Posten bytter flyselskap og pilotene protester

Re: Posten bytter flyselskap !

Slik jeg har forstått det så er det et "hovedselskap" West Air Europe AB (uten AOC) som er basert i Sverige, det har eksistert siden 1995. Det er dette selskapet som har fått anbudet på Posten i følge hva som står på Hangar. De eier West Air Sweden AB (som har et AOC) gjennom et eget holdingselskap. Siden West Air Sweden skal avvikles så vil vel disse opphøre. West Atlantic er vel et varemerke som brukes av West Air Europe AB, og innenfor denne paraplyen så finner vi i tillegg selskapene West Air Luxembourg S.A. (som har AOC (L)) og Atlantic Airlines Ltd. (har også AOC (UK)).

Slik jeg har forstått det så er det et "hovedselskap" West Air Europe AB (uten AOC) som er basert i Sverige, det har eksistert siden 1995. Det er dette selskapet som har fått anbudet på Posten i følge hva som står på Hangar. De eier West Air Sweden AB (som har et AOC) gjennom et eget holdingselskap. Siden West Air Sweden skal avvikles så vil vel disse opphøre. West Atlantic er vel et varemerke som brukes av West Air Europe AB, og innenfor denne paraplyen så finner vi i tillegg selskapene West Air Luxembourg S.A. (som har AOC (L)) og Atlantic Airlines Ltd. (har også AOC (UK)).

For de av dere som er litt inne i Avitrans/Sverigeflyg/Golden Air/Nextjet verden så var det vel omtrent sånn det gikk til der også. Avitrans som var eid av Sverigeflyg ble avviklet, Avitrans Holding som flyene var leaset av(også de eid av Sverigeflyg) ble tatt over av Sverigeflyg selv. Sverigefly Holding leaser så ut flyene til Nextjet. Golden Air kjøper opp Avitrans for å sikre seg slotene inn til BMA for igjen å selge de siste restene av tidligere Avitrans tilbake til sverigeflyg i siste time. Golden Air og Nextjet operer i dag på mange av linjene i Sverigeflyg sitt linjenett, ringen er sluttet;)

:cry:Hvis "jeg" hadde lagt inn anbud på Postens ruter, og fått anbudet (hvilket jeg teoretisk kunne etter bestemmelsene), så kunne jeg lete meg fram til en AOC-holder, som kunne gjennomføre flygningene for meg. Gjerne med en Tiger Moth eller kanskje no'n gamle Skyvans? Og Posten ville ikke blunke engang, bare prisen var behagelig lav. Flygerne ble naturligvis hyret via et byrå i ytre Mongolia. De var jo billigst. Ellers kanskje vi kunne bruke Tiger Moth? Det var jo det gode, gamle Gunnestad brukte på første postruta til Göteborg! Så kunne Gustav Thureborn få posten direkte, liksom!:colgate:;-) Thureborn behøver ikke AOC i West Air Europe AB, som har fått kontrakten.
Verden er gal.
Harald

Last edited by a moderator:

:cry:Hvis "jeg" hadde lagt inn anbud på Postens ruter, og fått anbudet (hvilket jeg teoretisk kunne etter bestemmelsene), så kunne jeg lete meg fram til en AOC-holder, som kunne gjennomføre flygningene for meg. Gjerne med en Tiger Moth eller kanskje no'n gamle Skyvans?

Kort fortalt, nei.
Jeg har til dags dato til gode å se en anbudsrunde hvor oppdragsgiver ikke krever at tilbyder kan dokumentere gjennomføringsevne.

Jeg har fremdeles en MEGET DÅRLIG følelse for dette , og hvordan Posten Norge as er med på å torpedere den nåværende avtalen om postflyginger i Norge.
Det er vel også litt drøyt av Hangar.no å hevde at Posten Norge as ikke her noen som helst sammenheng med gamle Postverket !! Det er jo den gamle organisasjonene som er "utviklet" videre av noen "blådresser" som ikke bryr seg om arbeidsvilkår og kvaliteten på de ansatte så lenge de får utbetalt sin bonus.

Jeg er glad jeg har skaffet med scanner og kan sende neste alt jeg trenger "gratis" som e-mail, uten å måtte "forstyrre " Posten med det.

Hmm.. det lokkes med mye bonusutbetalinger ser jeg,
totalt kan man raske med seg SEK: 75.000.-

Saken er litt småstygg, ingen tvil om det.
Bare så synd Hangar/Harald Olsen kommer med grove faktafeil og ensidige vinklinger.

Godt mulig at saken skal være en "kommentar", men det er for meg presentert som en "nyhetsartikel"

Saken er litt småstygg, ingen tvil om det.
Bare så synd Hangar/Harald Olsen kommer med grove faktafeil og ensidige vinklinger.

