PPL flyvalg

A350

ScanFlyer Red
Hvilket fly burde jeg lære meg å fly i? Det blir vel også det flyet jeg kommer til å fly i etter å få PPL.
Liker Piper 28-180 men vet ikke helt hva jeg burde velge.
 
PA28-181 er av det bedre jeg har flydd av småfly. "Mer fly" enn en C-172 etter min mening. Muligens litt dyrere? Jeg har iallfall bare godord om maskinen.
 
En ting som hadde gjort en PA28 mye bedre er en dør på venstre side.
Har du så mange forskjellige flytyper å velge i?
 
Egentlig vil jeg vel anbefale å ta sertifikatet i det billigste flyet. Det er en smal sak å få den andre typen i loggboka etter oppflygningen.
 
Last edited:
Ok takk for svar. Jeg vet ikke eksakt hvilken flyklubb jeg burde bruke. Bor i Østfold, og Rygge Flyklubb koster 95.000.
 
Jeg er egentlig diskvalifisert fra å svare siden jeg forsøker å unngå begge typene :D
 
På Kjeller har de også Tecnam og Aquila. Begge er billigere fly, av nyere type 2-seter i glassfiber istedenfor blikk og nagler som de gode gamle traverne.

Av de gamle har jeg fløyet både C172 og Piper. Jeg foretrekker Piper.
 
Men hvor hadde dere tatt PPL-en hvis dere hadde bodd i Østfold? Vet om Rakkestad flyklubb og Rygge flyklubb.
 
Men hvor hadde dere tatt PPL-en hvis dere hadde bodd i Østfold? Vet om Rakkestad flyklubb og Rygge flyklubb.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt med begge klubbene, fortrinnsvis den du har kortest reisevei til. 😀
Sjekk tilgangen til instruktører og hvor tilgjengelige de er.

Ser på de to klubbene sine hjemmesider, at de drifter henholdsvis piper og cessna/piper. Hvilken av de typene du lærer å fly på har ikke noe å si. Prisene er også noenlunde like. 👍
 
Hvorfor er det viktig? Det er jo ikke akkurat langt til Rygge om du ønsker å prate med noen.

Enig. Fra Rakkestad til Rygge CTR er det bare snakk om 5-10 min flytid, eventuelt 5 min opp til Farris... Ofte litt mindre venting på ukontrollerte plasser🙂
 
Fly det billigste, ta så utsjekk på den andre typen etterpå.

Så gjør du deg selv en kjempetjeneste og tar utsjekk på halehjul. Årevis med morsom flyging er resultatet.
 
Halehjul er fine greier ja.
Tjente til daglig brød med å fly DC-3 for noen år siden. Morsommere enn mye annen flyging jeg har fusket med.

Lære seg å fly på hvilken type?
Spiller ikke så stor rolle. Instruktør, vær og pris er like viktig, eller viktigere.
Jeg lærte på både Cessna og Piper.
Fløy også Grumman Cheetah som instruktør i Norge. Den var grei, kanskje går de der enda.
Cessna er tradisjonelt "skoleflyet". Spesielt C-150 og C-152.
Trang og sløv, men man lærer fort på en måte.
Mere behagelig i en C-172, men dyrere.
En CUB hadde vært fint skolefly også, men kanskje sjeldent i Norge?
Uansett, det viktigste er motivasjon, har du dilla lærer du fort okke som er.
 
Selv lærte jeg å fly på C172, men liker Cherokee best. Dessverre har flyklubben min valgt å kvitte seg med Cherokeen (solgt til Rygge i believe..), så er tilbake på C172...
 
Selv lærte jeg å fly på C172, men liker Cherokee best. Dessverre har flyklubben min valgt å kvitte seg med Cherokeen (solgt til Rygge i believe..), så er tilbake på C172...

LN-JAL? Er her på Rygge, ja. Har fløyet den litt. Fin maskin.
 
Back
Top