Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Hvor mye trafikk som går via BOO nå som kommer til å forsvinne kommer jo helt an på hvor stor andel av trafikken som går utennom BOO når Polarsirkelen står ferdig. Skal man fra Helgeland til OSL, så er det i de fleste tilfeller og for de fleste, naturlig å reise via TRD og ikke BOO.

Du kan jo se på hvor stor trafikk det er mellom BOO og EVE i dag, så får du en indikasjon på trafikkmengden en kan forvente seg. Ikke veldig stor med andre ord.
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Næringsministeren: – Viktig for Nord-Norge med ny storflyplass på Helgeland

Næringsminister Monica Mæland (H) lover at regjeringen vil få fortgang i planene for Polarsirkelen lufthavn i Rana.

– Ny flyplass i Rana har prioritet hos regjeringa. Det er viktig for Nord-Norge, næringsliv og reiseliv. Vi har forpliktet oss til å gi denne saken fremdrift, og det vil vi gjøre, sier Mæland til NRK.no.
-Polarsirkelen lufthavn prioriteres
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Hele Helgeland, eller områdene rundt (og nord for) Mo i Rana?
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Hele Helgeland, eller områdene rundt (og nord for) Mo i Rana?

Vi snakker om et forholdsvis begrenset område (Helgeland), så ja - dette vil bli et stort løft
for hele distriktet! En del kritikere ser reisetiden fra nabobyene (1-2 timer) som uoverkommelig,
men i og med at SSJ (Sandnessjøen) består, og blir forlenget, er problemene overvurdert.
Så nok en gang, ja - Hele distriktet vil ha fordeler av en ny større flyplass på Helgeland!
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Da blir det nok tog fra Værnes når jeg skal til Mosjøen ...
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Jeg har sett planene for feed fra Mosjøen .. de er ikke økonomisk realiserbare .. og da er alternativet leiebil eller taxi .. Og hva vil det koste?
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Jeg har sett planene for feed fra Mosjøen .. de er ikke økonomisk realiserbare .. og da er alternativet leiebil eller taxi .. Og hva vil det koste?

Vel, siden du nevnte jernbanen..... Avstand med tog Trondheim-Mosjøen ca. 40 mil (5 timer),
tog Mo-Mosjøen ca. 10 mil (1 time 20 min.) (Joda - vi har tog her oppe også.....)
Kanskje du jobber i NSB og reiser gratis, DA kan vel regnestykket gå opp....
Mener ikke å være sarkastisk (bare litt :) ), men ofte tar følelsene litt overhand for noen og enhver. Holder fortsatt fast ved at en større flyplass på Helgeland (supplert med de mindre på SSJ og BNN, vil være med på å løfte mulighetene for næringsliv og turisme på Helgeland!
Tilogmed Svenskene innser potensialet:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/ny-flygplats-i-mo-i-rana
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Vel, siden du nevnte jernbanen..... Avstand med tog Trondheim-Mosjøen ca. 40 mil (5 timer),
tog Mo-Mosjøen ca. 10 mil (1 time 20 min.) (Joda - vi har tog her oppe også.....)
Kanskje du jobber i NSB og reiser gratis, DA kan vel regnestykket gå opp....
Mener ikke å være sarkastisk (bare litt :) ), men ofte tar følelsene litt overhand for noen og enhver. Holder fortsatt fast ved at en større flyplass på Helgeland (supplert med de mindre på SSJ og BNN, vil være med på å løfte mulighetene for næringsliv og turisme på Helgeland!
Tilogmed Svenskene innser potensialet:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/ny-flygplats-i-mo-i-rana

Det er en ting du ikke ser... Sandnessjøen og Mosjøen-(hvis den blir fortsatt i drift etter utbygginga da) vil miste mange passasjerer som kommer TIL og som nødvendigvis ikke kjenner til regionen vil kommer til Mo og ikke alle de tre flyplassene som i dag tar imot disse jeg snakker om, det vil føre til mindre turister osv. i Mosjøen og Sandnessjøen og økt turisme i Mo området, samt vil direkterutene til SSJ og MJF ligge tynt an, men man får håpe det lokale næringslivet fortsatt er lojale til SSJ og MJF selv om Polarsirkelen kommer, det er jo i dag slik at folk ønsker å reise fra nærmeste flyplass med tanke på pris for å komme seg til flyplassen og tid... for de som har MQN som nærmeste flyplass er nok de som jubler, hadde det vært MJF eller SSJ som hadde blir den nye regionale flyplassen hadde nok de som bor i Mo syta mye...

Personlig er jeg delt, det er synd at SSJ og MJF vil bli svekka av den nye Polarsirkelen Lufthavn og dagens tilbud vil nok bli svekka som gjør at ytterkantene nok en gang blir nedprioritert...men så er det svært bra at man utvikler nye store Lufthavner som kan bidra til at større fly kan lande og øke frekvens, samtidig som at det er svært spennende med en helt ny lufthavn for Norges del...
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Det er en ting du ikke ser... Sandnessjøen og Mosjøen-(hvis den blir fortsatt i drift etter utbygginga da) vil miste mange passasjerer som kommer TIL og som nødvendigvis ikke kjenner til regionen vil kommer til Mo og ikke alle de tre flyplassene som i dag tar imot disse jeg snakker om, det vil føre til mindre turister osv. i Mosjøen og Sandnessjøen og økt turisme i Mo området, samt vil direkterutene til SSJ og MJF ligge tynt an, men man får håpe det lokale næringslivet fortsatt er lojale til SSJ og MJF selv om Polarsirkelen kommer, det er jo i dag slik at folk ønsker å reise fra nærmeste flyplass med tanke på pris for å komme seg til flyplassen og tid... for de som har MQN som nærmeste flyplass er nok de som jubler, hadde det vært MJF eller SSJ som hadde blir den nye regionale flyplassen hadde nok de som bor i Mo syta mye...

