Detta finner gutta ut når de får etterforsket saken

Nop, og med det store hullet som trappen opp utgjør, så høres det hele snodig ut at rask dekompressjon skulle gjort neo slikt.

-A

Ja, enig i det. Tror denne froekenen fikk litt VG feber og husket litt feil :p.

Lurer paa hva som har skjedd her. Saa meget alvorlig ut

De viser video tatt opp av passasjerene paa nyhetene her i kveld. Ingen panikk og syden-applaus da flyet landet

Sånn rent praktisk, hvilke lands havarikommisjoner vil være involvert i etterforskningen av denne hendelsen?

Hvis det skjedde i internasjonalt luftrom så blir det vel Australia som tar seg av den saken.

Back