Priskrigen raser på CPH

Re: Priskrigen raser på CPH

Men de har vel noget "opstartsrabat" på de fleste ruter.. Hvordan er det reglerne er for det?

For hvis det betaler "listepriser" i BLL, så er det vel ikke noget problem at skulle betale 61,75 DKK i Swift?

Mener opstartsrabat er max. 1 år, men hvor stor den rabat er
ved jeg ikke !
 
Re: Priskrigen raser på CPH

Men de har vel noget "opstartsrabat" på de fleste ruter.. Hvordan er det reglerne er for det?

For hvis det betaler "listepriser" i BLL, så er det vel ikke noget problem at skulle betale 61,75 DKK i Swift?

Her er man nød til at se hvordan passagerafgiften er gjort op, for den består af flere ting og henholdsvis BLL og CPH opgør det på lidt forskellig vis.

BLL:

Passagerafgift: 78,00 kr. (transfer: 39,00 kr.)
Security-afgift:14,50 kr.
PRM (Passengers with reduced mobility)-afgift: 3,00

Total BLL: 95,50 kr. (transfer: 56,50 kr.)

CPH:

Passagerafgift: 103,75 kr. (transfer 41,65 kr.)
Security-afgift: 32,43 kr. (transfer 21,41 kr.)
Handlingafgift: 10,42 kr.
CUTE(Common Use Terminal Equipment)-Afgift: 1,66 kr.

Total CPH: 148,26 kr. (transfer 75,14 kr.)

Så som det fremgår er ganske betydelig forskel på priserne på CPH og BLL. Det er kun passagerafgiften som der gives rabat på i SWIFT, mens der betales normal security, handling og CUTE afgift. Dvs. at den totale afgift per pax i SWIFT vil være 106,26 kr.

Der er således heller ingen grund til at brokke sig over at SWIFT pax skal benytte samme security på CPH som alle andre, for alle passagerer kommer også fremover til at betaler samme afgift for denne ydelse.
 
Re: Priskrigen raser på CPH

Mener opstartsrabat er max. 1 år, men hvor stor den rabat er
ved jeg ikke !

Mest normal praksis blandt er at der ydes rabat til nye destinationer i op til tre år - OSL og ARN f.eks. Ved dog ikke hvad BLL konkret tilbyder.

En lufthavn som CPH yder dog opstartsrabat i op til fem år, efter følgende model:

Startafgifter:

År 1: 80-100%
År 2: 70-90%
År 3: 60-80%
År 4: 20-40%
År 5: 10-20%

Passagerafgifter:

År 1: 80-90%
År 2: 60-70%
År 3: 40-50%
År 4: 20-30%
År 5: 10-20%
 
Re: Priskrigen raser på CPH

Må sige at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad FR betaler i AAR.
Har do en ide om at det er minimalt...Det vil sige at ASAR vil gøre ALT for
at holde FR i AAR.
Mener også at planerne i AAR går på at tiltrække flere FR ruter i løbet af i
år..
Rygter vil også vide at FR får del af indtægterne fra parkerings anlægget i AAR, men det
kan jeg ikke på nogen måde bekræfte. Det er et rygte der har kørt i årevis.
Efter min mening har AAR helt og aldeles indrettet sig efter FR`s behov...Dog vil man ikke
udbygge eller ændre på flaskehalsen i AAR, nemlig sikkerhedskontrollen. Den er i sin nuværende form hlet og aldeles utilsvarende..Det ved lufthavnen og flyselskaberne, men som sagt ønsker AAR ikke at ændre på det nuværende set-up..
Som det er nu påbegyndes boarding på FR flights( når de har Schengen og non-schengen afgange ) ca 60 minutter før afgang.
Men FR er fornøjet..
Hilsen
Ole
 
Re: Priskrigen raser på CPH

Germanwings bekræfter nu at de har indgået aftale med CPH om brug af Swift når den står færdig til efteråret - ikke overraskende...

