Prosjekt: USA 2009

Kan anbefale å gå i Grand Canyon. Gikk fra toppen og ned, tok et bad i elva og gikk opp igjen på en dag (soloppgang til solnedgang) for en del år siden. Husker ikke hvor vi startet men det var en fantastisk opplevelse. Det var nok litt på kanten å gjøre dette på en dag (de vi traff mente vi var gale som prøvde på det) men det var helt utrolig å gå nedover i soloppgangen. Var ganske støl da vi kom opp igjen...

Husker ett skilt vi traff på: "Remember to bring plenty of water. Emergency mule service is very expensive and not always available." :)

Fantastic VoiceCom :73:... :72:Jeg kan ikke tenke tanken, men Someone er jo ung ?

Hvordan er det forresten med leiebil og alder i USA? Jeg er 25 og har derfor skal ha passert grensen for å slippe tilleggsbetaling (ihvertfall i Europa). Kameraten min er derimot 24, men til gjenngjeld så har han amerikansk sertifikat. Vil det lønne seg at det er han eller jeg som leier? Begge vil uansett være sjåfører siden det blir endel kjøring.

Dessuten, noen råd om hvilke utleier det lønner seg å bruke?

Hvordan er det forresten med leiebil og alder i USA? Jeg er 25 og har derfor skal ha passert grensen for å slippe tilleggsbetaling (ihvertfall i Europa). Kameraten min er derimot 24, men til gjenngjeld så har han amerikansk sertifikat. Vil det lønne seg at det er han eller jeg som leier? Begge vil uansett være sjåfører siden det blir endel kjøring.

Dessuten, noen råd om hvilke utleier det lønner seg å bruke?

Om kameraten din skal kjøre bilen må dere belage dere på i utgangspunktet betale underage driver fee såfremt du ikke har f.eks. kupong(er) eller firma-/organisasjonstilknytning som gjør at dere slipper denne.

Leier alltid via AVIS, og kan trygt anbefale de.

Om kameraten din har et amerikansk kredittkort med leiebilforsikring inkludert vil det kunne komme gunstigere ut.

Ser jo ut som Virgin er bankers, kan allikevel nevne at SFO-LAS via Yosemite og Death Valley kan være en opplevelse. Tror du er oppe i rundt 3000moh (så vidt jeg husker) i Yosemite, og under havoverflaten i Death V. Store variasjoner i landskap, temperatur m.v. dersom man har sans for litt raod-trip-aktig. Tok turen i en Convertible med god utsikt og føling med temperaturen for en god del år siden. Overnattet på motell i Bishop.

Støtter de andre her med å unngå å ha bil i SF, meget dyrt med parkering.

Ta turen på på Twin Peaks dersom været er fint, god utsikt over byen og SF Bay. Finnes også et hangarskip-museum i Oakland. Er der litt lei SF er det også mulighet for å ta BARTen over til Berkeley og kikke på campus og byen. Hender også Berkeley bader seg i sol mens tåka ligger tykk i SF.

Har bodd på Chancellor Hotel mange ganger, greit hotell som har hatt gunstige tilbudspriser/konferansepriser når jeg har vært der: http://www.chancellorhotel.com/
Alle leiebilselskapene har utleiestasjon "rett rundt hjørnet" for hotellet så det er ganske greit ifht ankomst/avgang. Også bare et par kvartaler fra BARTen som går til/fra flyplassen.

DSC_0198.jpg

Chancellor Hotel..

Har bodd der selv, og det kan absolutt anbefales. Billig var det og, rett ved Union Sqaure..

Kan anbefale å gå i Grand Canyon. Gikk fra toppen og ned, tok et bad i elva og gikk opp igjen på en dag (soloppgang til solnedgang) for en del år siden. Husker ikke hvor vi startet men det var en fantastisk opplevelse. Det var nok litt på kanten å gjøre dette på en dag (de vi traff mente vi var gale som prøvde på det) men det var helt utrolig å gå nedover i soloppgangen. Var ganske støl da vi kom opp igjen...

Husker ett skilt vi traff på: "Remember to bring plenty of water. Emergency mule service is very expensive and not always available." :)

Distansene ser mye kortere ut enn de er. I _MAI_ i Az og Grand Canyon er det ganske så varmt, så hvis Someone ikke har lyst til å starte spaserturen klokken 5 om morgenen senest, tror jeg kanskje ikke dette er helt tingen. Interessert i å vite hvilken årstid VoiceCom gikk! Har selv kun vært ved Grand Canyon én gang - en kald nov/dec-dag, og gikk en times tur. Holder fint tror jeg, så kan man heller svi av noen penger på en liten flytur om man har tid og lyst. :)

Jeg har gaatt ned i Grand Canyon 3 ganger...alltid i maanedskiftet April Mai som er en utmerket tid....det er alltid en stor opplevelse aa komme ned til Colorado River...men er enig med JoeW at i slutten av Mai maaned blir det veldig varmt nede....

Det er ikke alltid varmt i slutten av mai. Jeg dro til LV i fjor rundt 21.mai, og da var det bikkjekaldt hele første uken. Under 10 grader C, og det var meldt snø rundt Grand Canyon. Det begynte ikke å varme opp ordentlig før ut i juni måned. Den samme tiden var det 30 grader i Oslo! :)

Naar vi snakker om temperaturene i Grand Canyon saa er det nede ved elven....vi hadde minus grader og sne paa toppen den ene gangen..naar vi kom ned var det 32 grader ....

Joda, skjønner det, men det var det garantert ikke den uken. Da var det kaldt og guffent over alt.

Ja, ikke helt PHX-temperaturer tydeligvis, men nøkkelen til en lengre hike i mai tror jeg er start kl 0500AM. Jeg har tydeligvis ikke vært der nok til å kunne forutsi noe som helst - men JA, det er fantastisk hiking-terreng hvis man har tid, orker, og været er med på laget.

(De sier at "man vet man er fra Az når man aldri har vært i Grand Canyon"...)

Da var billettene bestilt. 5565kr skulle Farmer og co har for OSL-PHL-ORD, ORD-LAX og LAS-PHL-OSL, hvilket jeg kaller en bra pris. Konkurentene skulle ha vesentlig mer, så da var velget enkelt. Itillegg ble det noen dollar til den amerikanske jomfruen også. :D

Last edited:
Bra pris dette ja.

Men hva hadde prisen blitt hvis du hadde bestillt dette direkte hos US og Virgin America?

Back