Posten bytter flyselskap og pilotene protester

Re: Posten har ertet på seg flygerne

Har ikke Posten et ansvar utover bare det å følge lover og regler?

Posten Norge er bundet av EØS-regelverket når det gjelder anskaffelser. Her er det listet opp hva som skal ligge til grunn for utlysningen. Tar jeg ikke helt feil kan oppdragsgiver fravike laveste pris, men da skal det opplyses i konkurransen hva man vil legge vekt på. Det må vel også begrunnes hvorfor man fraviker reglene. Tror ikke det er lov å legge til grunn at arbeidstaker skal ha norsk lønn.

Men ellers kan du jo lese tråden om tildelingen av kontrakten til DAT for lofoten tidligere i år. Står mye vettig der, og mye rart også. Husker jeg ikke feil er det også en del linker til regelverket.

Vidar

En ser også med undring på at et tilsynelatende totalt frislipp av konkurranse som har medført at en så sikkerhetskritisk bransje som luftfarten er har medført at hovedfokus for alle AOC-holdere innen passasjertrafikk er økonomi og overlevelse, istedetfor å ha marginer til å sikre utvikling, kvalitet og levedyktighet.

Kravene til sikkerhet er ikke senket. Det er heller ikke noe forbud mot å ha strengere krav enn de myndighetene krever.

Foreløpig ser det ut som at f.eks Ryanair og Norwegian klarer å sikre utvikling, kvalitet og levedyktighet med de marginene de har. Selskapene utvikler og utvider støtt og stadig. Det gjør de over drift, uten å hente inn penger fra eierne. De har ikke blitt tatt for brudd på myndighetenes kvalitetskrav. selv om noen mener at kravene burde vært høyere. Og foreløpig ser det ikke akkurat ut som om selskapene er i ferd medå parkere flyene sine for godt.
Det er andre selskap som har større problemer innefor disse feltene. Ingen nevnt, alle glemt.

Vidar

Ja, dette stemmer. Da det etter mange år ble tegnet en kollektivavtale mellom flygerforening og flyselskap i Westair Sweden, som regulerte lønn og arbeidstid, ble alle oppsagt, og den norske kontrakten overført til Westair Luxembourg - et datterselskap av det Gøteborg-baserte Westair, til dårligere vilkår.

Posten har nok forøvrig ikke "ertet på seg" flygerne; det er mer slik at flygerne forundret ser de rødgrønne regjeringspartiene med sine solidaritetserklæringer gå med på en slik praksis, men de har jo gjort det slik innen helse (Adecco-skandalene) og andre felt. En ser også med undring på at et tilsynelatende totalt frislipp av konkurranse som har medført at en så sikkerhetskritisk bransje som luftfarten er har medført at hovedfokus for alle AOC-holdere innen passasjertrafikk er økonomi og overlevelse, istedetfor å ha marginer til å sikre utvikling, kvalitet og levedyktighet.

Det ser jo etter andres overskudd ut som at mange tjenesteleverandører til luftfarten har gode tider, i følge internasjonal flypresse, finansiert av tjenester flyselskapene er pålagt å kjøpe.

Her gjemmer Posten seg bak en avtale, og sier de ikke driver sosial dumping. Det viser bare kynismen hos lederen.

Til Adecco skandalen, det var vel kommunalt valgt i Oslo, og ikke regjeringen som sa Adecco skulle styre, og i Oslo er det vel ett borgerlig flertall som styrer. Bare så det er sagt;)

Til Adecco skandalen, det var vel kommunalt valgt i Oslo, og ikke regjeringen som sa Adecco skulle styre, og i Oslo er det vel ett borgerlig flertall som styrer. Bare så det er sagt;)

Siden du insisterer på gjøre anti-borgerlig retorikk ut av det kan det nevnes at Trondheim hadde en like heftig vikar-"skandale" - med sosialistisk styre. Alle sjatteringer av politikere er like ille.

BTT. Hadde Posten ønsket det hadde det ikke vært noe problem å innlemme vilkår for arbeidstagere i utlysningsteksten. Men penga rår der som hos de fleste privatpersoner.

Man har alle et valg, det er ingen som blir tvunget til å fly under slike vilkår. Jeg hadde ikke flydd for 20,000 brutto. Men de som har nye sertifikater og vil fly i dag må leve med de valg de har tatt. Men at noen i det hele tatt ønsker å bruke opp mot en mill på å ta sertifikater og vite at de går til en hverdag med lange dager, og dårlig betalt er for meg en gåte. De har heller ikke annledning til å klage da de gjør dette med åpne øyne, jeg har dog ingen problemer med å forstå at de som er gamle i gamet syns dette er en trist utvikling, men verden vil alltid være i endring. Og om ingen vil jobbe under slike vilkår, vil jo arbeidsgiver måtte justere for og få folk til å jobbe for dem. Men dit kommer vi aldri tror jeg, det vil alltid være håpefulle med nye sertifikater i hånda som er helt desperate etter å få timer og nye jobber i større selskaper. Men nå er jo heller ikke nødvendigvis de større selskapene en inngangsport til fete lønninger lengre. Bare tiden vil vise utviklingen.

Man har alle et valg, det er ingen som blir tvunget til å fly under slike vilkår. Jeg hadde ikke flydd for 20,000 brutto. Men de som har nye sertifikater og vil fly i dag må leve med de valg de har tatt. Men at noen i det hele tatt ønsker å bruke opp mot en mill på å ta sertifikater og vite at de går til en hverdag med lange dager, og dårlig betalt er for meg en gåte. De har heller ikke annledning til å klage da de gjør dette med åpne øyne, jeg har dog ingen problemer med å forstå at de som er gamle i gamet syns dette er en trist utvikling, men verden vil alltid være i endring. Og om ingen vil jobbe under slike vilkår, vil jo arbeidsgiver måtte justere for og få folk til å jobbe for dem. Men dit kommer vi aldri tror jeg, det vil alltid være håpefulle med nye sertifikater i hånda som er helt desperate etter å få timer og nye jobber i større selskaper. Men nå er jo heller ikke nødvendigvis de større selskapene en inngangsport til fete lønninger lengre. Bare tiden vil vise utviklingen.

