PRM-er, seating og DY

LN-BEF

ScanFlyer Blue
Mandag 27JUN11 har jeg min første flight med DY302 (OSL-LKL). Billettene er i bookingklasse B, og er booket via et lokalt reisebyrå i Lakselv.

Jeg har ikke seated meg og min ledsager da første tilgjengelige sete var på rad 18. I følge reisebyrået var de fem første radene blokkert. Jeg må løftes helt til setet.

Spørsmålet mitt er om jeg burde bestille seating eller om de bare plasserer meg på et sete lengere fram i flyet? Jeg vil jo helst spare Medema for å trille meg helt til rad 18 i en trang 733 hvis dette kan gjøres på en enklere/mer effektiv måte. SK har aldri plassert meg lengere bak enn rad 6. Reisebyrået var usikker på om jeg burde forhånds seates.

Hvilke rutiner har DY på dette?

Rad 1-5 er vel blocked for full fare-billetter, men åpnes ved check-in. Dessuten vil du nok bli plassert på rad 5 eller før under forhåndsseatingen som gjøres av handlingagenten.

Ville ikke bekymret meg.

De første radene er blokkert nettopp pga slike tilfeller som ditt. Rullestolbrukere skal plasseres ved vindu på rad 2 eller 3 dersom mulig og aldri lenger bak enn nødvendig. Hvis du har lagt inn kommentar i bookingen om at du er rullestolbruker og må bæres skal du plasseres av handling agent under forhåndsseating som JoeW sier.

De første radene er blokkert nettopp pga slike tilfeller som ditt. Rullestolbrukere skal plasseres ved vindu på rad 2 eller 3 dersom mulig og aldri lenger bak enn nødvendig. Hvis du har lagt inn kommentar i bookingen om at du er rullestolbruker og må bæres skal du plasseres av handling agent under forhåndsseating som JoeW sier.

Fint at de slipper å bære meg helt bak :)
Assistansen er bekreftet fra DY.

En ting jeg ikke helt har skjønt er hvorfor PRM-er blir plassert innerst ved vinduet og ikke ytterst? En eventuel evakuering vil ta lengere tid dersom man i mitt tilfelle må dra meg ut fra vindusplass. Itillegg bruker man mer tid på på-/avstigning.

Fint at de slipper å bære meg helt bak :)
Assistansen er bekreftet fra DY.

En ting jeg ikke helt har skjønt er hvorfor PRM-er blir plassert innerst ved vinduet og ikke ytterst? En eventuel evakuering vil ta lengere tid dersom man i mitt tilfelle må dra meg ut fra vindusplass. Itillegg bruker man mer tid på på-/avstigning.

Hvor kynisk det end lyder, så er det vel - når alt kommer til alt - et spørgsmål om at PRM ikke må "spærre" adgangen for de andre pax på samme række, hvis der skal evakueres. Har selv en svigerfar der er PRM og han vil helst sidde ved midtergang med let adgang til toilettet, men det er altså ikke muligt.

I tillegg er vel DY et av selskapene som KREVER ledsager for eksempelvis WCHC i motsetning til andre, og dermed mener de vel at ledsager skal stå for eventuell evakuering...

Veldig langt unna USA og Americans with disabilities Act...

Hvor kynisk det end lyder, så er det vel - når alt kommer til alt - et spørgsmål om at PRM ikke må "spærre" adgangen for de andre pax på samme række, hvis der skal evakueres. Har selv en svigerfar der er PRM og han vil helst sidde ved midtergang med let adgang til toilettet, men det er altså ikke muligt.

Er vel det jeg også har tenkt er det mest sannsynlige.

I tillegg er vel DY et av selskapene som KREVER ledsager for eksempelvis WCHC i motsetning til andre, og dermed mener de vel at ledsager skal stå for eventuell evakuering...

Veldig langt unna USA og Americans with disabilities Act...

Hørte noe om det. Har med ledsager denne gangen også :) Hadde Discus sin link i bakhodet da jeg satt og vurderte om jeg skulle prøve DY sin nye direkterute. Skal selvfølgelig rapportere tilbake om hvordan opplevelsen var :)

Back