Proft og uproft fra SAS ved disrupsjon

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Flight sk458 fra køben B9. Har fløyer Plus flere ganger etter at box kom så jeg håper på å endelig få prøvd den nå.

Alt starter som vanlig, riktignok kom flere puljer ombord etter "boarding complete" så vi forlater ikke gate før etter planlagt avgangstid. Jeg leser avis og lytter til musikk så jeg får ikke med meg at noe skjer før flyet taxer tilbake til gate. Opprop om noe om ambulanse på vei.

Folk med gule vester og mye utstyr i bager og små kofferter rusher ombord. Mye beeping som tyder på hjerteproblemer. Mye action, men jeg kan ikke se at noen filmer. Flere er sjokkert av hendelsen og ei gravid dame må ut for å få frisk luft. Dama ved siden av meg fikk med seg starten og sier at hun var imponert over professjonalitet av besettning.

Det var visst 2 leger ombord og etter en stund kommer en med gul jakke med "Læge". Ettet en stund bærer de ut en eldre mann. Vi får beskjed om at det var hjerteinnfarkt, men at mannen er bedre nå.

Damen ved siden av meg tilbyr sitt sete til en sjokkert dame slik at hun kommer seg unna "åstedet". Der gikk midtsetet, men det får man tåle.

Så begynner dem virkelige moroa...

Avgang 14:25 holdt selvsagt ikke og vi fikk flere sms underveis om forsinket avgang.

Så får vi uten forklaring beskjed om at alle skal med flyet som snart går gra B3. Og enda merkeligere må alle ut bak. Fra sete 2F betyr det en horde forran meg. Så kommet kontrabeskjed om at vi skal ut forran likevel. Folk speinger til B3, men får beskjed om å ta det med ro selv om flyet jo nesten er ferdig med boarding. "Alle kommer med" får vi beskjed om.

Damen ved B3 ser helt forfjamset ut og har tydeligvis ikke hørt noe.

Det er imponerende at de hadde satt opp et nytt fly til alle så raskt, men degt ser ikke ut til helt å stemme. Avgang er jo snart og hvordan skal de så raskt få over alle passasjernen og bagasjen?

Dama ved gaten finner tydeligvis ikke noe i sine systemer og ringer etter hjelp. Mens jeg venter ved B3 kommer en ny sms fra SAS om at flighten jeg var på skal gå.... for 2 minutter siden.

"Det står en mann her som sier at flyet hans er kanselert og at han skal med til Oslo...." sier hun på telefonen. Sakte men sikkert går det opp for henne at dette ikke gjelder bare én man, men over 100 personer. Hun roper da at alle må til transfer desk og så er det springmarsj på hele bølingen dit.

Ved transfer desk virker de like overrasktet og det kan virke som om at et helt fly blir kanselert er noe de aldri har trent på eller har måtte håndtere før. Allr rusher mot skrankene og nesten ingen tar kølapp. Det de hvisker mot de nærmeste blir ropt bakover av flere roperter. Etter over 10 minutter med stillstand kommer det en mann som roper at alle som skulle til Oslo er satt opp på et nytt fly 16:10, men at det tar 5 minutte før systemet er klart.

Folk trenger seg enda mere mot skrankene og enkelte sier at man skal ta kølapp. Noen spør en av damene som svarer at de ikke trenger kløapp. Ropertene roper bakover "Vi trenger ikke kølapp!". En av de andre damene uten stemme prøver si at man trenger kølapp, men ingen ser ut til å høre det. Etter 5 minutter begynner det komme opp kønummer over skrankene, men de som står der holder seg fast og nekter å flytte seg. De var jo der først. Så et var en blanding av folk med kønummer og folk som nektet å flytte seg som ble betjent først. Og de med kønummer var nødt til å brøyte seg frem, ellers ville de gått videre til neste nummer. Ikke bra håndtereing i det hele tatt.

Med nytt boardingkort var det tilbake til B9 hvor det så ut til at vi skulle inn i samme fly igjen, bare 2 timer senere. Jeg sjekket appen til SAS for å se om den var oppdatert og der stod det at jeg enda ikke kunne sjekke inn på min neste flight som var i februar. Så digital kundebehandling er ikke helt i orden enda.

Opprop ved gaten om at de som skulle med forrige fly til Oslo og som trengte snakke med noen om det som hendte kunne komme frem. Ja, det var visst krisepsykiatere som var tilgjengelig. Det har jeg ikke opplevd før.

Fikk vindussete, men det så ut til å være fullere enn sist vi var på flyet. Var SK460 virkelig en helt ny flight slik vi ble fortalt?