Fra business.dk:

»Vi begynder med en rute fra København til Köln. Baggrunden for, at vi begynder med dén rute, er, at passagerne kan skifte fly i Köln og dermed komme videre ud i verden,« forklarer Angelika Schwarff, international presseansvarlig i Germanwings.

Hun forklarer, at Germanwings har indgået aftale med Københavns Lufthavne A/S om at bruge den nye lavpristerminal Swift, når den åbner til efteråret. Swift henvender sig til flyselskaber, som kan tømme og klargøre deres fly på 30 minutter.

Lufthansa i angreb mod SAS
 
Re: Priskrigen raser på CPH

I siste del av artikkelen sies det at denne ene ruten mellom Konrad-Adenauer og Kastrup skal være et taktisk tiltak Lufthansa har iscenesatt for å få SAS billigere. Dette taler mer om redaksjonen i business.dk og deres jakt på konspirasjonsteorier enn hvor farlig en slik rute er mot SAS. Germanwings er minst like autonom som f.eks. Brussels Airline i forhold til Lufthansa, og det er i Germanwings egen interesse å søke nye muligheter for sin hub på CGN. De fleste vet hvordan det gikk med Germanwings satsing på OSL (fra CGN og SXF) for noen år siden - det ble kortvarig. Nordmenn ville ikke benytte en hub til en destinasjon i Europa når man kunne fly direkte, og CGN med omland var ikke interessant nok som en egen destinasjon.
 
Re: Priskrigen raser på CPH

I siste del av artikkelen sies det at denne ene ruten mellom Konrad-Adenauer og Kastrup skal være et taktisk tiltak Lufthansa har iscenesatt for å få SAS billigere. Dette taler mer om redaksjonen i business.dk og deres jakt på konspirasjonsteorier enn hvor farlig en slik rute er mot SAS. Germanwings er minst like autonom som f.eks. Brussels Airline i forhold til Lufthansa, og det er i Germanwings egen interesse å søke nye muligheter for sin hub på CGN.

Fuldstændig enig i at disse sammenhænge som der fremlægges ikke eksisterer - og Germanwings rute fra CPH til CGN har absolut ingen betydning for SAS i det store billede.

Når ret skal være ret er det ikke Business.dk der selv har fundet på dette, men derimod en historie fra Morgenavisen Jyllandsposten som de har "lånt". Jyllandsposten har tilsyneladende noget imod både Cimber Sterling og SAS, som de er ganske gode til at finde dårlige historier om. Nogle gang ganskee sagligt, men også ofte helt hen i vejret som i dette tilfælde.

De fleste vet hvordan det gikk med Germanwings satsing på OSL (fra CGN og SXF) for noen år siden - det ble kortvarig. Nordmenn ville ikke benytte en hub til en destinasjon i Europa når man kunne fly direkte, og CGN med omland var ikke interessant nok som en egen destinasjon.

Nej Oslo var ikke en succes for Germanwings, men det ser til gengæld ud til at gå ganske fornuftigt fra ARN. Og her minder markedet på CPH altså mere om ARN end OSL, så tror nok det skal være muligt for Germanwings at få succes med denne rute.
 
Re: Priskrigen raser på CPH

Passasjerflertallet følger som regel nasjonaliteten til flyselskapet, og dermed er det Germanwings snakk om tyske passasjerer. Selv om det var 11 583 538 overnattingsdøgn av tyskere i Danmark i 2009, så er ikke det store store flertallet av typen storbyturist med København som destinasjon, men snarere bilturister på hytteferie. Stockholm derimot er sett på som en eksotisk europeisk storby, og er dessuten tilstrekkelig langt nok vekk til at fly er det beste alternativet. Dermed tror jeg det er vesentlige ulikheter mellom København og Stockholm når det gjelder turisttype og dermed også passasjertype for Germanwings.
 
Back
Top