Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?
Jeg tror du kan være ganske sikker på at SK/DY ikke har noget prissamarbejde, men begge selskaber er ganske gode til at holde øje med konkurrentens priser og sætte sine egne priser så højt som muligt. Det sker på alle ruter og ikke bare på norsk indenrigs og ej heller bare på ruter som trafikeres af SK/DY.
Både SK og DY vil naturligvis gerne tage sig mest betalt for billetten og meget små faktorer kan åbne op for at begge sætter prisen op. Det kan f.eks. være at en af udbyderne justerer prisen lidt op, så følger den anden helt sikkert også med.
Det så vi tydeligt i Danmark, da SK meldte ud at de ville hæve priserne på f.eks. AAL-CPH. Der gik ikke mange dage inden DY's priser også var steget tilsvarende.
At det skulle være usmageligt synes jeg er lidt groft sagt. Alt i alt handler det for begge selskaber om at tjene flest mulige penge og hvis kunderne betaler den høje pris, så er det vel den rigtige pris. Man kan vel tværtimod argumentere for at prisen tidligere har været for lav.
At skrue prisen op kort før afgang ser man vel mere eller mindre på langt hovedparten af alle ruter. Betalingsvilligheden er langt større og regnestykket er enkelt. Kan du sælge 5 billetter til 2000,-, så er det en bedre deal end at sælge 7 billetter til 1.000,- - uanset om du ender med at have tomme sæder eller ej.
jeg oplevede det selv fornyligt på CPH-LON, hvor SAS ville have 5.500,- for en t/r, hvilket jeg ikke var villig til at betale, men valgte i stedet at flyve DY til 1.600,- t/r. SAS havde masser af tomme sæder og man kunne argumentere for at det var dumt af dem at skræmme min i armene på DY (hvilket der skal meget til at jeg gør), men ingen ved jo om de ikke i stedet solgte 5 andre billetter til den høje pris - fremfor at sælge 7 til den lave pris. Lige på dette punkt er jeg ret overbevist om at både SK og DY absolut godt ved hvad de gør og har godt styr på tingene.
Man vil ofte opleve halvtomme afgange, hvor last minute prisen er meget høj fordi selskabet vurderer at det er sådan de tjener mest. Det er der vel intet forkert i.
At priserne på flybilletter generelt bliver lidt højere er i mine øjne kun positivt, så flyselskaberne igen kan tjene penge og få lidt sundere forretninger. Tro det eller lad være, men selv DY, FR, EZ osv vil gør alt hvad de kan for at tage så meget for deres billetter som muligt og tjene flest penge og alle selskaber er faktisk ret gode til at ramme nogenlunde plet mht. prissætningen og efterspørgslen. Hvis de ikke var det, så ville man hurtigt se det på loadfactor og det ville ikke tage mange minutter inden prisen gik ned igen.
Om 4.000,- er meget for Bergen-Oslo-Bergen.... Tjaaeee... Hvis kunderne betaler det, så er det vel den rigtige pris. Om 4.000,- er den rigtige pris til NYC? Hvis kunderne ikke vil betale mere, så er det vel den rigtige pris, men du finder nok ikke mange afgange til NYC booket 24 timer før afgang til 4.000,-