Last edited:
Så kommer endelig serveringen, endelig skal jeg få se den omtalte boksen.

De har Ringi som er god, men ikke is som er synd da flasken er lunken. Kald blir det påstått, men det stemmer absolutt ikke. Damen går videre og jeg må kalle henne tilbake og spørre om det ikke er mulig å få noe å spise i Plus. "Å, skal du ha mat?". Polarrul omtalt som "sandwich" har alt som var tilgjengelig.

Har etter at box ble lansert reist Plus i Norge, mellom skandianviske land, til andre europeiske land og interkontinentalt, men jeg har fortsatt ikke sett snurten av en eneste box. Skuffet!

Har etter at box ble lansert reist Plus i Norge, mellom skandianviske land, til andre europeiske land og interkontinentalt, men jeg har fortsatt ikke sett snurten av en eneste box. Skuffet!

Etter min mening har du ikke gått glipp av noe...

og ikke glem at SAS kuttet ut esker på intrascand ved kuttingen av Biz/eco extra/eco på kortruter og rebrandet det til plus og go

Prøvde chatten til SAS og der ble jeg fortalt at jeg måtte reise Go for å få servert "Cube".

Da jeg spurte ble jeg også fortalt at folk med matallergi måtte ta med egen mat.

Alt elektronisk utstyr skal vel være avslått ved avgang og ankomst, hadde du fulgt den regelen hadde du ihvertfall fått med hva som skjedde i starten.
(Greit å respektere i tilfelle evakuering o.l.) :old:stir

Bortsett fra det vil jeg si du var veldig uheldig med denne sas flighten.

Rart ting sjeldent kommer i media når det er sas, hadde det vært Norwegian hadde vel ikke verden stått til påske.

hurvert :)

Alt elektronisk utstyr skal vel være avslått ved avgang og ankomst, hadde du fulgt den regelen hadde du ihvertfall fått med hva som skjedde i starten.

Bortsett fra det vil jeg si du var veldig uheldig med denne sas flighten.

Rart ting sjeldent kommer i media når det er sas, hadde det vært Norwegian hadde vel ikke verden stått til påske.

hurvert :)

Spesifikt hva skulle kommet i media av denne hendelsen?
"SAS redder livet til en passasjer, noe kaos oppstår i etterkant når de forsøker å ombooke pax til et fly som har avgang snart slik at passasjerer ikke blir for forsinket av det ubeleilige hjerteinfarktet"?

"Ringi eplejuice serveres uten is på SASflyvning, mann må drikke romtemperert eplejuice"

"Mann har ikke fått med seg at SAS ikke har matservering på korte intraskandinaviske flyruter på flere år, selv om han er vel bereist, mann føler seg skuffet"

"Mann kontakter kundeservice og får et uklart svar/misforstår svaret"

Relativt dårlig clickbaitpotensiale...

For ordens skyld:
1) Det heter "the cube" / kuben: https://scandinaviantraveler.com/en/aviation/introducing-the-cube

2) Man får ikke kuben på innenriksflyvninger eller på intraskandinaviske flyvninger, ei heller på europaflyvninger under 80 minutter. Nøyaktig slik som før, jeg kan ikke huske hvor mange år det er nå? 5? 10? Det står relativt rævva forklart på SAS.no, så der er det forbedringspotensiale. Men man skulle da tro at forumets helgeturekstremist hadde fått med seg såpass :)
https://www.sas.no/fly-med-oss/om-bord/#/par-content_text (scroll deg ned til riktig text)

3) Angående matallergi;
https://www.sas.no/fly-med-oss/om-bord/#/par-content_text (scroll deg ned til riktig text).

At du ikke får spesialbestilt mat til en flyvning CPH-OSL er relativt obvious all den tid det ikke serveres noe til noen utover en polarrulle til de i SAS PLUS. Man kan sikkert sette seg ned og kalle seg krenka av at det ikke tilbys fullt menyutvalg tilsvarende de 12 forskjellige spesial-menyalternativene som SAS tilbyr allergiske/religiøse/insert whatever passasjerer på alle andre flyvninger med full servering til alle - også på den korte 1timesflyvningen CPH-OSL hvor ingen andre får servering. Men jeg tipper det ikke står fram haugevis med krenkede allergikere fordi det tilbys "naturlige" muligheter både for vegetarianere og cøliaki / laktoseintolerante gjennom menyen (nøtter, polarrull med ost, potetgull). De fleste trenger ikke noe mer på de knappe 30 minuttene med effektiv flyvning man opplever på CPH-OSL, og trenger man mer kan man ta med seg mat. Siden dette er et ikke-problem er det heller ikke på forsiden av VG.