Godt mulig at saken skal være en "kommentar", men det er for meg presentert som en "nyhetsartikel"

Hangar er så ensidig rundt dette, at det ikke finnes et snev av interesse rundt hva de/han mener om saken

Re: Posten har ertet på seg flygerne

Posten har satt bort all flyfrakt i Norge til et svensk selskap i Luxembourg, med base i Amsterdam.

- Sosial dumping, mener Norsk Flygerforbund, i følge DN.

http://www.hegnar.no/okonomi/article703026.ece

'Det har fått Norsk Flygerforbund til å se rødt, og leder i forbundet, Aleksander Wasland, kaller det en form for sosial dumping og at det er spesielt alvorlig siden det er snakk om offentlige kontrakter.

Elisabeth Gjølme, Posten Norge, avviser overfor DN at Posten bidrar til sosial dumping og viser til at Posten er forpliktet til å utlyse kontraktene internasjonalt'.

Påfallende å se hvor proteksjonistisk pilotforeningen fremtrer, tatt i betraktning hvor internasjonalt de selv jobber. At jobber tildeles de som leverer best anbud, uavhenging av tilbydernes nasjonalitet, er noe de som jobber i annen industri må forholde seg til hver dag. Heldigvis får vi si. Det ville stå dårlig til med f.eks. helsevesenet her i landet dersom helseforetakene hadde forbud mot å kjøpe inn medisinsk utsyr som er utviklet eller produsert utenfor Norge.

"Medisinsk utstyr"

Elendig sammenligning

Hvorfor er sammenligningen ikke relevant?

Et annet eksempel kunne vaere veibygging i Norge. Endelig er det lov å benytte entreprenører også fra andre land enn Norge, og det nyter vi godt av nå i form av gunstigere priser og bedre fremdrift.

Last edited:

Posten har satt bort all flyfrakt i Norge til et svensk selskap i Luxembourg, med base i Amsterdam.

- Sosial dumping, mener Norsk Flygerforbund, i følge DN.

Det blir jo ikke automatisk sosial dumping selv om selskapet har base i Luxembourg eller fordi selskapet er svensk. Arbeidsvilkårene til de ansatte er det som er avgjørende.

Så vidt jeg husker fra tidligere, har West Air rimelig elendige vilkår for de ansatte. Mulig jeg husker feil?

Hvorfor er sammenligningen ikke relevant?

Fordi produsenter produserer og lønner etter landet de er etablert i. Kinesisk lønn funker fint i kina, det funker ikke fint i norge.
Disse pilotene er svært lavt lønnet, til tross for at de jobber, bor og lever i et høykostland. Har ingen anelse om vilkår, men har et absolutt inntrykk av at selskapet ikke akkurat gir ved dørene.

Så vidt jeg husker fra tidligere, har West Air rimelig elendige vilkår for de ansatte. Mulig jeg husker feil?

Dette er vel også samme selskap som stoppet virksomheten og sparket alle, for å så gjenoppstå med vesentlig dårligere vilkår.

Det er sikkert ikke ulovlig, men Westair la inn tre identiske tilbud med sine datterselskaper. Forskjellen var prisen. Ikke overraskende vant laveste pris. Pilotene som fløy operasjonen i Westair i Norge ble sparket og fikk tilbud om jobb i Westair Luxemburg i stedet til betraktelig dårligere betingelser selv om de skulle jobbe ut fra OSL og utføre den samme operasjonen. De hadde en relativt dårlig betalt jobb i utgangspunktet og gikk til verre. Har blitt fortalt om topplønn som styrmann ligger på i overkant av 20.000,- pr. mnd brutto.

Er dette greit mener dere? Har ikke Posten et ansvar utover bare det å følge lover og regler?

Dette er vel også samme selskap som stoppet virksomheten og sparket alle, for å så gjenoppstå med vesentlig dårligere vilkår.

Ja, dette stemmer. Da det etter mange år ble tegnet en kollektivavtale mellom flygerforening og flyselskap i Westair Sweden, som regulerte lønn og arbeidstid, ble alle oppsagt, og den norske kontrakten overført til Westair Luxembourg - et datterselskap av det Gøteborg-baserte Westair, til dårligere vilkår.

Posten har nok forøvrig ikke "ertet på seg" flygerne; det er mer slik at flygerne forundret ser de rødgrønne regjeringspartiene med sine solidaritetserklæringer gå med på en slik praksis, men de har jo gjort det slik innen helse (Adecco-skandalene) og andre felt. En ser også med undring på at et tilsynelatende totalt frislipp av konkurranse som har medført at en så sikkerhetskritisk bransje som luftfarten er har medført at hovedfokus for alle AOC-holdere innen passasjertrafikk er økonomi og overlevelse, istedetfor å ha marginer til å sikre utvikling, kvalitet og levedyktighet.

Det ser jo etter andres overskudd ut som at mange tjenesteleverandører til luftfarten har gode tider, i følge internasjonal flypresse, finansiert av tjenester flyselskapene er pålagt å kjøpe.

Last edited:
Back