Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut
Et par fakta i saken:
Max landingsvekt (MLM) på A321 er 76.900 kg, og typisk starter man til Chania (LGSA) eller Heraklion (LGIR) med drøye 80 tonn. Ca 15 tonn fuel vil være det normale, avhengig av payload.
Flyet bruker på cruise 3 tonn pr time, men selvfølgelig mye mer i holding pattern, med f.eks gear down.
Rygge er ikke like egnet å lande på som Gardermoen ved slike tilfeller. OSL har lengre rullebaner, mer teknisk support, og en høyere rescue and fire service. I tillegg har OSL spesiallagede lokaler for mottak av pax og crew etter "hendelser", der de fjernes fra media for debrief etc.
A321 kan ikke dumpe fuel. Få fly kan det i dag. A330 kan det derimot, men det er strenge krav til hvor man dumper.
Man kan ikke lese av punkteringer direkte i cockpit, men man kan se indikasjoner i retning av punktering. Ved inspeksjon på rullebanen kan man også undersøke om det ligger gummirester (debris) tilbake som peker i retning av punktering e.l. I dagslys har det også vært en viss praksis for å overfly rullebanen, slik at tårnet med kikkerter og annet kan inspisere flyet nedenfra.
Litt avhengig av situasjonen, vil fly og besetning klargjøres for en abnormal landing - der man iverksetter spesielle rutiner. Man forsøker å unngå å lande over MLM, dette gjøres generelt bare når det haster å ta det ned. Deretter vil det følge en overweight landing check med teknikerne, noe som er relativt hurtig gjort. Flyets database vil også lese ut hvor mye "kraft" det møtte bakken med, og ligger alt innenfor det normale, vil flyet ganske raskt friskmeldes.
Tally-Ho