Grei oppsummering. Det er mange som beklager utviklingen i retning av mer iternasjonalisering og større innslag av markedstilpassning. Selv synes jeg det er mye positivt med den utviklingen vi ser og jeg er glad for at vi også i Norge av og til blir minnet om at vi er ikke en isolert flekk på denne jorden. Vi må faktisk tilpasse oss omverden, selv vi som er i flybransjen.

Skal ikke ta opp ballen mtp betingelser for pilotene, men kvaliteten -den vil jeg kommentere.

Før de flyttet jobben (og flyene) til selskapet i Lux, da var flere fly (ATP, ikke bare CRJ) godkjent for P-RNAV, og kunne fly det. Over natten ble alle ATP kun B-RNAV.

Før var alle besetninger gode i engelsk......ikke nå lenger

Før var alle besetninger stort sett så oppegående at de klarte å fly en visual approach med finale kortere enn 10nm. Nå........ofte kun sporadisk, kun når man er så nær ILS at det ikke hjelper atc noe, ikke kan man få øye på andre fly, selv med sola i ryggen og CAVOK.

Det lar seg kanskje ikke kvantifisere og det er ikke sikkert det direkte utrygt........men trenden med Lidl-piloter fra ymse land på apekatt kontrakter vil få følger for det operative på sikt.

Mitt grinebiter innlegg for dagen

Da kan vi i samme slengen innføre postdirektivet da? Posten henter inn billige løsninger fra utlandet, men vil samtidig beskytte seg selv(Posten) med konkurranse fra utlandet. :headbang

Skal ikke ta opp ballen mtp betingelser for pilotene, men kvaliteten -den vil jeg kommentere.

Før de flyttet jobben (og flyene) til selskapet i Lux, da var flere fly (ATP, ikke bare CRJ) godkjent for P-RNAV, og kunne fly det. Over natten ble alle ATP kun B-RNAV.

Før var alle besetninger gode i engelsk......ikke nå lenger

Før var alle besetninger stort sett så oppegående at de klarte å fly en visual approach med finale kortere enn 10nm. Nå........ofte kun sporadisk, kun når man er så nær ILS at det ikke hjelper atc noe, ikke kan man få øye på andre fly, selv med sola i ryggen og CAVOK.

Det lar seg kanskje ikke kvantifisere og det er ikke sikkert det direkte utrygt........men trenden med Lidl-piloter fra ymse land på apekatt kontrakter vil få følger for det operative på sikt.

Mitt grinebiter innlegg for dagen

Dersom man i fagmiljøet er betenkt over utviklingen i retning av synkende kvalitetsnivå på piloter og avionics performance, hvilket jeg håper man er, kunne vi kanskje håpe på at myndighetene gjennom EASA, og i Norge LT, kunne sette krav for minimumsstandard. For eksempel RNP-1 og RNP-0.1 for gitte sektorer. Og f.eks. krav om minimum nivå på engelsk.
Men la oss ikke blande inn nasjonalitet på piloter her. Det er kvalitets nivå som betyr noe. Ikke hvor pilotene kommer fra eller har sin base.

For P-RNAV er det ikke nødvendigvis hos flygerne det butter, om ikke operatøren er godkjent for P-RNAV hjelper det sørgelig lite om både flyet og flygere kan fly i henhold til den standarden.

Velkommen til en verden styrt av flight data monitoring (FDM) og "threat and error management (gone mad)". Vet ikke hvordan det er med BAe ATP og FDM, men der er mange som er svært forsiktige og konservative med alt de gjør siden storebror ser den minste ting. Paranoia for FDM lever i beste velgående i enkelte leire. Personlig har jeg kun utført en håndfull visuelle innflyginger og da alle, bortsett fra en, på Gatwick med radarvektorering til finalen da ILS var tatt ut av drift. Visuell innflyging utføres rett og slett ikke om en ikke må, f.eks. som tidligere nevnt, da de fordeler det måtte ha på langt nær oppveier den oppfattede økningen av risikomomenter. Mange selskap er så klare på deres synspunkter hva "non-standard" flyging angår at det rett og slett ikke er verdt det.

Der er svært få som har lyst til å bli invitert på kaffe og kjeks for å forklare hvorfor det ble valgt en visuell innflyging som endte opp klassifisert som ustabli og en "go around" måtte utføres, eller enda værre, fortsatte og landet etter en ustabil innflyging, når der var alternativ som ILS etc.

Samme med egen separasjon til annen trafikk. Jeg vet om mange som aldri vil godta det selv om det resulterer i lange omveier for alle. Igjen, eventuelle fordeler på langt nær oppveier den oppfattede økningen av risiko. Hvis man kan få andre til å ta ansvarsforholdet og evt. skyld, så gjør man det, er tankegangen.

Og f.eks. krav om minimum nivå på engelsk.

ICAO har laget et system for det allerede, så det finnes og er i bruk på verdensbasis. Det skal sies at minimumsnivået for internasjonal flyging ikke akkurat er krevende og oppnå og stort sett kun innvolverer standardfraser og forstå/gjøre seg forstått med disse.

Hei tar opp denne tråden igjen for et spørsmål...
Kan noen fortelle hvilken periode West Air Luxembourg fløy for Posten Norge.
Fra dato til dato altså..?

Back