Personlig er jeg delt, det er synd at SSJ og MJF vil bli svekka av den nye Polarsirkelen Lufthavn og dagens tilbud vil nok bli svekka som gjør at ytterkantene nok en gang blir nedprioritert...men så er det svært bra at man utvikler nye store Lufthavner som kan bidra til at større fly kan lande og øke frekvens, samtidig som at det er svært spennende med en helt ny lufthavn for Norges del...

Takker for konstruktivt svar! Joda - jeg ser, og skjønner dine betenkeligheter.
Jeg er selv fra ytre strøk av distriktet, og synes kysten er mye mer turistvennlig enn indre strøk! Har allikevel ikke lyst til å gjøre dette til en lokaliseringsdebatt.....
Når det gjelder turisme - tror mange turister ønsker å fly inn billigst mulig, nærmest mulig,
dette passer ikke helt med Widerøe..... En busstur på 1-2 timer i naturskjønne omgivelser vil heller være en bonus! Det som betyr noe, er at distriktene satser på å selge sine steder, så vil turistene komme, hvis markedsføringen er god nok. Har liten tro på at eventuelle turister vil stoppe i Rana, bare fordi flyplassen tilfeldigvis ligger der.
For min egen del ville jeg gjerne kjørt både 10 og 20 mil for billigere billetter, istedet for som i dag, 25 mil (BOO) eller 50 mil (TRD). At innbyggere i Mosjøen må kjøre 45 min. til SSJ, eller noe over 1 time til MQN, ser jeg ikke som det helt store problemet.
Når det gjelder arbeidsreiser, der pris betyr mindre, skjønner jeg at avstanden MQN - SSJ (f.eks.) kan bli noe lang, men siden det er vedtatt å forlenge og beholde SSJ, blir jo dette en uaktuell problemstilling. SSJ blir nok opprettholdt i all uoverskuelig framtid, så lenge brukerne er lojale, og det tror jeg faktisk de kommer til å være.
At det vil bli en viss lekkasje er nok uunngåelig, se bare på handelen, der folk fra distriktene reiser til Mo i Rana for å handle på de større kjøpesentrene (tullete spør du meg :) )
Allikevel så føler jeg at SSJ har lite å frykte når det gjelder nedleggelse, men MJF blir nok borte. Dette har jo også lokale myndigheter i Vefsn forstått, med sin støtte til SSJ som stor flyplass. Uansett - noen får endel ulemper, men jeg vil fortsatt påstå at vi som region vil høste store fordeler av omleggingen i flyplassstrukturen, både private og næringsliv!
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Var det ikke DY som elsket beslutningen om den flyplassen så mye at de til og med forsøkte seg på en overflying (men som ble stoppet i siste liten av en eller annen grunn)?
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Prognoser og forespeilet rutetilbud har ingen kontakt med virkeligheten.

Å hoppe over normal utredning og saksgang er helt klart eneste måte å få gjennomført bygging på, så mye har Frp skjønt.
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Frykter dette ender litt på samme måte som med andøya, der var det jo så fint og flott når andre enn Widerøe skulle fly dit, vi ser hvordan det gikk, fantes ikke passasjergrunnlag.
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Utspillet fra NHO Luftfart er godt planlagt og koordinert. Jeg ser at SAS og DY gir akkurat de samme svarene til lokalpressen når de blir spurt om de kommer til å fly dit. Kort fortalt svarer de begge: Selvfølgelig vil de det, men ikke for enhver pris, de vil ikke akseptere å få alle avgiftene og de må være sikre på at trafikkgrunnlaget er korrekt.

De er nok redd for at Polarsirkelen bygges uten at Mosjøen og/eller Stokka legges ned. Da er det klart man kan stille spørsmålstegn med om trafikkgrunnlaget faktisk er tilstede. Men at det blir like øde og stille som på Fagernes, det tviler jeg vel på :)
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Kan det tenkes at den nye flyplassen vil åpne opp for nye charterruter og lavprisruter ut i Europa? Er vel en del pax som reiser fra mørketida hvert år. I dag må vel disse minst ned til Trondheim for å komme seg ut?
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Det drar seg til litt mer her..
Hauan er fortsatt ikke finansiert, og det skal det gjøres noen eksterne analyser av kostnader og struktur for å se på om det virkelig holder mål både med tanke på kostnader for å bygge og kanskje aller viktigst, få gjort noen skikkelige beregninger på passasjergrunnlaget.

Når så et enstemmig fylkesting vil gi opprusting av Bodø lufthavn prioritet blant de større lufthavnprosjektene i landsdelen, kan det jo fort bli slik at de 3-4 mrd som behøves i Bodø går foran de 2-3 mrd som man behøver for å bygge en ny flyplass til erstatning for Røssvoll i Rana.

http://www.hblad.no/Video_import/article7180441.ece
 
Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Frykter dette ender litt på samme måte som med andøya, der var det jo så fint og flott når andre enn Widerøe skulle fly dit, vi ser hvordan det gikk, fantes ikke passasjergrunnlag.

Nå er jeg litt usikker på hva du egentlig sikter til. Andøya har alltid vært like lang som i dag. Forøvrig gjentar Norwegian fjorårets suksess med 3 ukentlige rundturer kommende sommer, så grunnlaget dukker opp bare noen tørr å prøve. Andøy har knappe 5000 innbyggere, mens Rana alene har noe i overkant av 18000. I tillegg kommer omliggende områder. Så om de ikke slår hverandre ihjel på Helgeland før Hauan kommer, så vil det nok være grunnlag. En annen sak er selvfølgelig om dette er samfunnsøknomisk fornuftig.
 
Last edited:
Back
Top