Qatar øker på Stockholm og København

Someone

Moderator
Medlem
Qatar øker på Stockholm og København

Qatar øker på rutene til Stockholm og København fra neste sommer, til henholdvis 10x og 11x ukentlig.

ARN får en ekstra daglig mandag, torsdag og lørdag, operert av 330-200, mens CPH får en ekstra avgang mandag, tirsdag, torsdag og lørdag med 787-8

Fra før fly Qatar daglig men en avgang fra ARN/CPH enten på formiddagen eller ettermiddagen, akkurat som fra OSL, mens denne nye avgangen brukes ikke til og "fylle" hullene her, men vil gå fra Skandinavia rundt 22:30 på kvelden (fra DOH 13:30) og ankomme DOH tidlig på morgenen, og således muligjøre videreforbindeler ut fra morgen "bølgen" fra DOH

Re: Qatar øker på Stockholm og København

Jøss da ser de vel ikke akkurat ut som dem har tenkt til å inta noen passiv rolle i konkuransen med Emirates

Det er bare å gratulere og som forventet. OSL har jo ligget inne med økning til 10 og 11 ukentlige for samtlige sesonger etter oppstarten. Det var forsinkelsen av introduksjonen av Dreamliner som etter hva jeg har hørt forsinket økning på CPH og OSL i 2013.
Med EK på OSL ville det vært en sensasjon om de også økte her.

Derimot er jeg redd for at økningen ikke er et resultat av at markedet fra Skandinavia via Qatar boomer av etterspørsel. Qatar fremfor noen merker EK på alle de skandinaviske flyplassene. Å øke frekvens med en noe mindre flytype blir nok vurdert som det beste verktøyet for å ta tilbake markedsandeler fra EK.

Med EK nå inne og ny på OSL, så skal nok vi her oppe ikke forvente oss noen økning før det har gått et par år.

Last edited:

Lurer på om dette vil påvirke EK sine planer om økning, kanskje primært på CPH, eller om de kun kjører opprinnelig strategi uavhengig av QR sin ekspansjon.

Lurer på om dette vil påvirke EK sine planer om økning, kanskje primært på CPH, eller om de kun kjører opprinnelig strategi uavhengig av QR sin ekspansjon.

EK reduserer til 772LR på sommerprogrammet, iflg Amadeus. Resten av vinteren er mixed 773ER og 772LR.

EK ligger inne med daglig 77W (773ER) begge plasser.

EK ligger inne med daglig 77W (773ER) begge plasser.

Ok, og fortsatt 7 ukentlige vil jeg tro. Blir spennende å se om det kommer en andre daglig for EK også. Må si jeg blir overrasket over hvor mye pax disse selskapene kan tiltrekke seg.

CPH området er stort, men opptil/over 2000 seter daglig "østover" ( EK, QR, TG, DY, SK) og da har vi i tillegg TK med 3 daglige, samt alle som flyr via andre hub's.

Vi må da snart se en ende på veksten, da jeg ser for meg at det genereres lite transferpax til CPH av de som flyr EK og QR. Disse flyr jo nærmest samtidig fra alle store byer i Europa, så behovet for transfer må være minimal da det daglig går et fly fra resten av Skandinavia og Ymse byer i Tyskland.

Ok, og fortsatt 7 ukentlige vil jeg tro. Blir spennende å se om det kommer en andre daglig for EK også. Må si jeg blir overrasket over hvor mye pax disse selskapene kan tiltrekke seg.

CPH området er stort, men opptil/over 2000 seter daglig "østover" ( EK, QR, TG, DY, SK) og da har vi i tillegg TK med 3 daglige, samt alle som flyr via andre hub's.

Vi må da snart se en ende på veksten, da jeg ser for meg at det genereres lite transferpax til CPH av de som flyr EK og QR. Disse flyr jo nærmest samtidig fra alle store byer i Europa, så behovet for transfer må være minimal da det daglig går et fly fra resten av Skandinavia og Ymse byer i Tyskland.

Nå er cargo vel så viktig for QR og EK. QR har jo i tillegg en ren frakter på OSL så selv om de flyr med glissent belegg er buken full av verdifull last. Hadde vært fint med en kveldsavgang fra OSL også. Åpner opp mange destinasjoner (f.eks HKT, ZNZ) som ikke ellers er mulig uten overnatting i Doha.

Nå er cargo vel så viktig for QR og EK. QR har jo i tillegg en ren frakter på OSL så selv om de flyr med glissent belegg er buken full av verdifull last. Hadde vært fint med en kveldsavgang fra OSL også. Åpner opp mange destinasjoner (f.eks HKT, ZNZ) som ikke ellers er mulig uten overnatting i Doha.

Interliner QR ikke med SAS? Synes ofte man også får CPH-ARN-DOH op, når man søger afgange, hvor CPH-ARN naturligvis er med SAS. Kunne jo i den forbindelse være naturlig, hvis der var forbindelser fra OSL-CPH eller til ARN som passer med aftenafgangen. Eller for den sags skyld også fra de større norske byer i Sørvestnorge.

Interliner QR ikke med SAS? Synes ofte man også får CPH-ARN-DOH op, når man søger afgange, hvor CPH-ARN naturligvis er med SAS. Kunne jo i den forbindelse være naturlig, hvis der var forbindelser fra OSL-CPH eller til ARN som passer med aftenafgangen. Eller for den sags skyld også fra de større norske byer i Sørvestnorge.

Jo, og om du søkjer f.eks. BGO-DOH-* vil du ofte få BGO-CPH-DOH-* som alternativ til BGO-OSL-DOH-* og som eigentleg er eit betre alternativ hvis du reiser frå BGO.

Jo, og om du søkjer f.eks. BGO-DOH-* vil du ofte få BGO-CPH-DOH-* som alternativ til BGO-OSL-DOH-* og som eigentleg er eit betre alternativ hvis du reiser frå BGO.

Ja, der er 5 miles længere via CPH og naturligvis færre afgange på det segment (naturligvis dårligere om du misser en connection på vej hjem), men hvis tiderne tilfældigvis passer, så er det jo ikke nødvendigvis dårligere. Har ikke tjekket schedulen ud.

Fra SVG og KRS er der lidt kortere afstand via CPH, men det spiller nok ikke den store rolle.

De nye rutetidene på DOH-CPH

QR161 DOH0225 – 0700CPH 788 246
QR159 DOH0820 – 1255CPH 788 x246
QR163 DOH1445 – 1920CPH 788 D
QR162 CPH0955 – 1755DOH 788 246
QR160 CPH1530 – 2315DOH 788 x246
QR164 CPH2125 – 0510+1DOH 788 D

Ser de beholder taktikken ved og variere avgangstidene og dermed feede 3 av bølgene ut av DOH

Øker til 13u på ARN iflg AirlineRoute.

Øker til 13u på ARN iflg AirlineRoute.

Ser de kjører samme opplegg som på CPH hvor de da mater inn til tre forskjellige bølger ut av DOH

QR169 DOH0140 – 0605ARN 788 236
QR167 DOH0840 – 1305ARN 788 x236
QR171 DOH1430 – 1855ARN 788 x3

QR170 ARN0945 – 1745DOH 788 236
QR168 ARN1505 – 2305DOH 788 x236
QR172 ARN2125 – 0525+1DOH 788 x3

QR171/172 Day 5 service begins from 15DEC15.

Dog flest frekvenser på kveldsavgangen, som vel er den OSL mangler

Back