Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?
Det er en ting du ikke ser... Sandnessjøen og Mosjøen-(hvis den blir fortsatt i drift etter utbygginga da) vil miste mange passasjerer som kommer TIL og som nødvendigvis ikke kjenner til regionen vil kommer til Mo og ikke alle de tre flyplassene som i dag tar imot disse jeg snakker om, det vil føre til mindre turister osv. i Mosjøen og Sandnessjøen og økt turisme i Mo området, samt vil direkterutene til SSJ og MJF ligge tynt an, men man får håpe det lokale næringslivet fortsatt er lojale til SSJ og MJF selv om Polarsirkelen kommer, det er jo i dag slik at folk ønsker å reise fra nærmeste flyplass med tanke på pris for å komme seg til flyplassen og tid... for de som har MQN som nærmeste flyplass er nok de som jubler, hadde det vært MJF eller SSJ som hadde blir den nye regionale flyplassen hadde nok de som bor i Mo syta mye...
Personlig er jeg delt, det er synd at SSJ og MJF vil bli svekka av den nye Polarsirkelen Lufthavn og dagens tilbud vil nok bli svekka som gjør at ytterkantene nok en gang blir nedprioritert...men så er det svært bra at man utvikler nye store Lufthavner som kan bidra til at større fly kan lande og øke frekvens, samtidig som at det er svært spennende med en helt ny lufthavn for Norges del...
Takker for konstruktivt svar! Joda - jeg ser, og skjønner dine betenkeligheter.
Jeg er selv fra ytre strøk av distriktet, og synes kysten er mye mer turistvennlig enn indre strøk! Har allikevel ikke lyst til å gjøre dette til en lokaliseringsdebatt.....
Når det gjelder turisme - tror mange turister ønsker å fly inn billigst mulig, nærmest mulig,
dette passer ikke helt med Widerøe..... En busstur på 1-2 timer i naturskjønne omgivelser vil heller være en bonus! Det som betyr noe, er at distriktene satser på å selge sine steder, så vil turistene komme, hvis markedsføringen er god nok. Har liten tro på at eventuelle turister vil stoppe i Rana, bare fordi flyplassen tilfeldigvis ligger der.
For min egen del ville jeg gjerne kjørt både 10 og 20 mil for billigere billetter, istedet for som i dag, 25 mil (BOO) eller 50 mil (TRD). At innbyggere i Mosjøen må kjøre 45 min. til SSJ, eller noe over 1 time til MQN, ser jeg ikke som det helt store problemet.
Når det gjelder arbeidsreiser, der pris betyr mindre, skjønner jeg at avstanden MQN - SSJ (f.eks.) kan bli noe lang, men siden det er vedtatt å forlenge og beholde SSJ, blir jo dette en uaktuell problemstilling. SSJ blir nok opprettholdt i all uoverskuelig framtid, så lenge brukerne er lojale, og det tror jeg faktisk de kommer til å være.
At det vil bli en viss lekkasje er nok uunngåelig, se bare på handelen, der folk fra distriktene reiser til Mo i Rana for å handle på de større kjøpesentrene (tullete spør du meg

)
Allikevel så føler jeg at SSJ har lite å frykte når det gjelder nedleggelse, men MJF blir nok borte. Dette har jo også lokale myndigheter i Vefsn forstått, med sin støtte til SSJ som stor flyplass. Uansett - noen får endel ulemper, men jeg vil fortsatt påstå at vi som region vil høste store fordeler av omleggingen i flyplassstrukturen, både private og næringsliv!