Proft og uproft fra SAS ved disrupsjon

Når det gjelder allergi så tilbyr SAS:
-Om mat ikke er inkludert kan man bestille mat uten gluten og/eller laktose, andre alternativer for matallergi støtter de ikke.
-Om mat er inkludert kan man ikke bestille spesialmat. For alle typer matallergier fikk jeg av SAS support beskjed om at da måtte man ta med egen mat.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du uttaler deg så bastant om noe du - unnskyld mitt direkte språk - ikke har forstått? Noe du ikke vet noe om? Det står til og med beskrevet på SAS sine hjemmesider, som jeg allerede har linket til, men som du åpenbart ikke har lest?

Her har du det med skje, hva som er tilgjengelig av spesialmat på hvilke flyvninger (charter / rutefly).
2h3rk0n.jpg

2ijkshd.png

For en europeisk flight på over 80 minutter som jeg skal ha i Go er det mulig å bestille middag. Det er bilde av Cube ved siden av alle menyene, men det er uklart om hvilke(n) av alternativene som serveres i Cube. Beskrivelsen som gis av "middag":
"grønnsaker, gryn, fisk, kylling eller kjøtt. Servert kald"

Til å være noe som må forhåndsbestilles var det utrolig usikkert hva man får.
Så du har forstått at det er europeiske flighter på over 80 minutter, flott, nå er vi på veg. Det er synd at du ikke får viljen din med at du kan bestemme nøyaktig hva som er i boksen, det kan du heller ikke når du kjøper PLUS-billetten din forøvrig :) Om det er så viktig, så anbefaler jeg å ta med deg mat så du vet nøyaktig hva som er i påsan din, ned til den siste kalori.

Og jeg har tidligere spurt om Cube på en Europa-flight over 80 min, men ble da fortalt at det kun ble servert innen Skandinavia.
Da har det nok bare vært interferens på Bose'n din :)

Forørvrig så var det matservering på flighten fra Køben til Oslo.
Skjønner det kan være rom for misforståelser når du tolker ting så bokstavelig, så i tilfelle du ikke har forstått det: matservering er i denne sammenheng det som omtaler å få servert et større måltid. Å få servert en polarrulle, potetgull og chips med øl er det man kaller å få snacks-servering vanligvis.

Svarene jeg fikk var helt klare. Og jeg har skjermdump og chatlog.
Flott, kan vi få se skjermdump?

a. Hvordan vet du at de kommer med direkte løgner? Gitt tiden en hadde til rådighet antar jeg at de måtte ta en avgjørelse om å la flyet fra B3 gå, for ikke å lave mer forsinkelse, tar tid og overføre xx antall passasjerer + bagasje.
Kanskje derfor de tok og endre avgjørelsen, siden neste gikk 45 minutter etterpå.
Selvsagt var det fullstendig urealistisk at absolutt alle på flyet skulle komme med et annet regulert fly som var i ferd med å avslutte boardingen. Likevel ble vi fortalt "alle kommer med".

Det er ikke første gang jeg har opplevd at personalet hos SAS kommer med direkte løgner for å få folk fort ut av flyet og slippe å håndtere dem.

b. Ja er skammelig at de ikke klarer å håndtere et hundretalls passasjerer som plutselig "detter" i fanget til ditt. Helst burde de jo hatt det klart før DU fikk beskjed at der i hele tatt var problemer.:headbang
Når det er kanseleringer så er det gjerne et helt fly som kanseleres. Er det ikke nettopp slikt som det store transferområdet er til for? Hvorfor har de som jobber der tydeligvis null trening eller erfaring med å håndtere dette? Å se alle sitte på rekke bak skranken og nistirre i skjermene sine i over ett kvarter for å unngå øyekontakt med fortvilte passasjerer var virkelig patetisk.

Det er som sagt fullt forståelig at ting tar tid, men gi i alle fall passasjerene beskjed.

