Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

<mod>
Flere moderatorer har tatt en liten runde med kosten her nå.
Tråden ligger i flyforum og da forventer vi at man holder seg til tema: "hva skjer med luftfarten"
</mod>
 
På lørdag ca kl 1400 hørte jeg på NRK P2 et program i samsending med tilsvarende kanaler i dansk og svensk radio om hvordan de skandinaviske landene hadde respondert på corona situasjonen.

Det som ble tydeliggjort var at corona demonstrerer at det frie markedet ikke er løsningen på alle forhold i samfunnet. Til og med konservative partier begynner for første gang å bruke ordet solidaritet.

Flytrafikken har i noen tiår nå vært styrt av det frie markedet. De ulike flyselskapene har operert etter forskjellige strategier. Lavprisselskapene har kjørt etter vekststrategier der de lever på forskudd av cashflow generert av salg av billetter til flyginger opptil 1 år frem i tid til nye destinasjoner og markeder som åpner seg ved en stadig ekspanderende flyflåte.

Flyindustrien er den industrien som innledningsvis er blir tyngst rammet av coronakrisen. Lavprisselskaper med skyhøy gjeld, som Norwegian, er ekstra ille ute på grunn av store kapitalkostnader samtidig som inntektsiden faller bort. Samtidig er dette en industri som de fleste nasjoner er avhengig av for å få samfunnet til å fungere. Transport av passasjerer, varer etc etc.

Personlig tror jeg at ferie og fritidsmarkedet blir hardt rammet i lang tid fremover. Folk vil vegre seg mot å reise til feriekomplekser, cruise og steder med mye folk, men vil fortsatt reise til familie, egne leiligheter og på individuelle opplevelsesreiser. Volumet vil bli veldig mye mindre. Svært mange vil også få mye dårligere privatøkonomi.

Jeg ser ikke bort fra at konsekvensen blir noen år med retur til nasjonale/flernasjonale flyselskaper, som SAS, siden det er av stor viktighet for mange land å opprettholde en infrastruktur i luften. Alternativt kan det igjen bli regulering av flytrafikken gjennom konsesjoner og andre type rettigheter og plikter, som regulerer konkurranse og priser.

Coronakrisen har vist at markedskreftene ikke kan løse alt her i samfunnet. Jeg tror det vil ligge langt inne, selv for Erna Solberg, å overlate den norske infrastrukturen i luften til Ryanair, Wizz og andre lavprisselskaper som kun er tilstede der det er profitt
 
Last edited:
Nå er det jo ikke sånn at dagens aktører drivere veldedighet heller. De er selskaper som ønsker å skape gevinst til sine eiere. Det er for eksempel ikke så lenge siden 'folkeselskapet' Widerøe presenterte et kutt i tilbudet sitt, fordi de tjente for lite penger på de angjeldende rutene.
Med mindre man har andre forpliktelser eller kontrakter, er det bunnlinjen som gjelder.
 
Personlig tror jeg at ferie og fritidsmarkedet blir hardt rammet i lang tid fremover.
Enig. Jeg har jobbet noen år i Asia, og den økende middelklassen får nå en kraftig økonomisk knekk. Land som f.eks Thailand har lenge vært rundhåndet med lån uten sikkerhet.

Derfor tenker jeg at vi kanskje i større grad vil se noen regionale forskjeller på verdensbasis. Land uten sosiale støtteordninger rammes nå hardt og de økonomiske problemene setter nå samfunn i vekstland mange år tilbake.

Air Asia er det eneste selskapet i Asia som jeg tror står igjen av LCC i den regionen. Thai Airways hadde store økonomiske problemer før corona, men blir reddet av regjeringen. SAS også siden de har backing fra tre land. Litt mer usikker på DY. WF pga infrastruktur.
 
Back
Top