• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PPL, og passasjer(er) som dekker utgiftene?

Madman

ScanFlyer Gold
Det er vel en kjent "problemstilling" blant PPL-flygere at man ikke kan fly mot betaling, men passasjerer kan være med å dekke utgiftene. Var innom nettsiden til Nedre Romerike Flyklubb, og ble sittende og lese en artikkel jeg fant svært interessant. En advokat har bl.a. undersøkt hva som kan regnes som å dekke utgiftene, og hva som faktisk ER utgifter i forbindelse med flyging.

Regner med det er fler her som kan ha interesse av denne artikkelen. :)

http://nrfk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=607&Itemid=1

Her er et lite utdrag av artikkelen (men anbefaler å lese hele):
Hvor mye av kostnadene kan du få dekket?

Med vilje har jeg ikke stilt spørsmålet: hvor mye kan du ta i betaling. For det er nettopp det du ikke har lov til: å ”fly mot betaling”.
Men det forbudet betyr ikke at du ikke kan få dekket kostnadene dine.
Spørsmålet blir så: vet du hva kostnadene dine er?

Flyr du flyklubbfly, betaler du en timepris som er kjent. Den kan du selvsagt kreve dekket. Men i tillegg til klubbens timepris har du jo mange andre kostnader i løpet av året: Medlemskap i forbund og klubb, eventuell flyplassavgift/pilotavgift, fornyelse av rettighet hvert annet år og sertifikatet hvert 5. Fornyelse av karter og utstyr. Sjekk hos flylegen – hyppighet i forhold til alder (er du så gammel som jeg er det hvert år). Dessuten kostnad til klubb-PFT, og endelig reisekostnader til og fra flyplassen.

Totalkostnadene utenom selve flyvningen kommer fort opp i nesten 10.000 per år.

De færreste av oss flyr særlig mer enn 30 timer i året. Du kan altså legge på rundt 250 kroner per flytime i tillegg til klubbens timepris.
Karyd konkluderer i sin artikkel på en litt annen måte: han sier at du kan legge på timeprisen for å ta inn ekstrakostnadene, men passe på at du ikke flyr så mye at du tar inn mer enn dine totale ekstrakostnader.
Én ting er i hvert fall helt sikkert: Du kan kreve dekket flyets timepris + reisekostnader til og fra flyplassen. Da er du HELT trygg. Men du kan altså også legge på noe mer for å dekke andre relaterte kostnader.
 
Back
Top