Prøver med en DO catering og drikketråd her istedet...

Re: Prøver med en DO catering og drikketråd her istedet...

Slikt froskevann kommer ikke i mitt skap - der finnes bare god G, en mengde god single malt whisky og litt grappa. Akkurat nå nyter jeg Dalziels yndlingswhisky, noen som tørr gjette?

Det at XO er det beste man faar, forteller hvor lite du vet om Cognac.

Naar det gjelder Martell, er det et kurant merke, men det finnes saa mye annet snadder aa velge imellom. Martell Cordon Bleu er min favoritt Martell i XO prisklassen. Maa det absolutt vaere en XO er Martell sin elendig i forhold til mange andre XO du faar kjoept paa polet. Toer jeg foreslaa Otard XO f.eks?

I skapet mitt finner du bl.a. en Louis XIII og en Hennessy Paradis. DA snakker vi floetepus, kamerat.

Men naa drikkes det helt andre ting i huset her for tiden. Single Malt er hva jeg liker best av ublandet brennevin. Men Cognag sier jeg selvsagt aldri nei til.

Jeg sa ikke XO generelt! Og så tenkte jeg innenfor rimelighetens grenser! Louis XIII og Hennessy Paradis er vel ikke akkurat en Tirsdags cognac for å si det sånn! Kan godt tenke meg andre varer også. Men la meg omformulere meg litt da. Av klassiske XOer synes jeg Martell er den beste. Din flisespikker!;)

Whisky synes jeg ikke noe om. Eneste med røyksmak jeg kan spise/drikke er bacon. Whisky gulper jeg et par døgn etter det er drukket.

Men man kan jo ha hvite dager hvor man kun drikker hvitt brennevin også! ^_^

BF:cool2

Nåå snakker vi drikke, Cognac ! Mmmm nam, og er enig med Tommy, av Martell Cordon Bleu er et godt valg i den klassen dere snakker om, og Louis XIII og Hennessy Paradis er jo i en HELT annen men AKK så deilig klasse igjen da ;)

En annen familie med GODE cognac'er er jo Delamain, det har en også et godt utvalg i det litt høyere segmentet....

Ferrand vet også hvordan de skal lage skikkelig cognac! Prøv deres 60 år gamle versjon, og du er i himmelen!

Interessant whisky-diskusjon, men hvis brorparten av amerikanerne vil ha cola (kanskje sågar blande whisky med cola - Gud forby!!!) så slår "perler for svin"-problematikken inn. Tipper at flertallet ikke aner forskjell på Islay og Higland... ;.)

Mulig noen hadde satt enda mer pris på den der til venstre her..

Dette problemet kan løses enkelt. Det gjelder barer at crewet har raske fingre slik at de som skal ha Whiskyen sin "tanned" ikke merker hva som faktisk havner i glasset

Hadde det ikke vært bedre å få tak i en god XO cognac. Martell XO er jo det beste av det beste! Hadde vært konge det!!

Dette diskuterte vi igår! Skal du ha Martell så er det Cordon Bleu som gjelder. Lærer du aldri?

Men man kan jo ha hvite dager hvor man kun drikker hvitt brennevin også!

Sant nok :p

Ellers skal de sies at jeg er også en mer Cognac menneske fremfor en Whisky type, så vi trenger noe god Cognac også:exclaimation

Merkelig at dere nesten bare diskuterer "kommersielle" cognacer som XO osv. Dette er jo neste "py". Skal dere ha cognac, må dere helle til "brut" cognac, dvs uten farve og smakstilsettinger. De feste cognacene som selges er jo så full av farge ( E150 ) og sukker og andre smakstilsetinger at det ikke er så enkelt å smake det opprinnelige destilatet.

Det fine er at topp cognac ikke nødvendigvis behøver å være så veldig dyrt. Men de bedere blir dog fort noen tusen kroner med norsk avgiftsnivå.

For de som vil vite noe om cognac brut, så skjekk ut bland annet polets sider sider ,for eks Léopold Gourmel Quintessence 30 Carats 42°, eller noen billigere fra samme produsent.

(For å nevne en topp cognac også, så vil jeg nevne den beste jeg har smakt noen sinne, og det er : Ragnaud-Sabourin le Paradis. Her er det ingen fancy flaske, bare godt innhold! Her er 90% fra slutten av 1800 tallet, og de siste 10 % fra ca 1870!. Denne er faktisk å få tak i her i Norge. Pris ca 10000 )

Last edited:
Back