• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PSA/AA CRJ7 og US Army Black Hawk i Midair-krasj ved landing i Washington DCA 29JAN25

Det er stor forskjell på tidsbruk på "immediate take-offs" her på berget i alle fall.
"Immediate" betyr egentlig at man ikke skal stoppe helt opp på RWY, men man kan jo taxe ut på RWY i 2 kts eller 25 kts..
According ICAO Standards and Recommended Practices (SARPS), in the interest of expediting traffic, a clearance for immediate take-off may be issued to an aircraft before it enters the runway. On acceptance of such clearance the aircraft shall taxi out to the runway and take off in one continuous movement.

Min erfaring er at hvis pilotene sier "we're ready for immediate" før jeg rekker å spørre, så går det ofte mye fortere enn hvis jeg spør først "are you ready for immediate?" ;)

Uansett så tror jeg alle forstår at hvis man bruker "immediate", så er det jo fordi tilgjengelig atskillelse er i ferd med å skrumpe inn...
 
NTSB anbefaler FAA i å legge begrensninger på hvor helikoptertrafikk er tillett nå rullebanene 15 og 33 er i bruk.

https://bsky.app/profile/willguisbond.com/post/3lk4ntvxx5c2o

NEWS: NTSB issues two urgent safety recommendations to the FAA as a part of its prelim DCA midair report:

bafkreicelfhk6cinbrdoqbqo42n37biu3uziuilcd4utmwsd42w24xp5f4@jpeg
 
Det burde vel blitt gjort for lenge siden, men "det gikk jo bra frem til nå". Det virker i grunnen lettere utrolig at de har akseptert så lite separasjon så lenge...
 
Nå kommer jeg med det som kanskje er et helt idiotisk spørsmål, men er det umulig for den ansvarlige piloten å overstyre "eleven" og svinge unna i en sånn situasjon?
 
Back
Top