Polsk præsidentfly styrtet

Re: Polsk præsidentfly styrtet

Er det noen som har noe info om flyplassen i Smolensk? Jeg tenker på instrumentering og reelle muligheter til å komme seg ned i dårlig vær?

Dette er jo bare dypt tragisk, ikke bare for de involverte med pårørende men også for Polen som nasjon.

Vi må jo selvsagt vente på havarikommisjonens rapporter, men av de opplysningene som har kommet frem så langt så er det mye som antyder menneskelig svikt. Men når man ser på det faktum at det var et polsk regjeringsfly som styrter i Russland, så må vi bare regne med at konspirasjonsteoretikerne kommer til å ha en field day av de sjeldne. Sånn som dette innlegget i Nettavisen: :rolleyes:
Dette skjedde. En falsk ILS sender ble satt opp og ledet flyet rett i bakken. Flyplassens ILS sender var avslått eller dets frekvens var blokkert. Nå oppdraget var utført, ble utstyret fjernet og den riktige ILS senderen fungerte som før. Ingen inngrep - ingen spor.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879043.ece

Vel, Wikipedia sier at det ikke var noen ILS. Men det kan jo ha vært NDB-approach, eller kanskje TACAN (eller russisk tilsvarende) der.

Vel, Wikipedia sier at det ikke var noen ILS. Men det kan jo ha vært NDB-approach, eller kanskje TACAN (eller russisk tilsvarende) der.

Jeg tar det innlegget der for å være en eller annen persons frie fantasi, og er neppe noe man skal ta alvorlig.

Å stole på det står skrevet på Wikipedia så få timer etterpå er i beste fall naivt. Hvordan vet du at de som har lagt inn denne artikkelen har det fnugg av peiling på hva som har skjedd?

EDIT: Denne var ment til Wig Wag

Pilotsvikt?
Er det ikke litt drøyt av norske media å hevde at det er piloten sin feil at flyet crashet, allerede før likene er kalde? En havarikommisjon tar uker å komme til en slik konklusjon, og de har det klart etter en halv dag? At en av Russlands mange millioner tjenestemenn sier at det kan være menneskelig feil, bør ikke tar som en konkluderende uthenging av en enkeltperson. Vedkommede har tross alt en familie i dyp sorg han også, om ikke avisene skal gi ham skylden for en tragisk ulykke lenge før kompentente - jeg gjentar - kompentente myndigheter har konkludert med årsaken.
Vennligst - om noen journalister tråler denne strengen på jakt etter mer stoff, velg en noe mer omtenksom overskrift.

Å stole på det står skrevet på Wikipedia så få timer etterpå er i beste fall naivt. Hvordan vet du at de som har lagt inn denne artikkelen har det fnugg av peiling på hva som har skjedd?

EDIT: Denne var ment til Wig Wag

Og jeg kommenterte en link til Wipkipedia som lå to innlegg lenger opp, som igjen var et svar på et spørsmål fra meg om noen vet hva som egentlig finnes av instrumentering på denne flyplassen.

Dette er jo bare dypt tragisk, ikke bare for de involverte med pårørende men også for Polen som nasjon.

Vi må jo selvsagt vente på havarikommisjonens rapporter, men av de opplysningene som har kommet frem så langt så er det mye som antyder menneskelig svikt. Men når man ser på det faktum at det var et polsk regjeringsfly som styrter i Russland, så må vi bare regne med at konspirasjonsteoretikerne kommer til å ha en field day av de sjeldne. Sånn som dette innlegget i Nettavisen: :rolleyes:

Enig, men;
overskriften til denne artikkelen "89 viktige mennesker døde på dette flyet" gjør meg kvalm. Selvfølgelig er det et viktig moment at mange av landets ledende personligheter i dag omkom, men hadde det utgjort noen vesentlig forskjell om ordet "viktige" hadde blitt strøket?
Eller er det bare jeg som flisespikker nå?

Enig, men;
overskriften til denne artikkelen "89 viktige mennesker døde på dette flyet" gjør meg kvalm. Selvfølgelig er det et viktig moment at mange av landets ledende personligheter i dag omkom, men hadde det utgjort noen vesentlig forskjell om ordet "viktige" hadde blitt strøket?

Det høres nok ikke så feil ut på engelsk, men direkte oversatt ser det kanskje litt rart ut. På norsk kan jo det kanskje høres ut som om andre personer enn "viktige", er "uviktige". Trolig burde oversettelsen vært "høytståene" (ser at nå at Aftenposten bruker dette") "Important person" er vel et definert begrep på engelsk, "viktig person" er det neppe noe som heter på norsk. Bare min tanke om dette.

Uansett - en stor tragedie for Polen, som har vært hardt nok prøvet de siste generasjoner. Synes forresten at Dagsrevyen hadde en fin dekning i sine første 15 minutter.

Enig, men;
Helt enig. Av hensyn til pårørende av alle uviktige (for å bruke Nettavisens logikk) personer som har dødd i andre flyulykker rundt omkring, fremstår det som helt meninsløst å bruke ordet 'viktig' i denne sammenheng. Rett og slett et fryktelig ordvalg av journalisten. Da ville jeg heller valgt ord som f. eks. 'profilert', 'innflytelsesrik' m.fl., men det sistnevnte ordet er vel for langt for en overskrift...?

Uansett nokså off-topic og heller et tema for Aftenpostens språkspalte med Per Egil Hegge.

Forferdelig tragisk. Mine tanker går til alle de pårørende.

"Viktige" betyr ogsa velkjente, mange Polakker har treffet i real livet dem som fanns ombord, ved ulike tilfaelle.

Jeg kjente selv eller har treffet face to face minst 7 ut av 96 offrer, soster til skolkollegen var en av flyvertinner...

I Polen alle kilder sier at alle tilfeller viser at det var pilots feil. Begge balckboxes allerede opptekket og sendt til Moskva.

Last edited:

En dyp tragedie, forferdelig ulykke!

Av respekt og hensyn til alle de som er rammet av ulykken, henstiller jeg til at spekulasjoner om årsaken til ulykken heller diskuteres i en seinere tråd når noe av dette kommer mer på avstand.

Dyp medfølelse med alle som er rammet av sorg og tap, og ikke mist hele Polen som nasjon trenger vår omtanke nå.

According to the investigation board, preliminary conclusion after examining transcript of conversation between ATC and Tupolev is that technical fault of aircraft was NOT the cause.

CVR and FDR analysis results to come...

Noen som vet hva slags innflygingsutstyr de har i Smolensk ? Er det ILS der eller ??

Nå prøvde de ikke, etter hva jeg forstår, å lande på Smolensk's sivile lufthavn, men på en 1600m lang militær flystripe. Denne er uten ILS.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879378.ece
Presidentflyet kan ha dumpet drivstoff for å kunne bremse ned på den korte rullebanen.
Russia Today og andre russiske TV-stasjoner melder at piloten skal ha dumpet drivstoff allerede før første landingsforsøk. Så på fjerde forsøk, fantes det ikke noe annet alternativ enn å lande flyet, skriver The Times.

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer forklarer også ganske greit hva som kan ha skjedd ut ifra de opplysningene som har kommet ut så langt.

Back