Og hvem er det som klarer tenke tanken "Nå er det så mange som skal betjenes at vi ikke trenger bruke kølappene"?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du uttaler deg så bastant om noe du - unnskyld mitt direkte språk - ikke har forstått? Noe du ikke vet noe om? Det står til og med beskrevet på SAS sine hjemmesider, som jeg allerede har linket til, men som du åpenbart ikke har lest?
Der som står på siden du viser, som står under bookingene og som gjelder ifølge support er at disse bestillingene av spesislmåltid kun gjelder mat som bestilles som tillegg. Det gjelder ikke om mat allerede er inkludert.

Så du har forstått at det er europeiske flighter på over 80 minutter, flott, nå er vi på veg. Det er synd at du ikke får viljen din med at du kan bestemme nøyaktig hva som er i boksen, det kan du heller ikke når du kjøper PLUS-billetten din forøvrig :) Om det er så viktig, så anbefaler jeg å ta med deg mat så du vet nøyaktig hva som er i påsan din, ned til den siste kalori.
Hvorfor klarer ikke SAS det som så godt som alle andre klarer med forhåndsbestilling av mat? Og de klarer det til og med bedre om du ikke bestiller før du sitter på flyet.
Synes du virkelig dette er passende presisjon når du skal spise:
"grønnsaker, gryn, fisk, kylling eller kjøtt. Servert kald"

Hvor mange ganger har du gjort en slik bestilling på en restaurant?

Der som står på siden du viser, som står under bookingene og som gjelder ifølge support er at disse bestillingene av spesislmåltid kun gjelder mat som bestilles som tillegg. Det gjelder ikke om mat allerede er inkludert.

Mat som allerede er inkludert gjelder charterflyvninger hvor reiseselskapet har egen catering som SAS ikke har noe med. Er dette virkelig noe å diskutere?

Hvorfor klarer ikke SAS det som så godt som alle andre klarer med forhåndsbestilling av mat?

Kan du linke til andre flyselskap sine forhåndsbestillingsmenyer som inkluderer en nøye beskrivelse av nøyaktig hva du bestiller? Når jeg bestiller mat hos Eurowings så er det en ubestemt sandwich jeg får utdelt, avhengig av hva cateringen har å tilby den dagen. SAS har alltid hatt en varierende meny på europaruta, med rullering av menyene avhengig av hva cateringselskapet har på menyen den gitte uka eller dagen. Det samme gjelder lufthansa og swiss. Du har ingen aning hva du får når du booker biz-billett med mat inkl hos Lufthansa, Swiss, Austrian eller andre. Dette er en ikke-sak som du diskuterer. Om du ikke trives med at du ikke kan bestemme hva du får, får du ta med deg mat, eller la være å fly.

Venter enda på skjermbildene dine :)

Last edited:
Jeg har full forståelse for at det blir forsinkelser ved slike tilfeller og at det kan ta tid å få ombooket. Det er reagerer på er:
a) At passasjerene blir fortalt direkte løgner.
b) At de ikke på en prosesjonell måte klarer håndtere et hundretalls passasjerer som kommer til transitsenteret.

Nå har jeg på en lengere europeisk flight eksplisitt blitt fortalt at Cube kun var tilgjengelig på flighter mellom skandinaviske land. Ingen av disse er såvidt jeg vet på over 80 minutter.

Forørvrig så var det matservering på flighten fra Køben til Oslo.

Svarene jeg fikk var helt klare. Og jeg har skjermdump og chatlog.

Ut i fra hva du beskriver (og med 10 aar paa den andre siden av skrankene) synes jeg det er droeyt aa si at det er direkt loegn. De som jobber med aa faa deg, deg og deg (og andre passasjerer) frem til destinasjonene har i i det store og det hele samme maalsetning som deg, aa faa gjestene frem saa fort som det er mulig. Men naar ting som dette skjer, er det mye som skal paa plass og ofte med masse tidsfrister som du ikke ser eller har innsikt i. Det er langt i fra statisk, saa korrekt informasjon i et oeyeblikk kan endres etter som forutsetningene endrer seg og er langt i fra loegn ! Ofte jobbet vi mot den beste loesningen, mens andre jobbet for aa faa alle bitene paa plass, som regel faller alle bitene paa plass, mens noen ganger som her er det en eller annen forutsetning (som ikke noedvendigvis er synlig). Naa som jeg selv er kunde (av mange) kjenner jeg meg godt igjen naar ting paa skjeive, men at de bak skranken kommer med direkte loegn har jeg ennaa til gode aa oppleve (og PS det er mennesker og alle reagerer paa hverandres kroppspraak med mere - selv har jeg svaert gode erfaringer med aa vaere svaert respektful (ofte skjer oppgraderinger med denne taktikken (3 Long Haul Oppgradinger i 2017)