Last edited:
Er det ikke bare at man skal
1) Ikke ha propper i ørene under sikkerhetsdemo
2) Skru av elektronisk utstyr som ikke har flightmode

En stund siden jeg har fløyet SAS, men det er hvertfall slik hos andre. Det å høre på musikk eller noe annet ved avgang/lading m.v. er helt innenfor regelverket hvertfall, med mindre der er tilkoblet en PC som du har i fanget.

Som allerede sagt er det kun under sikkerehetsdemo at man ma ha av hodetelefonene og man kan ha på mindre elektronikk hele tiden så lenge det er i flightmode.

Når det gjelder allergi så tilbyr SAS:
-Om mat ikke er inkludert kan man bestille mat uten gluten og/eller laktose, andre alternativer for matallergi støtter de ikke.
-Om mat er inkludert kan man ikke bestille spesialmat. For alle typer matallergier fikk jeg av SAS support beskjed om at da måtte man ta med egen mat.

For en europeisk flight på over 80 minutter som jeg skal ha i Go er det mulig å bestille middag. Det er bilde av Cube ved siden av alle menyene, men det er uklart om hvilke(n) av alternativene som serveres i Cube. Beskrivelsen som gis av "middag":
"grønnsaker, gryn, fisk, kylling eller kjøtt. Servert kald"

Til å være noe som må forhåndsbestilles var det utrolig usikkert hva man får.

Og jeg har tidligere spurt om Cube på en Europa-flight over 80 min, men ble da fortalt at det kun ble servert innen Skandinavia.

Alt elektronisk utstyr skal vel være avslått ved avgang og ankomst....

en regel der ikke giver mening - og som ofte heller ikke respekteres af crew.

Med andre ord et irritationsmoment - der er med til at underminere det som vitterligt giver mening.

Spesifikt hva skulle kommet i media av denne hendelsen?
"SAS redder livet til en passasjer, noe kaos oppstår i etterkant når de forsøker å ombooke pax til et fly som har avgang snart slik at passasjerer ikke blir for forsinket av det ubeleilige hjerteinfarktet"?
Jeg har full forståelse for at det blir forsinkelser ved slike tilfeller og at det kan ta tid å få ombooket. Det er reagerer på er:
a) At passasjerene blir fortalt direkte løgner.
b) At de ikke på en prosesjonell måte klarer håndtere et hundretalls passasjerer som kommer til transitsenteret.

"Mann har ikke fått med seg at SAS ikke har matservering på korte intraskandinaviske flyruter på flere år, selv om han er vel bereist, mann føler seg skuffet"
Nå har jeg på en lengere europeisk flight eksplisitt blitt fortalt at Cube kun var tilgjengelig på flighter mellom skandinaviske land. Ingen av disse er såvidt jeg vet på over 80 minutter.

Forørvrig så var det matservering på flighten fra Køben til Oslo.

"Mann kontakter kundeservice og får et uklart svar/misforstår svaret"
Svarene jeg fikk var helt klare. Og jeg har skjermdump og chatlog.

Det er en regel som ikke har vært håndhevet på ett eneste passasjerfly i flygningens historie.

Har de sluttet med Cubeboxen i år da? Jeg fikk den senest november i europa med plus, fått den flere ganger før det også.

Jeg har full forståelse for at det blir forsinkelser ved slike tilfeller og at det kan ta tid å få ombooket. Det er reagerer på er:
a) At passasjerene blir fortalt direkte løgner.
b) At de ikke på en prosesjonell måte klarer håndtere et hundretalls passasjerer som kommer til transitsenteret.

a. Hvordan vet du at de kommer med direkte løgner? Gitt tiden en hadde til rådighet antar jeg at de måtte ta en avgjørelse om å la flyet fra B3 gå, for ikke å lave mer forsinkelse, tar tid og overføre xx antall passasjerer + bagasje.
Kanskje derfor de tok og endre avgjørelsen, siden neste gikk 45 minutter etterpå.

b. Ja er skammelig at de ikke klarer å håndtere et hundretalls passasjerer som plutselig "detter" i fanget til ditt. Helst burde de jo hatt det klart før DU fikk beskjed at der i hele tatt var problemer.:headbang

Føler med trådstarter som har vært igjennom en virkelig vond opplevelse......

Cuben fases ut til sommeren, den vanlige boksen kommer tilbake.

Back