Det er stor forskjell på tidsbruk på "immediate take-offs" her på berget i alle fall.
"Immediate" betyr egentlig at man ikke skal stoppe helt opp på RWY, men man kan jo taxe ut på RWY i 2 kts eller 25 kts..
Min erfaring er at hvis pilotene sier "we're ready for immediate" før jeg rekker å spørre, så går det ofte mye fortere enn hvis jeg spør først "are you ready for immediate?"
Uansett så tror jeg alle forstår at hvis man bruker "immediate", så er det jo fordi tilgjengelig atskillelse er i ferd med å skrumpe inn...
"Immediate" betyr egentlig at man ikke skal stoppe helt opp på RWY, men man kan jo taxe ut på RWY i 2 kts eller 25 kts..
According ICAO Standards and Recommended Practices (SARPS), in the interest of expediting traffic, a clearance for immediate take-off may be issued to an aircraft before it enters the runway. On acceptance of such clearance the aircraft shall taxi out to the runway and take off in one continuous movement.
Min erfaring er at hvis pilotene sier "we're ready for immediate" før jeg rekker å spørre, så går det ofte mye fortere enn hvis jeg spør først "are you ready for immediate?"

Uansett så tror jeg alle forstår at hvis man bruker "immediate", så er det jo fordi tilgjengelig atskillelse er i ferd med å skrumpe inn...