• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Poengene renner inn...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Poengene renner inn...'

Jeg har også lurt på hvordan de bestemmer hvilke billetter som skal få hvilke poeng. F.eks V klasse som man kan byttes og fefunderes relativt enkelt men ofte ikke er s mye dyrere enn de billigste billetter får man full økonomiklasseopptjening på, men det er fint for meg så lenge jeg studerer.

Uansett SAS har gjort det unødig klønete å vite hva man får og satsene for de billigste biller er altfor lave, spesielt på interkontentalt, og ja jeg vet at flere selskaper har gjort det samme, men så vidt jeg har skjønt har Flying Blue samme opptjening for alle i Økonomi, ikke?

Originally posted by amatør

Originally posted by EB

Og det er helt greit...ikke rart å forstå at det skal være forskejllpå poeng etter hvilken pris man har betalt. Velger man LCC f.eks så vet man jo at det ikke blir poeng - uten at noen gråter over det...
Helt enig i at det skal være forskjell på poeng ut i fra hvilken pris man velger,derfor er bonuskortene i stor grad myntet på forretningsreisende.Så med andre ord:det er bra med både LCC og fullprisbiletter,sånn at man har flere valg når man skal ut å reise:smokin

Jeg synes at dere begge misforstår hensikten med bonusprogrammene....;) Det er jo ikke å få billige billetter, men å få lojale kunder. I tillegg er det en i utgangspunktet super måte å utnytte ledig kapasitet ombord i flyene. Jeg har sagt det flere ganger, men sier det gjerne igjen: Jeg tror SAS skyter seg godt og presist i foten med omleggingen som man har gjort med EB-programmet (dette refererer seg ikke til personen EB, men EuroBonus....). Det er mye billigere å konkurrere med bonuspoeng enn å redusere prisene for alle kundene....

Bonusprogrammene var vel heller ikkk i utgangspunktet utelukkende tenkt på som et "tilbud" for de forretningsreisende. De forretningsreisende har typisk mye færre alternativer fordi de ønsker å reise til en spesiell flyplass til et spesielt klokkeslett og ha gode muligheter til å reise tilbake når det passer en selv. Det er ikke mange LCC'er som tilbyr tilstrekkelig høy frekvens osv. til å være en sterk konkurrent til de tradisjonelle nettverksselskapene. Kanskje vel så viktig da å ha lojale kunder blant de fritidsreisende som er mye mer fleksible, og dermed lettere bytter til en LCC.

Tror fortsatt dette ikke er så galt... Bonuspoeng var jo en tid det styggeste, verste og mest forhatte vi hadde her til lands. Med bortfall av opptjening innenriks så forsvant mye av fokuset... Det har kommet billigere billetter hos SAS Braathens takket være Norwegian og man konkurrerer nå mye mer på pris. SAS BRaathens har i tillegg flere ben å stå på - businesstrafikk, bonuspoeng, gjennomgående innsjekk til de som er villig til å betale mer. De med billigste billett kan jo se på de få poengen de får hos SAS og ikke hos LCC`ene som ja nettopp; BONUS!

Originally posted by jb1
men så vidt jeg har skjønt har Flying Blue samme opptjening for alle i Økonomi, ikke?

Ikke nå lengre. Den aller billigste klassen hos KLM er uten poeng, nest billigst (og billigst hos Air France) gir kun 25% opptjening. Men det er allikevel enkelt å se om du får poeng eller ikke når man booker hos KLM. Gul markør gir ingen, lysegrønn 25% etc.

Uansett har KL-Fransk gått i samme fella i stor grad. Men de har i det minste beholdt ordningen med at poengene ikke går ut på dato.

Originally posted by Trety

Originally posted by jb1
men så vidt jeg har skjønt har Flying Blue samme opptjening for alle i Økonomi, ikke?

Ikke nå lengre. Den aller billigste klassen hos KLM er uten poeng, nest billigst (og billigst hos Air France) gir kun 25% opptjening. Men det er allikevel enkelt å se om du får poeng eller ikke når man booker hos KLM. Gul markør gir ingen, lysegrønn 25% etc.

Uansett har KL-Fransk gått i samme fella i stor grad. Men de har i det minste beholdt ordningen med at poengene ikke går ut på dato.

Jeg skjønner, gleder dette for alle selskaper i Skyteam og andre samarbeidspartenere i Flying Blue?

Nei.
Hos CO får man 100% i alle utenom E, EG, .... men dette bookingklasser som ikke er tilgjengelige uansett (gratisbilletter, bonusreiser ol). Hos NW er det 100% utenom V, som gir 25%

All info man trenger om dette står på sidene til Flying Blue, dessuten er det mye bra info på flyertalk.

Back