Punktert Novair-fly førte til full utrykning og ''Ekstra nyhetsending'' - PFU-sak

Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

En ting jeg reagerte litt på var at det landet fly 2 minutter før Novair på 19R, samt tok av et fly 1 minutt før de landet. Tenker vel at de burde sendt trafikken til den andre rullebanen eller forsinket den noe. Litt kjipt om et fly må stoppe på rullebanen mens de har en emergency på vei inn.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

En ting jeg reagerte litt på var at det landet fly 2 minutter før Novair på 19R, samt tok av et fly 1 minutt før de landet. Tenker vel at de burde sendt trafikken til den andre rullebanen eller forsinket den noe. Litt kjipt om et fly må stoppe på rullebanen mens de har en emergency på vei inn.

Det var stålkontroll hele veien ;)
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

En ting jeg reagerte litt på var at det landet fly 2 minutter før Novair på 19R, samt tok av et fly 1 minutt før de landet. Tenker vel at de burde sendt trafikken til den andre rullebanen eller forsinket den noe. Litt kjipt om et fly må stoppe på rullebanen mens de har en emergency på vei inn.

Nå hadde de jo ikke problemer med motor eller flyegenskaper. Ingen problemer å eventuelt gjennomføre en avbrutt landing.

Ville i praksis bare blitt bedre siden flyet ville blitt enda litt lettere.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Når kommer paxen avgårde ( og de hjem ? )...
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Tusen takk, for den... Reparert eller leid inn noe annet ?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Novair leier inn to maskiner, der en går til CHQ og en til PVK.

Titan Airways B757-200 kommer inn fra STN som NVR9235, reg G-POWH.
Hi Fly A310-300 kommer inn fra BHX som NVR9325, reg. CS-TEX.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Litt kjipt om et fly må stoppe på rullebanen mens de har en emergency på vei inn.

Ble det egentlig på noe tidspunkt erklært emergency her? Så vidt jeg kunne se squawk'et de ikke en emergency-kode når de sirklet for å brenne fuel, men det kunne vært interessant å vite hva som egentlig ble erklært (pan eller emergency) fra cockpit.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Da er det bare å huske å ta med seg alle taxfree-posene.

Hvorfor i alle dager skulle de gidde å slepe med seg TaxFree-posene? De får neppe noen særlig glede av det etter å ikke ha vært lengre hjemmefra enn Halden.

Uten tvil mediaskapt dramatikk. Reporteren i TV2 virket nesten skuffet når det viste seg at de hadde filmet en tilsynelatende normal landing.

Og jeg litt usikker på om det er etisk riktig å sende slikt som direktesending. Hva om det mot formodning hadde oppstått komplikasjoner?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Noen som vet hva som er standard når de bruker fuel, prøver de å flytte meste vekt vekk fra vingen med punktert hjul, og da primært bruke fuel fra venstre vinge, eller er det bare om å gjøre å ha jevnest last?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Titans B757 G-POWH nu på väg från OSL till CHQ.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Et par fakta i saken:
Max landingsvekt (MLM) på A321 er 76.900 kg, og typisk starter man til Chania (LGSA) eller Heraklion (LGIR) med drøye 80 tonn. Ca 15 tonn fuel vil være det normale, avhengig av payload.
Flyet bruker på cruise 3 tonn pr time, men selvfølgelig mye mer i holding pattern, med f.eks gear down.
Rygge er ikke like egnet å lande på som Gardermoen ved slike tilfeller. OSL har lengre rullebaner, mer teknisk support, og en høyere rescue and fire service. I tillegg har OSL spesiallagede lokaler for mottak av pax og crew etter "hendelser", der de fjernes fra media for debrief etc.
A321 kan ikke dumpe fuel. Få fly kan det i dag. A330 kan det derimot, men det er strenge krav til hvor man dumper.
Man kan ikke lese av punkteringer direkte i cockpit, men man kan se indikasjoner i retning av punktering. Ved inspeksjon på rullebanen kan man også undersøke om det ligger gummirester (debris) tilbake som peker i retning av punktering e.l. I dagslys har det også vært en viss praksis for å overfly rullebanen, slik at tårnet med kikkerter og annet kan inspisere flyet nedenfra.
Litt avhengig av situasjonen, vil fly og besetning klargjøres for en abnormal landing - der man iverksetter spesielle rutiner. Man forsøker å unngå å lande over MLM, dette gjøres generelt bare når det haster å ta det ned. Deretter vil det følge en overweight landing check med teknikerne, noe som er relativt hurtig gjort. Flyets database vil også lese ut hvor mye "kraft" det møtte bakken med, og ligger alt innenfor det normale, vil flyet ganske raskt friskmeldes.

Tally-Ho
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

"hendelser", der de fjernes fra media for debrief etc.
A321 kan ikke dumpe fuel. Få fly kan det i dag. A330 kan det derimot, men det er strenge krav til hvor man dumper.

Tally-Ho

Bra post. Fuel dumping ability på A330 er imidlertid customer option. Delta bl.a. har ikke denne muligheten på sine.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Bra post. Fuel dumping ability på A330 er imidlertid customer option. Delta bl.a. har ikke denne muligheten på sine.


Noen grunn til at man ikke vil ha dette? ( sånn utenom at noen dumper alt fuelet midtveis over atlanteren).
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Kjerra var tydeligvis så skadet at man måtte hente inn en 757 fra Titan Airways og en A310 fra HiFly.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Litt OT: Noen vurderinger fra fagfolkene er om hva man mener om mediedekningen, tenker spesielt på NRK1s ekstra nyhetssending, der ordinære programmer blir brutt?

Kan ikke huske å ha sett maken til dekning.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Litt OT: Noen vurderinger fra fagfolkene er om hva man mener om mediedekningen, tenker spesielt på NRK1s ekstra nyhetssending, der ordinære programmer blir brutt?

Kan ikke huske å ha sett maken til dekning.

Det er noen synspunkter rundt dette her:
Airbus-ekspert kritisk til mediedekningen:

Det som skjer når man bruker 20 minutter på dette i en nyhetssending på TV er at man skremmer vettet av pårørende til dem som er om bord i flyet. Og man påfører folk som har trøbbel med å fly problemer, sier Roar Møll.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Også Thomas Cook OY-VKH leies inn for og fly dagens Novairavgang til Bourgas.
 
Back
Top