Mat som allerede er inkludert gjelder charterflyvninger hvor reiseselskapet har egen catering som SAS ikke har noe med. Er dette virkelig noe å diskutere?
Så du har ikke hørt om "Plus" hvor mat er inkludert? Det var det jeg spurte supporten om.

Kan du linke til andre flyselskap sine forhåndsbestillingsmenyer som inkluderer en nøye beskrivelse av nøyaktig hva du bestiller? Når jeg bestiller mat hos Eurowings så er det en ubestemt sandwich jeg får utdelt, avhengig av hva cateringen har å tilby den dagen.
Da gir de langt mere info enn SAS.

Her en en meny. Forhåndsbstilling ikke nødvendig:
https://www.britishairways.com/en-g...-and-drink--short-haul-economy-dining&kmtag=c

En annen en:
https://www.ryanair.com/content/dam/ryanair/inflight/Springinflightmag2017.pdf

Og denne har jeg også prøvd:
https://www.airasia.com/my/en/inflight-comforts/hot-meals.page

Flott, da har du egenhendig bevist at det du forestiller deg ikke eksisterer, at det du diskuterer ang matservering er en vridning av virkeligheten, og at alt egentlig er en ikke-sak. We have exorcised the demons, this thread is clear.

Flott, da har du egenhendig bevist at det du forestiller deg ikke eksisterer, at det du diskuterer ang matservering er en vridning av virkeligheten, og at alt egentlig er en ikke-sak. We have exorcised the demons, this thread is clear.
Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan du kan påstå noe slikt. Jeg forholder meg kun til hva som blir sagt og skrevet i motsetning til mange som kun forholder seg til hva de antar eller ønsker at situasjonen er.

attachment.php

attachment.php

Jeg fikk forøvrig endelig prøvd "Qube" igår, på en flight i Go. Ikke stort å hige etter.

Attachments

• s1.jpg
    s1.jpg
    122.6 KB · Views: 791
  • s2.jpg
    s2.jpg
    36.7 KB · Views: 782
Last edited:
Men, ref chat'en ovenfor; Om det er skalldyr som er problemet, kan du ikke bare bestille kosher-meal (KSML)? Da er du jo i alle fall dekket interkontinentalt i alle klasser og europeiske sas-flyvninger på mer enn 90 minutter i Plus. (Sånn om det jeg vagt erindrer om definisjonen av kosher-mat stemmer...)

Min egen erfaring er at spesialmåltider lett legges inn i alle bestillinger som faller inn i en av de to kategoriene over via telefon eller chat. Det er ikke alltid at det som serveres gjør at du føler du har vunnet i lotto og det kan godt hende at den vanlige maten som den i nabosetet får ikke inneholder "problemingrediensen" og ser langt bedre ut, men du er i alle fall sikker på at du får mat som er trygg for det å spise.

Forøvrig er den personen du snakker med på chat'en på bærtur. "Vi serverer ikke fisk og skalldyr lengre". Da har jeg hørt det også...

Har ikke de fleste her inne vært med lenge nok nå til å vite at SAS til chat ikke fungerer og svarene man får nødvendigvis ikke stemme? I det hele tatt benytte seg av den er jo bortkastet, med mindre man ønsker noe å krangle om i ettertid

God dag man, økseskaft lever der i beste velgående

Chaten er vel strengt tatt heller ikke med SAS, er ikke dette et innleid firma i Tallinn?

Back